https://didshahr.ir/24973

قانون جدید جرم خیانت در امانت چک ضمانت تضمینی، نحوه شکایت و مجازات + مشاوره حقوقی با بهترین وکیل شیراز حامد اسکندری

در این گزارش قصد داریم در مورد قوانین جدید مربوط به خیانت در امانت چک ضمانت یا تضمینی و امکان شکایت از مرتکب جرم صحبت کنیم. چک یکی از مهم ترین و پرکاربردترین اسناد تجاری در کشور ما می باشد. چک در ابتدا جایگزین وجه نقد بود، اما به تدریج کارکردهای دیگری برای آن در تجارت در نظر گرفته شد، که یکی از آن ها استفاده از چک برای احراز هویت است. بنابراین هنگامی که معامله ای انجام می شود که در آن تعهدات بلافاصله انجام نمی شود، چکی برای تأیید انجام تعهدات در حساب طرف معامله بدون درج سپرده صادر می شود. زمانی که تکلیف و تعهدات در مهلت مقرر انجام نشود، طرف مقابل می تواند این چک را وصول نماید.

خیانت در امانت چک ضمانت

خیانت در امانت چک ضمانت چیست؟

این یکی از جرایم مندرج در قانون مجازات اسلامی است که معمولاً در مواردی که ضامن اصل امانت را رعایت نکرده و موجب ضرر شود، خیانت در امانت محسوب می شود. توجه داشته باشید که این چک برای اطمینان از انجام تعهدات بستانکار برای طلبکار صادر می شود. بنابراین در صورت عدم انجام تعهدات، استفاده از چک تضمینی منجر به تحقق عنوان خیانت در امانت چک می شود.

پس از تعریف کلی چک، اوراق قرضه و لایحه خیانت در امانت چک تضمینی، اکنون به مجازات خیانت در امانت چک ضمانت می پردازیم:

یکی از ویژگی های چک ضمانت این است که این چک ها به صورت امانی بوده و باید در صورت عدم انجام تعهد مورد نظر وصول شود و هنگامی که زمان انجام تعهد فرا نرسیده باشد، چک ضمانت در اختیار طرف مقابل می باشد. ولی گاهی قبل از مهلت انجام تعهد صاحب آن چک از چک استفاده می کند، که کاملاً خلاف وصف امانت ضامن است و این عمل نقض امانت ضامن محسوب می شود.

درواقع زمانی که شما سفته را به فردی می دهید، یعنی به او وعده و وعید خاصی داده اید که باید به آن عمل کنید. اگر شما بر خلاف قول خود عمل کنید، فردی که سفته را می گیرد، می تواند از شما شکایت کند و به نوعی سفته را اجرا بگذارد. بنابراین شما نسبت به امضایی که پای برگه سفته می زنید متعهد خواهید بود. از دادن سفته یا چک برای ضمانت حسن انجام کار خود اصلا نترسید.

نحوه شکایت از خیانت در امانت چک ضمانت

یکی از مواردی که باعث شده امروزه بیشتر از چک ضمانت استفاده شود، زمانی است که معامله ای انجام می شود و قیمت آن به صورت نقدی پرداخت نمی شود، بلکه چک ضمانت برای طرف مقابل به طور خاص برای شما یا خانواده شما صادر می شود. به عنوان مثال در خرید اقلامی مانند یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، خودرو و غیره در صورت عدم پرداخت مبلغ مورد نیاز به صورت نقدی، یک فقره چک برای پرداخت هزینه در زمان مقرر پرداخت می شود، اما در صورت استفاده از چک قبل از این زمان، جرم خیانت در امانت چک صورت می گیرد که با طرح شکایت قابلیت پیگیری دارد.

جرم خیانت در امانت چک تضمینی

اگر ثابت شود شخص به جرم خیانت در امانت چک ضمانت محکوم است، فرد مجرم خواهد بود. نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این موضوع است که برای اثبات این جرم نیاز به نوشتن کلمه امانی بر روی چک نیست و دادگاه می تواند به شرایط پرونده و شهادت شاکی رسیدگی کند. و حتی در صورت لزوم با احراز جرم کلاهبرداری به استناد چک و بهره برداری از نظر مقام قضایی و محکومیت مجرم این مشکل را حل می کند. چک تضمینی امروزه در جامعه رواج زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی به خصوص در معاملات از آن استفاده می کنند و نقش مهمی در روابط اقتصادی جامعه دارد و در این زمینه موارد زیادی از کلاهبرداری نیز می تواند پیش بیاید.

خیانت در امانت چک ضمانت

مسئولیت صادرکننده در قبال اشخاص ثالث

تکلیف صادرکننده چک با حسن نیت نسبت به شخص ثالثی که اکنون دارنده چک است و می خواهد آن را نقد کند چیست؟  در این رابطه یک وکیل متخصص چک می گوید: تصور کنید که، وام گیرنده چک ضمانت را خرج کرده است یا بدون توافق و بدون اطلاع به صاحب چک، آن را به دیگری منتقل می کند. اکنون شخص ثالثی که دارای چک است، چه حقوقی دارد؟ تکلیف دارنده چک امانی در برابر قانون چیست؟ آیا صادرکننده حتی اگر متوجه شود که خیانت در امانت چک ضمانت رخ داده، باز هم باید آن را پرداخت کند؟

در صورتی که خیانت در امانت در چک تلقی شود و چک به دیگری منتقل شده باشد، اصل بر این است که صادر کننده چک باید وجه چک را مطابق مصلحت پرداخت کند. به عبارت دیگر سپرده گذار و صادر کننده باید مبلغ چک را با حسن نیت به دارنده پرداخت کند. اما پس از پرداخت، می تواند پول را از شخصی که در چک امانت خیانت کرده، مطالبه کند. به عبارت دیگر، صادرکننده چک می تواند از امین اقامه دعوی کند و به اتهام خیانت در امانت در چک و همچنین مطالبه پرداخت وجه چک، شکایت کند. بر اساس این فرض، امین باید مبلغ چک را به صادر کننده پرداخت کند.

مجازات خیانت در امانت چک

مجازات خیانت در امانت هنگام واریز چک چیست؟ مجازات جرم مذکور در قانون جدید تخفیف مجازات چیست؟ ماهیت حقوقی این جرم به چه صورت است؟ در پاسخ به تمامی این سوالات، وکلای کیفری بیان کرده اند که: طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی، در مواردی که اموال منقول یا غیرمنقول یا اسناد کتبی مانند سفته، چک، رسید و غیره، به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا وکالت یا به عنوان هر گونه معامله ی بلاعوض به اشخاص داده می شود و این مال مسترد شده یا مفقود شود و یا از بین برود یا به مقصود معینی برسد و یا مالک از آن برای زیان رساندن به فرد استفاده کند و یا آن را مفقود و معدوم کند، مرتکب جرم شده است.

طبق قانون تخفیف مجازات حبس مصوب 23/2/1399 مجازات خیانت در امانت چک ضمانت شامل حبس از سه ماه تا هجده ماه می باشد. زیرا طبق تبصره 11 قانون مرقوم معروف به قانون جدید تخفیف زندان ها حداقل و حداکثر مجازات حبس ماده 674 قانون مجازات اسلامی به نصف کاهش یافته است.

خیانت در امانت چک ضمانت

آیا این امکان وجود دارد که چک امانتی باشد؟

آیا ممکن است در قرارداد عقد و تعهدی وجود نداشته باشد، اما چک امانت در دست دیگری باشد؟ پاسخ بله است. تصور کنید که شخصی دسته چکش را با امضا یا بدون امضا به یکی از افراد مورد اعتماد خود می دهد. هدف از این کار هم فقط نگهداری از آن است. تا زمانی که مالک بخواهد، امین چک را با درخواست استرداد مسترد می کند. در این دیدگاه، صدور چک برای ضمانت اجرای هیچ یک از روابط یا تعهدات قراردادی نیست. بنابراین اگر امین به هر نحو و به هر دلیلی مرتکب جرم شود در صورت تخلف و خیانت در امانت چک به مجازات محکوم می شود.

مشاوره با وکیل جرم خیانت در امانت چک ضمانت

کلاهبرداری در چک یک جرم رایج و یکی از پرونده های کیفری است که در دادگاه های کیفری کشور رسیدگی می شود. وکیل متخصص و حرفه ای با دانش و تجربه و اشراف به رویه عملی دادگاه ها می تواند نقش مهمی در دستیابی به نتیجه و روشن شدن سرنوشت پرونده کیفری جرم مذکور داشته باشد. وکلای با تجربه این حوزه تمامی مراحل یک پرونده کیفری از ثبت شکایت تا پایان مرحله اجرا را به نحو احسن انجام می دهند.

شما می توانید از طریق این لینک با بهترین وکیل شیراز صحبت کنید و حقوق خود را بدانید. شما عزیزان با کمک وکیل به راحتی می توانید شکایت از خیانت در امانت چک ضمانت را در دادگاه به خوبی مطرح کنید و پیگیری های لازم را برای احقاق حقوق خود انجام دهید.

    https://didshahr.ir/24973

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.