https://didshahr.ir/11386

معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده زمستانی در بسیاری از استان ها، می تواند زمینه و بستر لازم برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و درآمدزایی ریالی و ارزی را در فصلی که مسافرت ها می خوابد، فراهم آورد.

اردبیل

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده زمستانی در بسیاری از استان ها، می تواند زمینه و بستر لازم برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و درآمدزایی ریالی و ارزی را در فصلی که مسافرت ها می خوابد، فراهم آورد.

اقلیم منحصر به فرد استان اردبیل موجب شده زیبایی‌های تمام فصول در آن به عینه مشاهده شود.

با این وجود در سال‌های گذشته غفلت از قابلیت فصول مختلف موجب شده گردشگری اردبیل منحصر به دو فصل و نیمه نخست سال باقی بماند.

برف‌ها ثروت آفرین هستند

برف‌هایی که می توانست خود ثروت آفرین باشد نه تنها مورد توجه برنامه ریزان قرار نگرفته بود بلکه در مقابل سرما و برودت به عنوان یکی از موانع توسعه گردشگری استان قلمداد می‌گردید.

آلوارس

چنین تصویری از استان اردبیل در وضعیتی بود که کشورهای پیشرفته برای گردشگری زمستانی خود به مراتب بیش از گردشگری تابستانی جاذبه ایجاد کرده‌اند و اردبیلی که از مواهب طبیعی بی‌شماری برخوردار بود برای زمستان خود برنامه‌ مدونی نداشت.

این در حالی است که در شعاع ۷۰ کیلومتری در استان اردبیل می توان به دریا، جنگل، کوه و دشت دسترسی داشت که هر یک در زمستان جاذبه منحصر به فردی برای طبیعت گردان محسوب می‌شود.

انتخاب گردشگری به عنوان محور توسعه

اولین اقدام برای درهم شکستن چنین تفکری، تغییر رویکرد کلان استان و انتخاب گردشگری به عنوان محور توسعه بود.

آلوارس

استاندار اردبیل با بیان اینکه این اقدام به دلیل ظرفیت‌های نهفته استان انجام شد، افزود: طی سال‌های اخیر محور توسعه، گردشگری انتخاب شده چرا که هم ظرفیت بالایی داریم و هم می توانیم با حداقل امکانات ثروت آفرینی و اشتغال زایی بالایی داشته باشیم.

هرچند که استاندار در پاسخ به دغدغه اشتغال و فقرزدایی از استان چنین رویکردی را اتخاذ کرد و جهت گیری دستگاه‌های اجرایی را به سمت گردشگری تغییر مسیر داد، اما در ادامه فرصتی برای حوزه‌های مختلف گردشگری استان فراهم شد.

بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های گردشگری با زمستان بیدار 

زمستان بیدار در واقع بهره گیری بهینه از تمامی ظرفیت‌های گردشگری زمستانی است که در گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.

کوهنورد سبلان

تا جایی که اکبر بهنام جو  استاندار اسبق اردبیل مدت اندکی بعد از اعلام گردشگری به عنوان محور توسعه، شعار زمستان بیدار اردبیل را در جلسات مطرح کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: زمستان بیدار در واقع بهره گیری بهینه از تمامی ظرفیت‌های گردشگری زمستانی است که در گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود.

این ترکیب که در واقع بیدارباش زمستان اردبیل را دنبال می‌کند، صرفا یک شعار نبوده و در قالب ماموریت اجرایی به دستگاه‌های ذیربط به ویژه میراث فرهنگی استان ابلاغ شده است.

معرفی جاذبه‌ها در قالب سلسله جشنواره ملی زمستان بیدار

در مقطع زمانی که موضوع زمستان بیدار مطرح شد، حتی برای دستگاه‌های اجرایی تازگی داشت و برخی مدیران این ماموریت را صرفا ترکیب توصیفی قلمداد کردند.

آلوارس

اما استمرار در پیگیری این ماموریت در قالب جشنواره‌های زمستان بیدار موجب شد تا اولین تکانه‌های فکری اهمیت جاذبه‌ های زمستانی برای توسعه گردشگری و درآمدزایی استان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با وجود برخی مقاومت‌ها و ناشناخته بودن این مفهوم با جدیت برنامه‌هایی در تمامی شهرها اجرا کردیم تا جاذبه‌های گردشگری زمستانی اردبیل در ابتدا معرفی شود.

تبدیل سرما و برف اردبیل به فرصت

هدف از معرفی جاذبه‌ها بخشی مرتبط با آگاهی بخشی به مردم و مسافران و بخشی مرتبط با آگاهی بخشی به مسئولان استان بود و در نهایت نیز استقبال مردم از جشنواره‌ها موجب شد تا زمستانی گرم در اردبیل برای اولین بار تجربه شود.

میزان ماندگاری برف و سرما در اردبیل بالا است و در واقع جشنواره زمستان بیدار، سرما و برف را از تهدید به فرصت تبدیل کرد.

آلوارس

تبلیغ و معرفی جاذبه‌ها به ویژه آداب و رسوم، سنت‌ها و جاذبه‌های طبیعی فاز نخست در توجه به گردشگری زمستانی استان بود و که در کنار برگزاری جشنواره زمستان بیدار، تقویت زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

اردبیل استان پیست‌های اسکی

با توجه به وجود ۱۴ مورد ارتفاع بالای سه هزار متر در منطقه این استان علاوه بر اسکی ظرفیت‌های کم نظیری در صخره نوردی، سنگ نوردی، یخ نوردی، کوهنوردی، کوهپیمایی و گلگشت در طبیعت زمستانی دارد.

همچون اندبیل خلخال که بارش برف‌ در اغلب کوه‌های استان از شهریورماه فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری زمستانی فراهم می‌کند.

اما یکی از امتیازات منحصر به فرد اردبیل به دلیل واقع شدن در دامنه سومین قله مرتفع کشور یعنی سبلان، وجود چشمه‌های آبگرم معدنی است.

تا جایی که پزشکان، دانشمندان و فعالان گردشگری می گویند وجود ۱۱۰ چشمه آبگرم و سرد در اردبیل بی نظیر در جهان است و تعدد آب‌های گرم یکی از ظرفیت‌های ممتاز جذب گردشگران در نیمه دوم سال محسوب می‌شود.

در حال حاضر استخرهای آبدرمانی در شهرهای سرعین، مشگین شهر، نیر و کوثر دایر است و اقدامات ذکر شده می‌تواند بسته سفر در زمستان به اردبیل را تکمیل کند.

گزارش: ونوس بهنود


گردشگری استان اردبیل |سایت گردشگری استان اردبیل | گردشگری اردبیل | جشنواره زمستان بیدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.