https://didshahr.ir/21870

هدف از فیزیوتراپی کاهش درد، افزایش عملکرد و آموزش برنامه تقویت عضلات به بیماران برای جلوگیری از مشکلات درد کمر در آینده است.

بیمارانی که از انواع مختلف درد کمر رنج می برند اغلب قبل از در نظر گرفتن درمان‌های تهاجمی‌تر مثل جراحی کمر برای درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) به متخصص طب فیزیکی و فیزیوتراپ ارجاع داده می شوند.

علل کمر درد

برخی از علل شایع کمردرد فتق دیسک و آرتروز است که به علت حالت بدنی ضعیف، خم شدن مکرر بدن رو به جلو و بلند کردن اشیا سنگین ایجاد می شود. هرچند تروما یا آسیب دیدگی ممکن است موجب کمردرد شود اما غالباً دلیل واضح و مشخصی برای شروع علائم وجود ندارد. بنابراین به نظر می رسد که فشار مکرر روی ساختارهای اطراف ستون فقرات علت اصلی کمردرد است.

مزایای ورزش برای کمر درد

ثبات کمر تا حد زیادی بستگی به حمایت عضلات شکم و قسمت پایین کمر درد دارد. عضلات شکم از طریق ایجاد فشار از داخل شکم روی ستون فقرات موجب تثبیت آن می شود و از قسمت جلوی ستون فقرات حمایت لازم را به عمل می آورد. عضلات قسمت پایین کمر ستون فقرات را از قسمت پشت تثبیت می‌کند. به عبارت دیگر قسمت استخوانی ستون فقرات و دیسک ها با عضلات احاطه شده اند و هرچقدر این عضلات خاص قوی تر باشند، فشار کمتری روی دیسک ها و مفاصل ستون فقرات وارد می شوند. بیماران باید با انجام تمرینات نوعی کمربند عضلانی اطراف ستون فقرات خود ایجاد کنند.

مقدار قابل توجهی از مقالات پزشکی مرتبط، شامل تمرینات فیزیوتراپی خاصی است که برای درمان کمر درد با ورزش طراحی شده‌اند. هر چند کمر درد به خودی خود بهتر می شود، اما تمرینات فعال نقش مهمی در کاهش درد بیمار و بهبود عملکرد بیمار در آینده دارد. فیزیوتراپی احتمال افزایش شدت کمردرد در آینده را کاهش می دهد.

چه انتظاری باید از فیزیوتراپی داشته باشم؟

وقتی کمر درد ادامه دار است یا فعالیت های طبیعی روزمره ما را با مشکل مواجه می کند، مراجعه به یک فیزیوتراپیست ضروری است. هنگامی که شما نزد فیزیوتراپیست می روید او یک ارزیابی اولیه در جلسه اول برای شما انجام می دهد. آمادگی این را داشته باشید که کمی به اطراف حرکت کنید لباس راحتی بپوشید که امکان دسترسی فیزیوتراپیست به کمر شما وجود داشته باشد.

ارزیابی اولیه شامل قسمت‌های مختلف و متعددی می شود ابتدا سابقه پزشکی شما و مشکلی که در حال حاضر دارید مورد بررسی قرار می گیرد. آمادگی این را داشته باشید که در مورد علائم و فعالیت ها یا حالت های بدنی که علائم شما را بهتر یا بدتر می‌کند با پزشک خودتان صحبت کنید. ممکن است سوالات خاصی از شما بپرسد که به تشخیص ماهیت مشکل شما و کشف هرگونه مراقبت پزشکی فوری که نیاز دارید کمک کند.

همچنین فیزیوتراپیست از نحوه راه رفتن شما ارزیابی هایی را به عمل می آورد. این ارزیابی ها شامل دامنه حرکتی و قدرت عضلات شما می شود. حالت بدنی شما نیز جز ارزیابی اولیه محسوب می‌شود. از نتایج این ارزیابی یک برنامه درمانی خاص طراحی و شروع می شود. به خاطر داشته باشید مشارکت فعال در درمان و پرسیدن سوالات خود زمانی که نمی‌دانید چه کار باید انجام دهید بسیار مهم است.

 انجام تمرینات کششی برای تسکین کمر درد

کشش منظم عضلات، تاندون ها و رباط‌هایی که از ستون فقرات محافظت می کنند قسمت مهمی از تمام برنامه های ورزشی کمر محسوب می شود. این ورزش های کششی برای تسکین کمر درد طراحی شده‌اند و توسط پزشک فیزیوتراپیست یا متخصص کمردرد تجویز می شوند.

تمرینات تقویت کمر

هدف از تمرینات تقویت کمر ایجاد شرایطی است که عضلات بتوانند حمایت بهتری از ستون فقرات به عمل بیاورند و ستون فقرات بتواند فشار بیشتری تحمل کند که در نهایت منجر به تسکین گردن درد و کمردرد می شود.  عکس های تمرینات تقویتی کمر روی عضلات هسته بدن متمرکز است که شامل عضلات شکم، سرینی، لگن  و همچنین عضلاتی که اطراف ستون فقرات هستند، می شود. همه عضلات هسته ای بدن در محافظت و به حداقل رساندن فشار روی ستون فقرات مهم هستند.

ورزش های هوازی کم تاثیر

یکی از اجزای مهم برنامه، ورزش های ایروبیک(هوازی) است. ضربان قلب شما را بالا می برد و گردش خون را بهبود می بخشد. ورزش های هوازی ایروبیک می توانند با کاهش سفتی و بهبود جریان خون به ساختار های ستون فقرات و همچنین رساندن مواد مغذی به ستون فقرات به تسکین کمر درد کمک کنند.  ورزش های کم تاثیر می تواند ضربان قلب را بدون آسیب رساندن به ستون فقرات و تشدید کمر درد افزایش دهند به همین دلیل گزینه مطلوبی برای کسانی است که کمردرد دارند.

درمان با دست

ممکن است فیزیوتراپیست به شما پیشنهاد کند یکی از تکنیک‌های درمان با دست زیر را امتحان کنید این روش همیشه همراه با برنامه ورزشی استفاده می شود.

  • شروع حرکت(موبیلیزاسیون): به این معنی که فیزیوتراپیست حرکات ملایم و آهسته را برای کشش ستون فقرات شما انجام می دهد. هدف او این است که کمر شما محدوده حرکتی طبیعی خود را بازیابد.
  • درمان با دست: به این معناست که فیزیوتراپی با دستان خود در نقاط خاصی از ستون فقرات شما حرکات فشاری سریعی را انجام می دهد و هنگام انجام این کار ممکن است شما صدای ترق ترق بشنوید.

فیزیوتراپیست ها درمان های دیگری مثل تحریک الکتریکی عصب، طب سوزنی را به شما پیشنهاد میکند. اما این درمان ها در دستورالعملهای درمان کمر درد توصیه نمی شوند چون هنوز شواهد کافی برای موثر بودن آنها وجود ندارد. ماساژ نوع دیگری از درمان است که شواهد کمی برای اثر بخشی آن وجود دارد. ممکن است برای درمان کمر درد استفاده شوند اما فقط در کنار یک برنامه ورزشی انجام میشوند.

حفظ برنامه ورزشی در طول زمان

درمان کمردرد با ورزش فقط زمانی امکان‌پذیر است که بیمار به برنامه ورزشی خود پایبند باشد اما حفظ برنامه ورزشی به دلایل مختلف مثل بدتر شدن درد با فعالیت، محدودیت های اقتصادی و کاهش انگیزه دشوار است. در یکی از تحقیقاتی که انجام شده است شایع ترین دلیل برای ادامه ندادن برنامه ورزشی، درد زیاد ناشی از انجام فعالیت است. در چنین مواقعی فیزیوتراپیست شما می تواند برای کاهش درد و کنترل آن برنامه ورزشی شما را اصلاح کند. ترجیح شخصی نقش مهمی در دنبال کردن برنامه ورزشی ایفا می کند مثلاً اگر روتین ورزشی خیلی دردناک یا کسل کننده است، احتمال کمی وجود دارد که به صورت منظم انجام شود و تاثیر گذار باشد.

    https://didshahr.ir/21870

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.