https://didshahr.ir/25108

 تخریب های صورت گرفته(وندالیسم) به‌صورت شعارنویسی بر پیکره آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور به وضوح دیده می‌شود.

نویسنده: نیلوفر منصوری

به گزارش دیدشهر، هرچند حوادث طبیعی یا مشکلات عمومی بر بازار گردشگری تأثیر مستقیمی می‌گذارد، اما عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش مهمی دارند؛ عوامل انسانی، عواملی است که بعد از حوادث طبیعی نقش مهمی در کاهش بازدیدکننده از مقاصد گردشگری دارد.

در بسیاری از مناطق کشور وندال‌ها روی آثار میراث فرهنگی و گردشگری کشور اقدام به دیوارنویسی کرده‌اند. این موضوع در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، بازتاب زیادی بین میراث دوستان پیدا کرد.

علیرضا ایزدی پدیده وندالیسم را یک آسیب یا یک ناهنجاری اجتماعی می‌داند.

این کارشناس معتقد است که در گذشته مبارزه با پدیده وندالیسم کار بسیار سختی بود، آنها روی ابنیه‌ تاریخی و دیوارهای ارزشمند تصاویر و مطالب زشت و زننده‌ای را حکاکی و یا می‌نوشتند، اما کم کم سطح فرهنگی جامعه این رفتار را نماد بی‌فرهنگی دانست و به همین جهت بسیار کمتر شده است.

فرهنگسازی حفظ آثار تاریخی و آگاه سازی ارزش بناهای تاریخی به مردم، یکی از وظایف میراث فرهنگی است، ولی شهروندان نیز باید در حفظ و نگهداری میراث گذشتگان تلاش بیشتری داشته باشند.

آثار وندالیسم در بسیاری از ابنیه‌ها و پل‌های تاریخی در شهرهای توریستی و تاریخی کشور به وفور دیده می‌شود.

دیوارهایی که با اسپری نوشته شده و در برخی مکان‌ها حتی آسیب فیزیکی جدی‌تری همچون کنده‌کاری هم مشاهده می‌شود که چهره بسیار نامناسبی را به آن آثار تاریخی می‌دهد. این موضوع به شدت بر جذب گردشگر تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم می‌گذارد.

وندالیسم یا تخریب‌گرایی، یک ناهنجاری اجتماعی به معنای تخریب کنترل نشده اموال عمومی، اشیا و آثار فرهنگی است.

در اصطلاح جامعه‌شناسی به فردی که این کار را انجام می‌دهد وندال می‌گویند.

رفتار مبتنی بر وندالیسم در واقع ناشی از سرخوردگی، خشم و هیجانات تخلیه نشده یا جلب توجه است. رفتارهای وندالیستی مردمان یک کشور می‌تواند در عرصه گردشگری نیز تأثیر سوء بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.