https://didshahr.ir/9824

استان اردبیل ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای جذب گردشگر بویژه در فصل زمستان در قالب زمستان بیدار دارد.

تیوب زمستان

فرصت های گردشگری استان اردبیل با زمستان بیدار


به گزارش دیدشهر، وجود جاذبه‌های طبیعی مانند کوه سبلان، دشت مغان، جنگل‌ها و رودهای خلخال و باغرو و آداب و سنن و فرهنگ‌های جذاب روستایی و عشایری در کنار پیشینه تاریخی و آثار باستانی؛ هر کدام ظرفیتی هستند که به تنهایی قابلیت تبدیل به یک قطب گردشگری را دارند.

اما معروف‌ترین جاذبه گردشگری این استان وجود بیشترین چشمه‌های آبگرم معدنی در منطقه است که در این راستا بیش از ۹۰ درصد از تمام چشمه‌های آبگرم درمانی کشور در استان اردبیل و شهرستانهای گیوی، سرعین، نیر و مشگین‌شهر واقع شده است.

وجود چشمه‌های آبگرم طبیعی و کوهستانی بودن منطقه با ماندگاری برف برای یک فصل کامل در زمستان شاید جزو اصلی‌ترین عوامل طرح ایده زمستان بیدار در سطح استان اردبیل بوده باشد که اصلی‌ترین هدف اجرایی کردن این طرح نوین گردشگری به گفته مسئولان ذی‌ربط و عالی‌رتبه استانی چندفصلی کردن گردشگری استان اردبیل می‌باشد.

زمستان بیدار اردبیل بین‌المللی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: در حال‌حاضر یکی از بحث‌هایی که به صورت جدی در استان اردبیل به آن پرداخت می‌شود بحث زمستان بیدار و فعال کردن این فصل در منطقه است.

نادر فلاحی با تاکید بر اینکه گردشگری اردبیل می‌بایست از حالت فصلی خارج شود، اضافه کرد: گردشگری استان اردبیل قبل از طرح ایده زمستان بیدار عمدتا به صورت ییلاقی و فصلی بود که باوجود چنان ظرفیتهای بالقوه این امر یک نوع ناحقی محسوب می‌شد اما بنابر تاکید و توجه مقام عالی استان، استاندار اردبیل ما یک چشم‌اندازی برای زمستان اردبیل تعریف کردیم تا این فصل استان “بین‌المللی” شود.

 

جشنواره زمستانی

وی با بیان اینکه فصل پاییز و فصل زمستان که ایام رکود صنعت گردشگری در استان است می‌بایست با پاره‌ای از برنامه‌ها فعال شود، تصریح کرد: متولی اصلی در این حوزه میراث فرهنگی استان اردبیل بوده که باتوجه به فرابخشی بودن صنعت گردشگری نباید آن را به اجراییات یک دستگاه در استان محدود ساخت به همین جهت در این زمینه سایر ارگانها نیز کمک حال و همکار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تشریح اهداف این طرح گردشگری اظهار داشت: در این راستا باید یک سری اقداماتی انجام می‌شد که نخستین گام هدف‌گذاری بوده و گام بعدی تعریف چشم‌انداز و برنامه‌ریزی دقیق بر اصول و پایه صنعت گردشگری و گام آخر ایجاد برخی از زیرساختهای نوین گردشگری در منطقه است که به تبع باید این زیرساختها در شان و سطح بین‌المللی باشد.

زمستان آلوارس

فلاحی تاثیرپذیری گردشگری از سرمایه‌گذاری موثر را در راستای موفقیت بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: گردشگری در تمامی فعالیتها باید توامان و هم‌گام با حوزه سرمایه‌گذاری باشد و تاثیرپذیری گردشگری از یک سرمایه‌گذاری خوب می‌تواند در نتیجه‌گیری به خوبی تاثیر خود را نمایان سازد.

طرح زمستان بیدار زمینه ای برای رونق اشتغال حوزه گردشگری 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: باتوجه به اینکه استان ما نخستین مقصد سفر در سطح ملی است اما نباید به همین یک امتیاز بسنده کرده و از دیگر ظرفیتها غافل ماند چرا که هدف ما از فعال کردن زمستان اردبیل خارج کردن گردشگری منطقه از حالت سنتی و تک اقتصادی است.

فلاحی با تاکید بر اهمیت اشتراک مرزی بین آذربایجان و اردبیل اذعان داشت: مرز مشترک اردبیل با جمهوری آذربایجان از راه ارتباطی شهر مرزی بیله سوار یکی از فرصتهای مغتنمی است که در این زمینه اتباع آذری بیشترین رضایتمندی برای مسافرت به ایران و به ویژه اردبیل را دارند و باید از این فرصتها به نحو احسن بهره‌مند شد.

جشنواره زمستانی

وی وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، و شخصیتهای تاریخی همچون شیخ صفی الدین و همچنین علاقه علویان برای حضور در اردبیل را از دیگر عواملی دانست که همه در راه‌اندازی و بهره‌برداری مثبت از طرح زمستان اردبیل موثر و حائز اهمیت خواهند بود.

به گفته فلاحی با راه اندازی جدی طرح زمستان بیدار رونق بی‌‌سابقه‌ای در اشتغال حوزه گردشگری در استان اتفاق خواهد افتاد که بنابر برنامه و پیش‌بینی انجام شده تا پایان سال ۹۸ حدود ۲ هزار نفر در حوزه گردشگری وارد چرخه اشتغال می‌شوند.

تبدیل شهر سرعین به کمپ ورزش‌های زمستانی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در رابطه با طرح زمستان بیدار اظهار داشت: متاسفانه هم‌اکنون یک باور نابجایی در فرهنگ ما جا خوش کرده است که همه ما به برف با دید تهدید و ریسک نگاه می‌کنیم اما باید دانست که با پویا کردن همین فصل که در دل خود زیبایی‌های منحصربفردی دارد می‌توان اقتصادی پویا و به تبع درآمدی پایدار و کلان داشت.

 

زمستان بیدار

صغری فرشی کوهستانی بودن منطقه و داشتن شخصیت‌های چهره در سطح بین‌المللی را از فرصتهایی دانست که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند و یادآور شد: ما هم‌اکنون برندی بین‌المللی همچون علی دایی داریم که می‌توان در راستای رونق دادن به حوزه گردشگری زمستانی با محوریت ورزشهای زمستانی از آن به خوبی مستفیذ شد.

وی استفاده از ظرفیت استان در راستای برگزاری استارت‌آپ های علمی و عملی را نیز حائز اهمیت عنوان و تصریح کرد: گردشگری اردبیل الان در مرحله‌ای است که به صورت سنتی در جامعه مطرح است اما باید با علمی کردن این موضوع بتوان گام‌های موثر و به تبع پویا در راستای جذب گردشگران برداشت.

معاون گردشگری استان ماندگاری گردشگر در اردبیل را یکی از مشکلات مطروحه در این زمینه دانست و گفت: به حول الهی در طرح زمستان بیدار که به تبع مسئولیت سنگینی بر دوش معاونت گردشگری استان خواهد بود حضور مهمانان سراسری در سطح گسترده پیش‌بینی شده تا با این روش میزان سفر را بالا برده و نهایت استفاده را از ظرفیتهای موجود به طور مثال در حوزه مراکز اقامتی و آبدرمانی داشته باشیم.

فرشی وجود پیست‌های اسکی در شهر سرعین و همچنین چشمه‌های طبیعی آبگرم را از ظرفیتهای بی‌مثال در سطح کشور دانست و گفت: اینها همه فرصتهایی هستند که می‌توان با بهره‌مندی صحیح از آنها شهر توریستی سرعین را به کمپ ورزشهای زمستانی تبدیل کرد.

وی از آماده‌سازی پیست‌های اسکی چمن و برف به منظور رونق‌سازی گردشگری و ورزشهای زمستانی در اردبیل خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون همزمان در استان اردبیل در کنار دو پیست اسکی (روی برف آلوارس و چمن فندقلو) سه پیست دیگر در حال اجراست که در آینده استان اردبیل به استان پیستهای اسکی معروف خواهد شد.

آلوارس

معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: باتوجه به اینکه قابلیت ما متفاوت با مناطق دیگر است و ما باید گردشگری زمستانی را برند بین‌المللی کنیم راه‌اندازی پیست‌های اسکی متفاوت با زیرساختها و تجهیزات مدرن مختلف می‌تواند در تسریع دست‌یابی به اهداف تعیین شده موثر واقع شود.

زمستانی پویا و شاداب هدف گردشگری اردبیل

زمستان بیدار طرحی است که بر اساس آن گردشگران در فصول سرد سال هم به ‌کانونهای گردشگری استان اردبیل سفر کرده و بر مدت اقامت آنها نیز افزوده خواهد شد.

برگزاری مسابقات بین‌المللی اسکی نمایشی

رئیس گروه توسعه ورزش همگانی و روستایی استان اردبیل با اشاره به سلسله برنامه‌های زمستان بیدار در اردبیل اظهار داشت: طبق رایزنی‌های هیئت اسکی استان اردبیل قرار بر این است تا ۱۰ نفر نخست مسابقات اسکی جهان با دعوت به شهر توریستی سرعین یک مسابقه بین‌المللی اسکی نمایشی داشته باشند که این مهم با مشورت و رایزنی استاندار اردبیل در شرف اجرا و نهایی شدن است.

آلوارس

وی ادامه داد: جشنواره آدم برفی، تندیس‌های یخی و جشنواره زمستانی من جمله جشنواره‌هایی است که نیز تدارک دیده شده است که این برنامه‌ها با حفظ محوریت سالهای گذشته خود با کمی تفاوت در تعدد و کیفیت برنامه‌های درون جشنواره‌ای به میزبانی استان اردبیل برگزار می‌گردد.

به عقیده رئیس گروه توسعه ورزش همگانی و روستایی استان در بحث ورزشهای زمستانی تمرکز بر معرفی ابعاد مختلف استان اردبیل با ترویج شادابی اجتماعی و نشاط جمعی می‌باشد.

تقی‌زاده با بیان اینکه حضور گردشگران خارجی در فصل زمستان اردبیل علاوه بر تاثیر بر خروج گردشگری اردبیل از تک فصلی و دو فصلی سبب رونق اقتصادی می‌شود، اذعان داشت: با ورود گردشگران و ورزشکاران بین‌المللی به استان اردبیل به طور قطع و حتم یک آورده اقتصادی کلانی عاید استان ما خواهد بود که این خود زمینه را برای رونق زیرساختهای زمستانی و گردشگری فراهم می‌سازد.

زمستان

وی میزبانی از جشنواره بازی‌های بومی و محلی در سطح ملی را از دیگر برنامه‌های پیش روی این اداره کل دانست و اظهار کرد: ما در این زمینه درخواست داشتیم تا یک دوره بازی‌های بومی و محلی بین‌المللی نیز در استان اردبیل برگزار شود که این موضوع نیز بعد از طرح در وزارت ورزش و جوانان و قبول این موضوع در حال سیر مراحل اداری می‌باشد.

رئیس گروه توسعه ورزش همگانی و روستایی استان اظهار داشت: اهداف ما در رابطه با ورزش‌های زمستانی تمرکز بر روی شهر سرعین بوده که این شهر به دلیل استثنائاتی در حوزه گردشگری شرایط ایده‌آل‌تری برای سرمایه‌گذاری دارد.

و اما کلام آخر؛

طرح ایده زمستان بیدار و نهایی کردن این پروژه در استان اردبیل شاید آورده‌های بسیاری به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه داشته باشد، اما باید به خوبی دقت داشت که ریخت و پاش، صرف هزینه‌ و سرمایه‌های گزاف با صفرهای نجومی در این حوزه و غافل ماندن از سایر حوزه‌ها به ویژه مشکلات اجتماعی من جمله دستاوردهای داخلی این ایده نوین خواهد بود که شاید در صورت اجرایی و نهایی شدن برای عده‌ای بچربد، اما یقین بدانیم که در این استان اهالی بسیاری هستند که در همین فصل “سردِ زمستان” حتی سرپناهی برای خود ندارند و شاید بتوان با صرف تنها گوشه‌ای از این سرمایه‌ها و اعتبارات گره‌ای از مشکلات مردم منطقه گشود.

البته غیرقابل کتمان است که با اجرای این طرح نوین گردشگری درآمد بسیاری عاید استان ما خواهد شد اما نباید خود را گول زد، چرا که همین درآمد در صورت پایدار بودن نیز صرف جبران هزینه‌های پرداخت شده و حوزه‌هایی خواهد شد که هیچ کدام هیچ ربطی به حوزه مشکلات و آسیبهای اجتماعی ندارند.


گردشگری استان اردبیل | گردشگری اردبیل |جشنواره زمستانی اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.