https://didshahr.ir/14029

ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از شرکت های هواپیمایی جهان با ورشکستگی مواجه شوند.

هواپیمای فرودگاه

شیوع ویروس کرونا در چین و سپس انتقال آن به بسیاری از کشورهای جهان، بر اقتصاد بین الملل و به طور خاص صنعت هواپیمایی جهان تاثیر جدی گذاشته است. در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، پروازها در چین به شکل قابل توجهی کاهش یافت و امروز نیز در بعضی کشورها به دنبال شیوع این ویروس، پروازها کاهش یافته است.

با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا چه امور مربوط به فرودگاه ها و چه مدیریت ایرلاین ها در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، عملا دولت ها در این زمینه مجری نیستند، اما وقتی شوکی شبیه به کرونا رخ می دهد، قطعا سرمایه گذاران بخش خصوصی متضرر خواهند شد و برای جلوگیری از ورشکست شدن یا ایجاد مشکلات جدی تر ورود دولت ها به این عرصه محتمل خواهد بود.

 

فرودگاه هواپیما

 

در ابتدا باید در نظر داشت که این اتفاق در مدت کوتاهی رخ داده و هنوز آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت صنعت هواپیمایی و میزان زیانی که به آنها وارد شده، وجود ندارد. از سوی دیگر با اعمال محدودیت های جدید در کشورهایی مانند ایتالیا، باید در روزهای آینده شرایط این صنعت در اروپا و وضعیت ایرلاین ها را بررسی کرد اما اینکه فشاری جدی به این شرکت ها وارد می شود، موضوعی قطعی به نظر می رسد. در رابطه با فرودگاه ها نیز شرایط بسته به شهر و وضعیت فرودگاه متفاوت است.

برای مثال فرودگاهی که در کنار هوانوردی، از موقعیت اقتصادی مناسبی نیز برخوردار است، قطعا زیان کمتری خواهد دید یا در صورت بسته شدن فرودگاه، در هر دو حوزه متضرر می شود. با وجود تمام شرایط به وجود آمده، به نظر می رسد بحران کرونا چندان طولانی مدت نخواهد بود و احتمالا ظرف هفته های آینده با بهبود نسبی شرایط می توان به گشایش دوباره ظرفیت ها فکر کرد اما اتفاق رخ داده، دو موضوع را به خوبی نشان می دهد نخست اینکه دولت ها آمادگی لازم برای مواجهه با موضوعی مانند کرونا را در فرودگاه ها نداشتند.

 

فرودگاه هواپیما

در صورتی که تجهیزات لازم و کافی وجود داشت و افراد مشکوک از سفر منع می شدند و بر رفت و آمد آنها نظارت می شد، قطعا شیوع این ویروس به تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان دشوارتر از چیزی بود که ما امروز با آن مواجهیم. از سوی دیگر دولت ها بر اساس شرایط داخلی و میزان خسارت های برآورد شده در هفته های پیش رو باید تصمیم بگیرند که چگونه از صنعت هوایی خود حمایت می کنند و چطور خود را برای اتفاق های احتمالی آینده آماده می کنند.

نهادهایی مانند یاتا و ایکائو، در سطح بررسی شرایط و ارایه توصیه نامه ها به کشورها توان فعالیت خواهند داشت و اما اینکه چطور با این اتفاق برخورد شود، بسته به میزان زیان وارد شده به صنعت هوایی کشورها و تصمیم گیری مستقل دولت ها برای حمایت از این صنعت خواهد بود و باید در هفته های آینده نحوه مواجهه با این مساله را رصد کرد.

هواپیمای فرودگاه

نوشته : علیرضا منظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.