https://didshahr.ir/16511

شهر گیوی در بخش مرکزی شهرستان کوثر، استان اردبیل واقع شده است.

گیوی

به گزارش دیدشهر؛ منطقه گیوی از شمال به اردبیل، از شرق به خلخال و از غرب و جنوب به میانه محدود می‌شود.

از نظر ایرج عظیمی گیوی (۱۳۸۳) نویسنده کتاب ” گیوی در گذر زمان” تاریچه این شهر به قبل از اسلام می رسد که در ابتدا آن را “دورد اِولَر” (چهار خانه) می نامیدند که آن هم به این دلیل است که در ابتدا در این شهر چهار تا خانه بوده است.

این که این شهر به گیوی شهرت یافته به این دلیل است که اسم گیوی از پهلوان نامی گیو پسر گودرز گرفته شده است که در گذشته ای دور به عنوان جنگاوری بی نظیر در منطقه ای می زیسته و در آبادانی این منطقه، نقش به سزایی داشته است.

این شهر در سال ۱۲۷۴ با یک زلزله به کلی ویران می شود و  هشتصد نفر که به مسجد دمیرچی پناه برده بوده اند می میرند.

مردم، در محلی که گیوی علیا نامیده می شود اقامت گزیدند و رفته رفته تراکم جمعیت زیاد و در سال های اخیر هر دو گیوی به هم ملحق گردید.

عده ای هم به بنادر انزلی و تعداد زیادی به بندر کراسنودسک روسیه می روند.

گیوی

شهر گیوی از دو بخش مجزای گیوی سفلی و گیوی علیا تشکیل شده است.

این شهر هفت محله قدیمی دارد: ” گگلر ، دمیرچی، چله خانه، سیتالّی، ناودولی، کرچیتلیک، بش بازار”. مهمترین منابع آب سطحی “گیوی چای” است، که به موازات جاده خلخال به اردبیل امتداد دارد و تقریبا دارای آب دائمی بوده و به مصرف آبیاری می رسد.

عمده ترین محصولات سردرختی این منطقه را، میوه هایی چون “سیب، به، توت، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو، بادام و انگور” تشکیل می دهند.

طبیعت بی نظیر این منطقه مخصوصاً در فصل بهار و تابستان سبب ورود بی شمار گردشگر به این منطقه در جنوب استان اردبیل از مسیر جدیدالاحداث اتوبان اردبیل-زنجان-تهران شده است.

این شهر به جهت کوهپایه‌ای بودن و واقع شدن منازل مسکونی در باغات یکی از جاذبه‌های نادر گردشگری استان اردبیل است و ایجاب می‌کند با محوریت باغ شهر بودن معرفی شود.

آبگرم گیوی یکی از آبدرمانی های طبیعی این شهر محسوب می شود که همه ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور برای آبتنی به این منطقه مسافرت می کنند.

در این باره بیشتر بخوانید: ایستی سویی آبگرمی در دل طبیعت گیوی

گیوی با تصویب هیات دولت به شهرستان (با نام کوثر ) ارتقا یافت که اکنون دارای دوبخش به نام های مرکزی با ۷۶۳ کیلو متر مربع مساحت و ۶۲ آبادی و فیروز با ۴۸۰کیلو متر مربع مساحت و ۳۸ آبادی هست.

 


گردشگری استان اردبیل|گردشگری کوثر 

    https://didshahr.ir/16511

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.