https://didshahr.ir/24523

روایتی از سفر به سنگاپور و سبک زندگی مردمش، کشوری که جویدن آدامس در آن‌ ممنوع است و آشنایی با جزیره‌ ای جذاب و خاص در این کشور.

جهانگردی

نویسنده : نیلوفر عزیزی | جهانگرد

به گزارش دیدشهر، کشور سنگاپور اگرچه از نظر مساحت کوچک محسوب می‌شود، اما تلفیقی از فرهنگ‌ها و آیین‌های مالایی، چینی، عربی، هندی و انگلیسی است.

سفر به سنگاپور طیف گسترده‌ای از گشت‌و‌گذار را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. تقویم کاملی از جشنواره‌ها و عیدهای سنتی در این کشور وجود دارد که جذابیت‌های فرهنگی این کشور را برای گردشگران صد چندان می‌کند. برای سفر به کشور زیبای سنگاپور، انتخاب من، تور ترکیبی بود(سفر به چند کشور). البته بیشتر تورهایی که از ایران به این مقصد انجام می‌شود به همین صورت است و سفر، فقط به مقصد کشور سنگاپور به دو علت توجیه ندارد؛ یکی هزینه‌های بالای این کشور برای اقامت طولانی در آن و دیگری ، کوچک بودن آن و قابلیت گردشگری و مناطق دیدنی کم که زمان زیادی را طلب نمی‌کند. انتخاب من سفر به مالزی، سپس سنگاپور و تایلند بود تا همزمان با سبک زندگی و سنت‌های چند کشور آشنا شوم. در این پرونده ، مشاهدات من از شهر شیرها، جزیره معروف «سنتوزا»، غذاها و پوشش مردم سنگاپور و … را خواهید خواند.

سفر 4 ساعته از کوالالامپور تا سنگاپور با اتوبوس

برخی از مردم جهان فکر می‌کنند سنگاپور هم مانند کوالالامپور یکی از شهرهای مالزی است، در صورتی‌که این‌طور نیست! در واقع سنگاپور یک شهر در منطقه جنوب‌شرقی آسیاست که به عنوان یک کشور شناخته می‌شود. در کل دنیا علاوه بر سنگاپور، دو شهر موناکو و واتیکان هم این ویژگی را دارند، البته با این تفاوت که هیچ‌کدام از این دو شهر پایتخت ندارند و جزیره هم نیستند. برای این سفر، از کوالالامپور تا سنگاپور با اتوبوس چهار ساعت راه بود، اما داخل گمرک خیلی معطل شدیم، به خصوص این که ایرانی‌ها را بیشتر می‌گشتند، اما مشکل اصلی، فهرست مواردی بود که ورودش به سنگاپور ممنوع است که بعضی‌هایش باورکردنی نیست!

تجمل گرایی بین سنگاپوری ها!

یک نکته جالب درباره مردم این کشور که شما در اولین ساعت‌های حضور در آن متوجه خواهید شد، این است که انگار مسابقه تجمل‌گرایی بین مردمش راه افتاده است. امروزه کشور سنگاپور دومین بندر شلوغ جهان پس از روتردام و با حداقل بیکاری و زیرساخت فوق‌العاده کارآمد در منطقه آسیا می‌درخشد. تقریباً تمام جمعیت پنج میلیونی این کشور در آپارتمان‌های امروزی و جدید زندگی می‌کنند و متوسط درآمد سرانه افراد در این کشور بیش از 12 هزار دلار است. امکانات رفاهی و فروشگاه‌های مدرن این کشور، هر گردشگری را خیره می‌کند. جالب است بدانید که از هر شش خانواده در سنگاپور یک خانواده بیش از یک میلیون دلار ثروت دارد. منظور از ثروت، خانه، خودرو، املاک و … نیست، بلکه منظور ثروت تصرف‌پذیر است. البته در کشور سنگاپور از بین هر ۱۰ نفر، هشت نفر در خانه‌های دولتی که تحت نظر شورای شهرسازی و توسعه است، زندگی می‌کنند. این خانه‌ها را با قرارداد اجاره به شرط تملیک به صورت ۹۹ ساله به شهروندان سنگاپوری تحویل می‌دهند. در ضمن ورزش‌هایی مانند تنیس و فوتبال در این کشور طرفداران زیادی دارد، اما موتورسواری از ورزش‌های بسیار محبوب در سنگاپور محسوب می‌شود. به‌طور کلی در بین ورزش‌هایی که در این کشور دیده می‌شود، خانواده‌ها به قایق سواری در پایان هفته علاقه زیادی دارند.

60 هزار ارکیده فقط در یک باغ!

روز اول سفر به این کشور طبق معمول همه تورهایی که به سنگاپور می‌آیند، ما را به باغ ارکیده بردند. این باغ بیش از 3 هکتار وسعت دارد و روی بلندترین تپه موجود در باغ ملی گیاه‌شناسی سنگاپور واقع شده است. باغ ملی ارکیده، بزرگ ترین نمایشگاه ارکیده‌های گرمسیری در جهان است و بیش از 60 هزار ارکیده شامل هزار گونه بومی و دو هزار گونه پیوندی در آن نگهداری می‌شوند. جالب توجه‌ترین نکته درباره این باغ، طراحی شگفت‌انگیز و متمایز آن است. در این جا ارکیده‌ها را بر اساس سیستم رنگ بندی‌شان کاشته‌اند تا طراحی باغ با هر چهار فصل هماهنگ و منطبق باشد. به‌عنوان مثال، ارکیده‌های کرم و زرد برای فصل بهار و ارکیده‌های صورتی و قرمز برای فصل تابستان کاشته شده‌اند. مجموعه شگفت‌انگیزی از ارکیده‌های سفید نمایانگر فصل زمستان هستند و ارکیده‌های بنفش، پاییز را نشان می‌دهند. جای جای این باغ، طبیعت فوق‌العاده زیبایی داشت، ولی هر از گاهی دیدن موجودات مختلف مثل سنجاب و مارمولک‌های بزرگ من را می‌ترساند.

کشور شیرها، شیر ندارد!

سنگاپور ملقب به «شیر شهر» یا «باغ شهر»، تلفیقی از فرهنگ هندی‌ها، چینی‌ها و مالایی‌ها را در خود جای داده است که دیدن آن هر گردشگری را شگفت‌زده خواهد کرد. سنگاپور در زبان مالایی به معنی شهر شیرهاست، ولی من در این سفر متوجه شدم که هیچ شیری در این شهر و کشور وجود ندارد. بعد از کمی پرس‌وجو متوجه شدم در واقع دلیل این نام گذاری مربوط به یک داستان مشهور در قرن ۱۳ میلادی درباره «سانگ نیلا اوتا» بنیان گذار سنگاپور است؛ وی در زمان شکار در این منطقه با یک شیر مواجه شد و این اتفاق را خوش‌شانسی به حساب آورد و باعث شد شهر سنگاپور به معنای شهر شیر در آن منطقه بنا شود. بعدها مشخص شد حیوانی که «سانگ نیلا اوتا» دیده در واقع ببر بوده، چون هیچ شیری در سنگاپور وجود نداشته و ندارد! همچنین درباره این کشور باید بدانید که متشکل از حدود 59 تا 63 جزیره در کنار هم است که بخشی از آن‌ها خالی از سکنه هستند و تنها برای کارهای صنعتی و نظامی از آن‌ها استفاده می‌شود. این کشور که سال‌های زیادی مستعمره انگلستان محسوب می شد، در واقع ایالت شهری در منتهی الیه جنوب شبه جزیره مالایا در 137 کیلومتری شمال استواست.

ممنوعه های باورنکردنی سنگاپور

در مواجهه اول با سنگاپور، متوجه شدم که کشوری است بسیار تمیز، البته قانونمند و پیشرفته. در فهرست مواردی که ورودشان به این کشور ممنوع است و باعث تعجبم شد، آدامس، چاقو(به هر نوع و شکلی)، قرص‌های کدئین‌دار و… بود. در سنگاپور همانند‌ بیشتر کشورهای جهان قوانین و مقرراتی وجود دارد که متناسب با زندگی شهری و فرهنگ مردم آن کشور وضع شده است. یکی از عجیب‌ترین و شاید خنده‌دارترین قوانین این کشور مربوط به همین ممنوعیت جویدن آدامس است و فقط جویدن آدامس‌های نیکوتین‌دار آن هم با تجویز پزشک در این کشور مجاز است! گفته می‌شود هدف دولت از اجرای این قانون، تمیز نگه داشتن کشور است.

خوشمزه های سنگاپوری

از باکوته تا ساندویچ‌ بستنی

بعد از ورود به این کشور، در مسیر هتل یک بستنی‌فروشی بسیار جالب و عجیب دیدیم! در آن جا یک ساندویچ‌بستنی خوردیم که بستنی را داخل نان ساندویچی‌های کوچک می‌گذاشتند و سرو می‌کردند! درباره غذاهای مردم این کشور باید بگویم که «باکوته» یکی از غذاهای مشهور در سنگاپور است که به معنای چای استخوانی است. این غذا بسیار لذیذ است و مردم سنگاپور به آن علاقه زیادی دارند. این غذا شامل یک ماهی پهن است که با سس تند میل می‌شود و به‌طور کلی طعم رب‌گوجه فرنگی و موسیر و ادویه جات در آن بسیار منحصر به فرد است. این ماهی به صورت کباب‌شده استفاده می‌شود. همچنین خرچنگ گل‌آلود یکی از غذاهای این کشور است که شاید با شنیدن اسم آن بهت‌زده شوید. این غذا در روغن سرخ و از فلفل سیاه و سس گوجه‌فرنگی در پخت آن، استفاده می‌شود. خرچنگ گل‌آلود البته ظاهرجالبی ندارد.«اولاک» هم یک نوع غذای عجیب در سنگاپور است که از تخم‌مرغ سرخ شده به همراه نشاسته سیب‌زمینی تهیه می‌شود. این غذا طعمی خاص دارد و به همراه کیک ‌هویج خورده می‌شود.

جزیره‌ای تفریحی برای همه سخت‌پسندها

سنتوسا یا سنتوزا یکی از تفریحگاه‌های سنگاپور است که به علت تعدد مکان‌های گردشگری، سالانه میزبان بیش از 20 میلیون گردشگر است. واژه «سنتوسا» در زبان مالایی به معنای صلح و آرامش است، آرامشی که به راستی با ورود به این جزیره تفریحی زیبا، در تمام وجودتان احساس می‌کنید. از جمله مواردی که می‌توان در جزیره سنتوسا از وجود آن‌ها لذت برد، عبارت اند از: آکواریوم شگفت‌انگیز، پارک آبی ماجراجویی، موزه تصاویر طبیعت، بندر دنیای عجایب گمشده، ساحل پالاوان، زمین گلف، برج ببر آسمان که نمای 360 درجه از جزیره را به نمایش می‌گذارد، تله کابین، موزه مادام توسو و … که من از همه‌ آن ها بازدید کردم و خیلی‌ خوب بود. دوچرخه‌سواری در کنار ساحل، استراحت در کنار دریاچه و در پایان دیدن نمایش آواز دریا، تیر خلاصی بود بر این‌ همه هیجان و لذت.

22 بازی خارق‌العاده در پارک موضوعی

«یونیورسال استودیو» در سنگاپور مساحتی گسترده از جزیره سنتوسا را به خود اختصاص داده است. «یونیورسال استودیو» یک پارک موضوعی و یکی از محبوب‌ترین شهربازی‌ها در جهان است که در آن حدود ۲۲ بازی خارق‌العاده وجود دارد. برای رفتن به این پارک موضوعی انتخاب ما مترو بود که داخل ورودی این شهربازی بزرگ، ایستگاه داشت. یونیورسال استودیو یک مجموعه تفریحی و شهربازی است که در مساحتی گسترده در جزیره تفریحی سنتوسا واقع شده و دارای هفت منطقه موضوعی است که هر منطقه بر اساس یک فیلم مشهور یا نمایش تلویزیونی محبوب با شخصیت‌های خاص طراحی شده است. این مناطق با بازی‌های مفرح و هیجان انگیز در دور یک دریاچه قرار گرفته اند، هر بخش از شهربازی یونیورسال انگار شهری جدید است و دنیایی از هیجان و سرگرمی را فراهم می‌ کند. در این مجموعه تفریحی، شخصیت‌های معروف کارتون‌ها و فیلم‌ها پا به زندگی واقعی گذاشته‌اند و می‌توان از نزدیک با آن‌ها ملاقات کرد. تماشای کنسرت‌ها و اجراهای خیابانی از دیگر تفریحات پرطرفدار هر بخش است که در اختیار تمام بازدیدکننده‌ها قرار دارد. حدود ۳۰ رستوران در گوشه و کنار این پارک موضوعی وجود دارد و بیش از ۲۰ فروشگاه و مغازه در یونیورسال استودیو به چشم می‌خورد. تعدادی از بخش‌های این مجموعه عبارت اند از:

هالیوود با پا گذاشتن در این منطقه می‌توان خود را در یک خیابان دهه هفتادی هالیوود تصور کرد.

نیویورک با گشت و گذار در آن، روح و انرژی بزرگ‌ترین شهر آمریکا را با تمام وجود لمس و تمام ساختمان‌های معروف و کلاسیک آن را از نزدیک بازدید خواهید کرد.

شهر علمی-تخیلی جایی که وقتی از دروازه‌های شهر عبور کنید، گویی وارد شهری از آینده می شوید و شاهد جنگ بین کهکشانیِ آدم های خوب‌ و بد قصه خواهید بود.

مصر باستان در این بخش می‌شود با شخصیت‌های مصر باستان ملاقات کرد و همچنین با گردش در این بخش به تاریخ هزاران ساله مصر رفت و غرق جذابیت‌های این پارک شد.

دنیای گمشده این منطقه خود دارای دو منطقه موضوعی پارک ژوراسیک و دنیای آبی است که ورود به این بخش یعنی رویارویی با دایناسورهایی از میلیون‌ها سال پیش و ماجراجویی در دنیای ژوراسیک!

شهر خیلی خیلی دور در این منطقه می شود با پری قصه‌ها همراه شد و از خانه شرک و بخش‌هایی از زندگی مردم پولدار این منطقه دیدن کرد.

ماداگاسکار بخش دیگری است که در آن می‌توانید در کسری از ثانیه خودتان را به درون جنگل‌های سرسبز و انبوه ماداگاسکار برسانید.
درباره هیجان قسمت شهربازی هیچ حرفی نمی‌توانم بگویم و واقعا سر زدن به تمامی مناطق این پارک بزرگ کار بسیار سختی بود، ولی هر بخش جذابیت و زیبایی فوق‌العاده‌ای داشت.

استخری به وسعت آسمان

مرتفع‌ترین استخر سرباز دنیا پهنایی سه برابر پهنای یک استخر المپیک دارد. این استخر در پشت بام سه برج بسیار زیبا در سنگاپور قرار دارد که یکی از گران‌ترین هتل‌های دنیا با نام هتل مارینا بی‌ساندز است. نمای استخر همانند قایقی در مجتمع پارک شنی آسمان است. این سه مجتمع از سه برج 55 طبقه تشکیل شده که از طریق پشت بام مشترکی به وسعت یک هکتار که «آسمان پارک سندز» نام دارد به هم متصل می‌شوند. این پشت بام چشم انداز پانورامیک از خلیج ماریناست. کانال‌هایی داخل برج وجود دارد که برای قایقرانی در آن‌ها تعبیه شده است.

لباس‌های رنگی و کلاه پوشش مردم سنگاپور

مردم سنگاپور علاقه زیادی به زندگی لوکس دارند. این موضوع در روابط و نوع لباس پوشیدن افراد هم دیده می‌شود. در این کشور مردم برای احوالپرسی با هم دست می‌دهند و سعی می‌کنند با چهره‌ای گشاده از هم استقبال کنند. مردم سنگاپور سعی می‌کنند لباس‌های بسیار شیک به تن کنند. استفاده از لباس‌های رنگی به همراه کلاه در این کشور بسیار دیده می‌شود. بانوان کت و دامن می پوشند و مردان هم سعی می‌کنند از کت استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.