https://didshahr.ir/10481

نمد هنری چندین ساله استان اردبیل است که امروزه به فراموشی سپرده شده است.

 

صنایع دستی

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، بی توجهی به هنرهای دستی، به صنعت مسگری محدود نمی شود، به طوری که آخرین کارگاه تولید نمد در اردبیل نیز به دلیل کهولت سن تنها بازمانده این هنر، فعالیت ندارد.

نمد هنر مورد علاقه جوانان نیست

عباس نمادی نود و دو ساله، بیش از ۷۰ سال از عمر خود را در تولید نمد مرغوب و کیفی صرف کرده است، به طوری که پیش از وی برادر بزرگ تر و پدرش نیز از جمله صنعتگران نمدمالی اردبیل محسوب می شدند تا جایی که نام خانوادگی شان را از پیشه خود به یادگار حفظ کرده اند.

وی در مورد حمایت مسئولان برای احیای این صنعت، می گوید: این هنر از یک سو به دلیل سختی تولید و حداقل درآمد، مورد استقبال جوانان و هنرمندان نیست و از سوی دیگر به دلیل تغییر سلیقه شهروندان اقبال برای استفاده از نمد کاهش یافته و بازاری ندارد.

 

صنایع دستی

 

در همین حال محقق هنر نمدمالی با بیان این که قدمت چند هزار ساله هنر نمد که در کتیبه های تخت جمشید به آن اشاره شده، موجب شده است این محصول ارتباط تنگاتنگی با زندی روزمره روستاییان و عشایر داشته باشد، درباره ویژگی های نمد می گوید: رطوبت گیری، تولید گرما در زمستان و خنکی در تابستان ازجمله ویژگی های نمد است و این محصول به عنوان زیرانداز، تن پوش و حتی محافظ مورد استفاده قرار می گیرد.

علی محمد چابکی می افزاید: با وجود ورود محصولات مصنوعی مانند انواع فرش ماشینی که تهیه آن ساده تر است و قیمت مناسب تری دارد، موجب کاهش تمایل به استفاده از این محصول شده است.

وی با تاکید به فعال بودن فقط سه کارگاه نمدمالی در روستای قره درویش مشگین شهر و وجود فقط یک بازمانده در شهرستان اردبیل تصریح می کند: در صورت بی توجهی به منسوخ شدن این هنر، حداکثر تا ۱۵ سال آینده اثری از آن نخواهد ماند.

صنایع دستی

 

مخترع معرق نمد با بیان این که راهکار احیای هنرهایی از این دست، توسعه کاربری آن است، خاطرنشان می کند: معرق نمد، نمد را از زیرانداز به دیوارکوب تبدیل کرده است و استقبال گسترده گردشگران نشان می دهد اجرای برنامه های مناسب برای توسعه هنرهای دستی نتایج مثبتی در بر دارد.

حمایتی از کارگاه شال بافی نمی شود

صنعت شال بافی با قدمتی هزار ساله نیز یکی دیگر از هنرهای دستی استان اردبیل است که در سال های اخیر شاهد بی مهری فزاینده بوده است.

معصومه شریف زاده، زن شصت ساله خلخالی در تنها کارگاه شال بافی استان اردبیل در شهرستان کلور از توابع خلخال نواهای پایانی این هنر اصیل را می نوازد.

 

صنایع دستی

 

وی با تاکید به مشکلات معیشتی صنعتگران هنرهای دستی می گوید: با وجود این که حمایتی از این هنر نمی شود، تلاش می کنم با آموزش آن، زمینه ماندگاری این هنر اصیل را فراهم کنم.

وی درخصوص دریافت وام و تسهیلات از نهادهای اجرایی مرتبط به هم می گوید: نه تنها به دلیل ناتوانی در بازپرداخت، وام دریافت نکردم، بلکه پس از پنج سال از واریز بیمه، این بیمه را لغو کرده اند که این موضوع باعث شد نه تنها پشتوانه ای برای ازکار افتادگی نداشته باشم، بلکه پس از ۳۰ سال تجربه در تولید شال؛ معیشت خود و ده فرزندم دچار مشکل شود.

گفتی است در سطح استان ۱۲ رشته هنری ازجمله جاجیم، نمکدان بافی، نواربافی، شال بافی، خورجین بافی، نمد مالی و زین سازی به ثبت معنوی رسیده است.


گردشگری استان اردبیل | صنایع دستی اردبیل |نمد دوزی| گزارش

    https://didshahr.ir/10481

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.