https://didshahr.ir/24992

کشورهای مثل ترکیه، امارات و هند توانسته اند با توسعه گردشگری شهری ضمن رونق کسب و کارهای محلی و خرد به درآمد ملی هم کمک کنند.

افزایش درآمدهای شهری با گردشگری

موضوع: توسعه صنعت گردشگری در شهرها چگونه می تواند به افزایش درآمدها منجر شود؟

نویسنده: زینب زینال زاده

دیدشهر: گردشگری؛ صنعتی که این روزها در برخی از شهرهای دنیا مانند استانبول به منبع درآمد پایدار تبدیل شده است. شهری که ظرفیت‌های تاریخی آن، نهایتا در 30مکان ازجمله مسجد سلیمانیه، قلعه یدیکوله، مسجد رستم پاشا و… خلاصه می‌شود؛ اما بهره وری درست از داشته‌ها، باعث شده مقامات آن در این مسیر(گردشگری) موفقیت‌های خوبی کسب کنند و امروزه ترکیه به یکی از پردرآمدترین کشورها در زمینه صنعت گردشگری تبدیل شده است. به‌نحوی‌که درآمد ارزی حوزه گردشگری ترکیه از یک استان ۲برابر درآمد نفتی ایران است.

تحلیل کارشناسان حوزه گردشگری این است که ترکیه ابتدا با طراحی سناریوی مناسب و لازم براساس یک آمایش سرزمینی درست و صحیح، توانسته بخش‌های مختلف جغرافیایی را متناسب با سلایق و نیاز بازار هدف گردشگری ساماندهی کند. نکته و موضوعی که در کشور ما، به‌ویژه پایتخت مغفول مانده و با وجود بیش از 600 بنا و خانه تاریخی و وجود مراکز تفریحی چون دریاچه چیتگر، ایران مال، بام تهران، برج میلاد، روستای وردیج، پل‌طبیعت و اقیانوسی از امکانات تفریحی در اراضی عباس‌آباد و… موفقیتی در صنعت گردشگری نداشته است. به همین دلیل مدیریت شهری باید تلاش کند با تشکیل سازمان گردشگری، کاستی ها و ضعف های این حوزه را حل و زمینه رونق و توسعه صنعت گردشگری را فراهم کند.

این اقدام شهرداری به مثابه یک تیر و دو یا چند نشان است. زیرا از این طریق به درآمد پایدار می رسد. مکان‌های گردشگری شناسایی و برای جذب گردشگر معرفی می‌شوند. کسب‌وکارهای متناسب با گردشگری در محله‌ها رونق می‌گیرند.

با مدیریت یکپارچه شهری می توان از ظرفیت های موجود(بناهای تاریخی و گردشگری) استفاده بهینه کرد و به درآمدها و توسعه پایدار دست‌یافت.

امروزه خیلی از کشورهایی که از منابع نفتی برخوردار نیستند، با سرمایه گذاری روی گردشگری و با ایجاد فضاهای گردشگری و تفریحی توانسته‌اند به پیشرفت های خوبی در حوزه گردشگری دست یابند همین رویکر باعث شده تا آنها ضمن کسب درآمد، شادی و نشاط اجتماعی را نیز افزایش دهند.

از سوی دیگر سرانه های خدماتی محله ها بهتر می‌شود و در نهایت هم کسب و کارهای خرد محلی رونق می گیرند.

اما گردشگری در ایران و به ویژه در شهری مثل تهران با وجود ظرفیت‌های تاریخی، هویتی و تفریحی ارزشمندی مانند دریاچه چیتگر، مجموعه فرهنگی و تفریحی اراضی عباس آباد، کاخ ها و موزه‌های متعدد و… به‌دلیل نبود مدیریت درست و اصولی نه تنها درآمدزا نبوده و نیست؛ بلکه در مواردی هم هزینه بر است.

به‌طور کلی افزایش تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، افزایش اشتغال‌زایی و…. ازجمله مزایای اقتصادی رونق گردشگری شهری به شمار می‌رود که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.