https://didshahr.ir/25411

 ترموکوپل به سنسورهای گفته می شود که به منظور اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرند و تحت عنوان سنسور دما ترموکوپل شناخته می شوند و انواع متفاوتی داشته اند.

ترموکوپل نوع E ، ترموکوپل نوع J ، ترموکوپل نوع T ، ترموکوپل نوع K ، ترموکوپل نوع N و…. نمونه های از ترموکوپل ها هستند. اجزای ترموکوپل شامل مغزی سنسور، طول غلاف، رزوه و کلگی- ترمینال می باشد.

ترموکوپل ها یکی از متداول‌ترین تجهیزاتی محسوب می‌شوند که به منظور اندازه گیری دما کاربرد دارند و متشکل از دو فلز غیر هم جنس می باشند که از یک سمت این دو فلز به هم دیگر اتصال پیدا کرده اند. زمانی که گرما در قسمت اتصال این فلز ها وجود داشته باشد با توجه به فرایند سیبک در دو قسمت آزاد این فلز ها ولتاژ ایجاد خواهد شد. رابطه مستقیمی بین اختلاف ولتاژ با مقدار دمای نقطه اتصال وجود دارد که مقدار دمای نقطه اتصال به واسطه این واکنش قابل اندازه گیری است.

ترموکوپل هایی باغلاف سرامیکی می توانند در محدوده دمایی صفر تا ۱۷۵۰ + درجه سانتیگراد دما را اندازه گیری کنند که به عنوان ترموکوپل سرامیکی شناخته می‌شود و از جنس پیتو گراس هستند و به دلیل دارا بودن ترکیبات آلومینای در برابر شوک های حرارتی از نمونه های ترموکوپل مقاوم محسوب می شوند. نوع سرامیک استفاده شده در ترموکوپل، میزان دقیق بودن ترموکوپل و کلاس دقت آن، جنس غلاف ترموکوپل، تیپ ترموکوپل، طول ترموکوپل، رنج دمایی عملکرد ترموکوپل و امکان داشتن خروجی مناسب 4 تا 20 میلی امپر و…  در زمان خرید بسیار مهم است.  به منظور استعلام قیمت ترموکوپل سرامیکی یا خرید آن حتما از فروشگاههای معتبر استفاده کنید.

ترموکوپل نوع j ، ترموکوپل نوع K ، ترموکوپل T، E و N از انواع جفتهای حرارتی هستند که از Base Metal ساخته شده اند. ترموکوپل نوع J بعد از سنسور دما ترموکوپل نوع K به عنوان یک پرکاربردترین سنسوری محسوب می‌شوند که برای مصرف های صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد دارند.

انواع جفت های حرارتی نظیر ترموکوپل s و R و B از Noble Metal ساخته شده اند. ترموکوپلs از قدیمی‌ترین نمونه‌های pt-rh میباشند که به منظور اندازه گیری از صفر مطلق تا ۱۵۵۰درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می گیرد.

ترموکوپل تایپ s از فلزهای نیکروسیل (Ni-Cr-Si) و نیسیل( Ni-Si-Mg) تولید می‌شوند و دمای آن بین -270°C و +1300 °C بوده است. سادگی، قیمت مناسب،  دوام بالا و استحکام از اصلی ترین مزیتهای ترموکوپل تایپ s می باشد.

کاربرد ترموکوپل ها

سنسور دما ترموکوپل در همه بازارهای صنعتی نظیر پالایش و پتروشیمی، تولید برق، سیمان و… کاربرد داشته است و به نسبت دیگر سنسورهای اندازه گیری دما می توان این جفت های گرمایی یا حرارتی را محبوب تر دانست چرا که دارای قیمت پایین، دوام بالا و رنج دمایی گسترده هستند.

نکته) در یک عبارت کلی می‌توان گفت ترموکوپل کاربرد زیادی در صنعت دارد و در هر عملیات تنظیم و کنترل نمودن حرارت نیاز جدی به ترموکوپل وجود دارد مثلاً در گرمکن های صنعتی، آبگرمکن، ترموکوپل کوره برقی نیاز به این قطعه ضروری است.

بنابر آنچه که ذکر شده است مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد ترموکوپل ها در صنایع تولید لوازم گرما زا می باشد. به عنوان مثال در تجهیزات گاز سوز به منظور افزایش میزان ایمنی هنگامی که شعله گاز به دلایل متفاوتی مثل باد خاموش میشود برای قطع گاز کاربردی هستند.

زمانی که قصد دارید تا ترموکوپل مناسبی را انتخاب کنید حتماً به محدوده دمای سنسور، محل نصب سنسور، کیفیت متریال حسگر دما، شرایط محیطی برای نصب، مقاومت در مقابل لرزش های ناگهانی یا سایش، مقاومت شیمیایی ترموکوپل یا متریال غلاف محافظ و… دقت نمایید.

در خصوص سنسورهای ترموکوپل صنعتی به خاطر داشته باشید که با توجه به تایپ شان میزان محدود دمای وسیعی را اندازه گیری می کند و حتماً عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود و پس از آن سنسور انتخاب گردد.

در صورتی که می خواهید خرید انواع المنت و ترموکوپل را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت ها انجام بدهید کافیست که به آدرس اینترنتی صنایع حرارتی کریمی سر بزنید و با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید. قطعا تهیه المنت های متنوع در بهترین کیفیت و عملکرد جزء دغدغه بسیاری از صنایع مختلف خواهد بود ولی با این مجموعه به راحتی امکان دسترسی برای شما مشتریان عزیز فراهم می گردد و می توانید با خیالی راحت خریدتان را انجام بدهید.

http://www.elementkarimi.com/

 

    https://didshahr.ir/25411

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.