https://didshahr.ir/24887

ما می‌خواهیم در مورد درمان شکستگی مهره گردن در این مقاله صحبت کنیم و علائم و علت شکستگی را توضیح دهیم.

ستون فقرات در بخش گردن 7 مهره دارد که سر را به بدن و شانه متصل می‌کند.

مهره‌های گردن وظیفه محافظت از نخاع را بر عهده دارد. در صورتی که مهره های گردن دچار شکستگی شوند، حرکت سر را دچار اختلال کرده و از ممکن است به نخاع آسیب بزند. این مهره‌ها یکی از آسیب پذیرترین بخش‌های ستون فقرات هستند. در صورتی که در سایر بخش‌های ستون فقرات دچار مشکل شده باشید، می‌توانید با انجام تمرینات فیزیوتراپی اندام کمر اقدام به درمان کنید. ما می‌خواهیم در مورد درمان شکستگی مهره گردن در این مقاله صحبت کنیم و علائم و علت شکستگی را توضیح دهیم.

علت شکستگی مهره گردن

علت شکستگی مهره گردن

شکستگی مهره گردن عموما با وارد شدن ضربه شدید به سر یا گردن اتفاق می‌افتد؛ اما در ادامه بیشتر در مورد علت های شکستگی گردن توضیح خواهیم داد:

حرکات ورزشی

برخی از ورزش‌ها و تمرینات موجب قرار گیری بدن در حالت نامناسب شده و به گردن فشار خواهد آورد. در صورتی که حرکات ورزشی به صورت ناصحیحی انجام شود نیز ممکن است ضربه به سر یا گردن شما وارد شده و باعث شکستگی مهره های گردن شود. برخی ورزش ها که احتمال شکستگی گردن در آن‌ها زیاد است عبارتند از: سوارکاری، ژیمناستیک، اسکی و…

سقوط از ارتفاع

از دیگر علت های شکستگی مهره گردن می‌تواند سقوط از بلندی باشد. در صورتی که سر به سرعت به زمین برخورد کند، ممکن است به مهره های گردن فشار وارد شده و باعث شکسته شدن آن‌ها شود.

تصادفات

از رایج‌ترین شرایطی که باعث شکستگی مهره گردن می‌شود، تصادف انسان با وسیله نقلیه است. در صورت پرتاب شدن انسان احتمال آسیب به سر و گردن به شدت زیاد می‌باشد.

به صورت کلی تحت هر شرایطی، اگر سر و گردن شما به طور ناگهانی دچار چرخش شود و یا ضربه شدید به آن وارد شود، ممکن است دچار شکستگی مهره گردن شوید.

انواع شکستگی گردن

پزشکان شکستگی گردن را با توجه به مهره‌ای که دچار آسیب شده است، به انواع مختلفی تقسیم کرده‌اند که عبارتند از:

شکستگی جفرسون

در صورتی که اولین مهره گردن (مهره اطلس) دچار شکستگی شود، شکستگی جفرسون اتفاق افتاده است. در صورتی که این مهره به صورت عمودی زیر فشار قرار گیرد، شکستگی جفرسون رخ می‌دهد.

یکی از شرایطی که احتمال وقوع این نوع شکستگی در آن وجود دارد زمانی است که فرد در یک استخر کم عمق شیرجه زده و سر او به کف استخر برخورد کند. در این نوع شکستگی به علت گشاد بودن سوراخ مهره، احتمال آسیب به نخاع پایین می‌باشد.

شکستگی زائده دندانه‌ای

در صورتی که مهره دوم گردن (آکسیس) دچار آسیب شود، این نوع شکستگی اتفاق خواهد افتاد. با شکستگی دومین مهره گردن، حرکت دادن سر بسیار سخت خواهد شد. شکستگی زائده دندانه‌ای بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد.

شکستگی هنگمن

این شکستگی هم در مهره دوم گردن رخ می‌دهد و عموما موجب پارگی نخاع خواهد شد. شکستگی هنگمن و آسیبی که می‌تواند به نخاع وارد کند، موجب می‌شود تا بیمار دچار ایست قلبی – تنفسی شده و در نهایت فوت بیمار را در پی خواهد داشت.

شکستگی قطره‌ای

این شکستگی‌ها به صورت مثلثی شکل و در مهره‌های 6 و 7 گردن اتفاق می‌افتند. شکستگی قطره‌ای موجب می‌شود تا لیگامان‌های گردن و دیسک‌های بین مهره‌ای نیز دچار آسیب شوند.

انواع شکستگی مهره گردن

علائم شکستگی مهره گردن

هر درمان شکستگی مهره گردن عموما با توجه به نوع شکستگی و میزان آسیبی که به گردن وارد شده تجویز می‌شود. همانطور که گفتیم شکستگی گردن در صورتی که موجب آسیب به نخاع شود، از خطرناک‌ترین انواع شکستگی‌ها خواهد بود.

آسیب به نخاع می‌تواند فلج شدن فرد و یا حتی مرگ او را در پی داشته باشد. به همین جهت باید علائم زیر را بشناسید تا در صورت مشاهده آن‌ها فرد را سریعا به بیمارستان منتقل کنید. برخی از علائم شکستگی مهره گردن:

  • درد شدید در ناحیه گردن (تیر کشیدن)
  • مشاهده ورم و کبودی در ناحیه گردن
  • عدم توانایی در حرکت دادن گردن
  • مشاهده اسپاسم یا ضعف عضلانی
  • کاهش حس در دست و پا بیمار
  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • عدم توانایی در بلعیدن غذا
  • احساس درد، بی حسی یا گزگز در سر
  • از دست رفتن هوشیاری
  • ایجاد دوبینی در فرد آسیب دیده

درمان شکستگی مهره گردن

درمان شکستگی مهره گردن بسته به نوع شکستگی و شدت آسیب می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه انواع درمان شکستگی مهره گردن را ذکر می‌کنیم:

درمان فیزیکی شکستگی مهره گردن

یکی از بهترین راه‌های درمان شکستگی مهره گردن، فیزیوتراپی است. با تشخیص پزشک شما می‌توانید طی جلسات فیزیوتراپی با انجام حرکات ورزشی، گرما یا سرما درمانی، ماساژتراپی و فیزیوتراپی جهت تقویت ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و لیگامان‌ها اقدام کنید.

شما می‌توانید این تمرینات را در ابتدا در مراکز درمانی  زیر نظر متخصص انجام دهید و پس از آن در منزل و با خرید دستگاه فیزیوتراپی خانگی درمان را ادامه دهید تا بهبودی کامل بدست آید.

درمان دارویی

در صورت جدی نبودن شکستگی گردن پزشک دارو تجویز می‌کند. این داروها عموما مسکن هستند و صرفا برای کاهش درد تجویز می‌شوند، مگر اینکه ناحیه شکستگی دچار عفونت شده و نیاز به آنتی بیوتیک هم وجود داشته باشد.

روش تراکشن جهت درمان شکستگی گردن

در شرایطی که ضربه وارد شده به گردن موجب در رفتن استخوان‌ها شود، پزشک وزنه‌هایی برای کشیدن استخوان و برگرداندن آن به جای خود استفاده می‌کند که پزشکان به این روش تراکشن می‌گویند.

بریس و درمان شکستگی مهره گردن

در برخی شرایط گردن باید بی حرکت باقی بماند تا شکستگی بهبود پیدا کند به همین جهت پزشک ممکن است بریس تجویز نماید. بریس را عموما باید به مدت 6 تا 8 هفته استفاده کنید تا حرکت گردن محدود شود و روند بهبود شکستگی سریع‌تر پیش برود. بریس‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: بریس هالو، گردنبند طبی نیمه سخت، گردنبند طبی نرم

بریس و درمان شکستگی مهره گردن

جراحی جهت درمان شکستگی مهره گردن

در صورتی که شکستگی جدی باشد، جراحی انجام می‌شود. در شرایطی که بستن بریس و ثابت نگه داشتن گردن موجب نشود که گردن بیمار بهبود بیابد، پزشک تشخیص می‌دهد که جراحی انجام شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علت‌های شکستگی گردن، علائم آن، انواع شکستگی در ناحیه گردن و روش‌های مختلف درمان شکستگی مهره گردن آشنا کنیم. توصیه ما به شما در صورت بروز چنین مشکلی، مراجعه به پزشک متخصص است. بهتر است بیمار را به هیچ عنوان تکان نداده و هیچ اقدام خودسرانه دیگری نیز انجام ندهید. به طور کلی اگر بخواهیم در مورد درمان شکستگی مهره گردن نظر بدهیم، باید بگوییم که اگر شکستگی از نوع حاد نباشد، می‌توانید با فیزیوتراپی اندام سر و گردن اقدام به کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی گردن خود کنید.

    https://didshahr.ir/24887

دیدگاه ها

  1. آناهیتا گفت:

    بنظرم همونجوری که تو این مقاله هم توضیح دادید، فردی که در اثر تصادف دچار شکستگی مهره گردن شده باشه رو اصلا نباید تکون داد. اخه یه حرکت کوچیک می‌تونه باعث مرگ یا آسیب به نخاع و فلج شدن اون فرد بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.