https://didshahr.ir/24897

ناهارخوران یک منطقه توریستی در اطراف شهر گرگان است که از کنار پارک جنگلی النگ دره تا روستای زیارت امتداد دارد.

جنگل های ناهارخوران گرگان

مجتبی یارزمان

به گزارش دیدشهر؛ یکی از مهم ترین دلایلی که به فصل پاییز لقب پادشاه فصل‌ها داده‌اند، همین تنوع و طیف گسترده‌ای از رنگ‌هاست که در هر گوشه و کنار این زمین خاکی به چشم می‌خورد. همزمان با تغییر فصل و کاهش گرما و همچنین سردشدن تدریجی هوا، برگ‌های سبز درختان هم کم‌کم شروع به تغییر کرده و چهره دنیا را عوض می‌کنند.

هر درختی و بسته به نوع و نژادی که دارد، رنگش تغییر می‌کند و اگر در مکانی باشید که پوشش گیاهی درختان از تنوع بالایی برخوردار باشد، این تغییر رنگ‌ها جلوه‌ای متفاوت از خود نشان می‌دهد و به نوعی هزار رنگ می‌شود. با وزش باد و باران‌های پاییزی، این برگ‌ها رقصان به سمت زمین می‌چرخند و زیر پای هر پیاده و سواره‌ای را رنگی می‌کنند. حال تصور کنید که در یک جنگل پهناور یا یک جاده پرپیچ و خم با انواع و اقسام مختلفی از درختان روبه‌رو هستید و این مناظر بی‌بدیل در مقابل چشمان شماست. سراغ جنگل‌ها و مسیر بی‌نظیر ناهارخوران در نزدیکی گرگان رفته‌ایم که در این فصل و روزها، چهره‌ای متفاوت از خود را به نمایش گذاشته است.

چتر رنگارنگ

زیبایی درختان در فصل پاییز بر کسی پوشیده نیست و این زیبایی در میان جنگلی انبوه دوچندان هم می‌شود. بعید است اسم ناهارخوران گرگان به گوش‌تان نخورده باشد و در وصف صحنه‌های بی‌بدیل آن نشنیده باشید، اما بهتر است به هر آنچه می‌دانید، زیبایی‌های رنگارنگ فصل پاییز را هم اضافه کنید و در فکر تماشای آن باشید. ناهارخوران گرگان یک منطقه توریستی در اطراف شهر گرگان است که از کنار پارک جنگلی النگ‌دره تا روستای زیارت امتداد دارد. تقریباً تمام این مسیر با پوشش گیاهی انبوه و درختان تنومند سر به فلک کشیده محصور شده و جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده است. این مسیر منحصر به فرد در تمام روزها و فصل‌های سال بسیار دیدنی و تماشایی است و هر زمان که گذرتان به این نقطه از کشور افتاد، قطعاً از تجربه آن پشیمان نخواهید شد.

پاییز ناهارخوران

جنگل‌های هیرکانی قسمت‌های زیادی از نوار شمالی کشور را در بر گرفته‌اند و بخشی از سرمایه ارزشمند 40میلیون‌ساله در این منطقه به شمار می‌روند. ناهارخوران تنها به یک مسیر پرپیچ و خم و زیبا خلاصه نمی‌شود و پارک جنگلی هم نام با این منطقه هم یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی برای گردشگرانی است که وارد این جاده رنگارنگ می‌شوند. این منطقه از سطح دریا ارتفاع زیادی ندارد اما به‌دلیل وجود انبوهی از درختان درهم تنیده و پربار، هوایی مطبوع و معتدل دارد.

در این روزها از سال که با کوچک ترین باد پاییزی زمین پر می‌شود از برگ درختان، پاگذاشتن در دل جنگل‌های ناهارخوران شاید یکی از رویایی‌ترین صحنه‌ها را رقم بزند. برگ‌هایی که هم روی زمین و هم روی شاخه درختان خودنمایی می‌کنند، عمر کوتاهی دارند و باد و باران و پس از آن برف، فرصت تماشای این تصاویر حیرت انگیز را بسیار محدود کرده است. پس تا این فرصت هست، از مناظر بی‌بدیل پاییز نهایت استفاده را ببرید. در این جنگل علاوه بر تماشای برگ‌های هزار رنگی که زمین و آسمان را پرکرده، می توانید دره نوردی، جنگل‌گردی، کوهنوردی و همچنین پیاده‌روی در کنار رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد را هم تجربه کنید. اگر مسافر این جنگل‌ها باشید، به وفور خواهید دید که افراد زیادی برای کوهنوردی و صعود به ارتفاعات این منطقه وارد جنگل‌های ناهارخوران می‌شوند و راه‌شان را از کنار رودخانه میانه این جنگل ادامه می‌دهند.

چرا ناهارخوران؟

هر مکانی نامی دارد و انتخاب این نام‌ها قطعاً تصادفی و اتفاقی نبوده است. اگر داستان و عقبه انتخاب هر اسمی را جویا شویم، به ماجراهای جالب و گاهی عجیبی برمی‌خوریم که بسیاری از آنها غیرقابل باورند. اکثر این نام‌ها ریشه در گذشته دارند و البته کم نیستند اسم‌هایی که ریشه خیالی داشته و ساخته و پرداخته ذهن‌ها هستند. وجه تسمیه ناهارخوران هم برمی‌گردد به سال‌های بسیار دور که مثل این روزها امکانات فراوانی وجود نداشته است. در آن روزگار وقتی عده‌ای عزم سفر می‌کردند و خصوصاً سفر زیارتی، مردم آن روستا به استقبال‌شان می‌رفتند و تا لحظه برگشتن هم چشم به راه می‌ماندند. در قدیم این منطقه به یک استراحتگاه بین راهی برای مردمی تبدیل شده بود که عازم سفر به مشهد برای زیارت بوده‌اند و در اینجا برای صرف وعده ناهار توقف می‌کردند. این افراد به این جنگل‌ها به چشم یک توقفگاه موقت نگاه می‌کردند و تنها برای لحظاتی به همراه اقوام و آشنایانی که به استقبال آمده بودند برای صرف ناهار توقف می‌کردند.

اقامت جنگلی

این جنگل‌ها هم مانند بسیاری دیگر از جنگل‌های کشور، ایستگاه مناسبی برای علاقه‌مندان به برپایی کمپ‌های تفریحی و گردشگری است. در اینجا برای اقامت و گشت‌وگذار با هر سلیقه‌ای امکاناتی وجود دارد و اصلاً جای هیچ نگرانی وجود ندارد. اگر اهل کمپ‌زدن در دل طبیعت هستید و امکانات کافی و لازم برای این منظور را به همراه دارید، شک نکنید که قرار است یک شب رؤیایی و به یادماندنی را تجربه کنید. اما اگر اعتقاد دارید که باید شب را در یک مکان مسقف، همراه با امکانات مناسب بگذرانید، بازهم جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. در دل این منطقه و تا انتهای آن که به روستای زیارت ختم می‌شود، چندین هتل، واحد اقامتی و مکان بومگردی وجود دارد که بسته به سلیقه شما قابل استفاده و رزرو هستند. در ابتدای منطقه ناهارخوران که پارک تفریحی النگ‌دره وجود دارد هم کلی آلاچیق تعبیه شده که می‌توانید از آنها استفاده کنید و بازهم اگر به اینها قانع نیستید و می‌خواهید به اعماق جنگل بروید، مسیر را تا رسیدن به پارک جنگلی ناهارخوران ادامه بدهید و از امکانات این مجموعه برای یک شب اقامت پاییزی بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.