https://didshahr.ir/24932

قرن هاست که صنایع دستی اصفهان نماینده واقعی هنر عامیانه ایران بوده و یکی از بهترین سوغات این شهر به شمار می رود. اصفهان مهد هنر و صنایع دستی در مرکز ایران است.

قرن هاست که صنایع دستی اصفهان نماینده واقعی هنر عامیانه ایران بوده و یکی از بهترین سوغات این شهر به شمار می رود. اصفهان مهد هنر و صنایع دستی در مرکز ایران است. در قرون گذشته افرادی با خلاقیت و هوش فراوان با دست و هنر خود وسایل لازم برای زندگی را می ساختند. این شهر با قدمتی طولانی و آثار هنری، تاریخی، معماری و صنایع دستی فراوان، به عنوان بزرگترین تولیدکننده صنایع دستی ایران شناخته می شود و بازارهای آن مملو از گردشگران ایرانی و خارجی است که صنایع دستی آن را در این شهر مد نظر قرار داده و به خرید سوغاتی می پردازند.

صنایع دستی اصفهان شامل ظروف تزئینی، نقاشی، مبلمان، میز و صندلی و… در شهر موجود است. پس از گشت و گذار در دیدنی های اصفهان در سفر به این شهر، از بازارها و مغازه های فراوان این شهر دیدن کنید و خود را به صنایع دستی زیبا و شگفت انگیزی مانند قلمزنی، قلمدان سازی، قلمکاری، میناکاری، فیروزه کوبی، مسگری و… مشغول کنید و در صدها کار متنوع غرق شوید. در ادامه برای آشنایی با معروف ترین صنایع دستی اصفهان با ما همراه باشید.

انواع صنایع دستی شهر اصفهان

صنایع دستی اصفهان بسیار متنوع و زیبا هستند و می توانید آن ها را از بازارهای شهر اصفهان، میدان نقش جهان و دیگر مغازه های سطح شهر خریداری کنید. صنایع دستی اصفهان آنقدر زیاد است که نمی توان آنها را در یک مقاله وارد کرد. خوشنویسی، قفل سازی، ملیله بافی، منبت کاری و صنایع برجی از دیگر صنایع دستی اصفهان است.

صنایع دستی این شهر نیز در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به فروش می رسد. اگر قصد خرید صنایع دستی مانند خرید سماور برنجی را دارید، ابتدا باید بودجه خود را مشخص کنید، سپس از بین محصولات یکی را انتخاب کنید. لازم است بدانید که هر محصول دارای درجات کیفیت متفاوتی است. هر چه دقت و کیفیت مواد به کار رفته در آن بیشتر باشد، قیمت محصول نیز بالاتر می رود.

قلمزنی

قلمزنی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین صنایع اصفهان است که در شهرهای شیراز و تبریز نیز رونق زیادی داشته و در اماکن متبرکه و اماکن مقدس مذهبی نیز دیده می شود. هنر قلمزنی در واقع نوعی حکاکی ظریف بر روی فلز (مس، طلا، نقره و برنج) است. تاریخچه این هنر به زمان سکاها از نژاد آریایی پیوند خورده است.

قلمزنی اصفهان

امروزه برای انجام هنر قلمزنی ابتدا داخل یا زیر ظرف مورد نظر را با محلول قیر و گچ پر می کنند، تا صدای قلم در حین کار کمتر شنیده شود و ظرف هم سوراخ نشود. سپس هنرمند با استفاده از ابزارهایی مانند چکش و قلم مخصوص، طرح مورد نظر را بر روی ظرف پیاده می کند و جزئیات طرح سه بعدی را ایجاد می کند. پس از ایجاد نقش، قیر را جدا کرده و روی شیارها خاک زغال می ریزند و در مرحله بعد سطح ظرف را با روغن جلا مشکی می پوشانند. به این ترتیب الگوی نوشتاری به صورت خطوط تیره و واضح دیده می شود.

فیروزه کوبی

هنر فیروزه کوبی یکی از مهمترین و ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان به شمار می رود، و تاریخچه آن از حدود 70 سال پیش آغاز می شود. این اثر گرانبها اولین بار توسط یک جواهرساز در مشهد ساخته شد، اما با رسیدن به اصفهان به عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان شناخته شد. در اصفهان زیورآلات و همچنین ظروفی مانند شمعدان، ظرف شکلات خوری، میوه خوری، آجیل خوری و غیره فیروزه کوبی می شوند. رنگ این ظروف عمدتاً آبی و سبز است.

صنایع دستی فیروزه کوبی

در هنر فیروزه کوبی، ظروف، زیور آلات و اشیاء تزیینی (از مس، برنج، نقره یا برنز) را با قطعات بسیار کوچک سنگ فیروزه تزئین می کنند. برای این کار با استفاده از ابزار و وسایل فیروزه ای، تکه های کوچک فیروزه را روی ظروف مسی گذاشته و با لاک گردویی یا چسب فیروزه کوبی فیکس می کنند. ارزش هنری کار اگر فاصله بین قطعات فیروزه کمتر باشد و رنگ چسب در کار مشخص نشده باشد بیشتر است. برای خرید محصولات فیروزه کوبی حتما از فروشگاه های معتبر صنایع دستی مثل فروشگاه صنایع دستی شیک هنر خرید کنید تا لذت داشتن یک محصول زیبا و بی نظیر را داشته باشید.

قلمکاری

قلمکاری از صنایع نساجی اصفهان است که قدمت آن مربوط به سلطنت پادشاهان مغول است. این هنر برای تزیین کتانی، ابریشم و لباس های نخی استفاده می شود. اوج شکوفایی این صنعت در زمان حکومت شاهان صفوی تا دوره قاجار بود. از جمله مضامین فرش و پارچه های قلمکاری شده، داستان های درهم تنیده با ادبیات فارسی و الگوها و طرح های سنتی که طبیعت و حیوانات را به تصویر می کشد نشان دهد.

قلمکاری اصفهان

پارچه های قلمکاری مورد توجه درباریان بود و بیشتر لباس های آن ها از این هنر بهره می برد. در آن زمان بازار قیصریه اصفهان محل ویژه ای برای خرید لباس درباریان بود و پارچه های قواره قلمکار را می فروختند.

قلمدان سازی

کلمه قلمدان ممکن است یک قلمدان چوبی تزئین شده با منبت، یا هنر مینیاتوری را به ذهن متبادر کند. اما باید دانست که قلمدان سازی در گذشته جایگاه ویژه ای در میان پادشاهان، درباریان، نویسندگان و هنرمندان داشت و مانند امروز انجام نمی شد. قلمدان در اصل از مقوا و کاغذ ساخته می شد و هنرمندان در سبک ها و طرح های مختلف روی آن نقاشی می کردند.

قلمدان ها از اواخر دوره صفویه بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تا پایان دوره قاجار استفاده می شد. شکل خام قلمدان به صورت قالبی چوبی بود و به دو شکل خمیر مقوا یا کاغذ ساخته می شد. پس از ساخته شدن قلمدان، هنرمند روی آن طراحی می کند و پس از اتمام جزئیات هنری، چند دست نقاشی رنگ روغن را می کشند. سپس قلمدان را به تدهیب کار می دهند تا کار روی آن را ادامه دهد.

مسگری

هنر مسگری یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایران است که قدمت آن به 5000 سال می رسد و بسیاری از ظروف مسی و ظروف دست ساز از گذشته های دور در موزه ها به چشم می خورد. می گویند اولین فلزی که بشر کشف کرد مس بود و اولین فلزکاران ایرانیان بودند. هنر مسگری در شهرهایی مانند اصفهان، زنجان، کاشان، کرمان و شیراز رواج دارد و بیشتر این شهرها بازارهایی به نام بازار مسگر ها دارند. مسگری در سالهای اخیر با تلفیق با سایر هنرهای ایرانی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

مسگری اصفهان

جالب است بدانید که کشف دو کوره ذوب فلز در محوطه 3000 ساله سیستان و بلوچستان نشان می دهد که مردم این منطقه هزاران سال پیش به هنر مسگری می پرداختند.

میناکاری

میناکاری یکی از ارزان ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی اصفهان با قدمتی بیش از پنج هزار سال است. هنری زیبا که با رنگ آبی، سبز و گاه قرمز نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. میناکاری معمولاً روی مس انجام می شود. اما این هنر را می توان در طلا، نقره و سفال نیز به کار برد. میناکاری ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته شده و نقش های شگفت انگیزی را خلق می کند.

مینا کاری اصفهان

تاریخچه هنر میناکاری در ایران به دوره هخامنشیان برمی گردد و در دوره ساسانی دستخوش تغییرات اساسی شد. به گفته بسیاری از مورخان هنر، این دوره ای است که هنر میناکاری برجسته ترین بوده است. در ظروف میناکاری معمولاً از نقوش و نقوش سنتی ایرانی استفاده می شود. میناکاری مسی و سفالی یکی از صنایع دستی ارزان و پرفروش اصفهان است که قیمت آن نسبت به سایر صنایع دستی اصفهان ارزان‌تر است.

سخن پایانی

امیدواریم از معرفی صنایع دستی بی نظیر شهر اصفهان لذت برده و حتما به عنوان سوغاتی یکی از محصولات آن را برای خود خریداری نمایید

    https://didshahr.ir/24932

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.