هر رسانه ای که نتواند از ابزارهای موجود و تکنولوژیک به خوبی استفاده کند نخواهد توانست توجه مخاطبان هدف را به سمت خود جلب نماید.
روز و روزگاری تلویزیون تنها رسانه ای بود که از طریق آن می شد از محیط پیرامون با خبر شد و به اخبار دسترسی پیدا کرد، آگهی های تبلیغاتی را تماشا کرد، فیلم و سریال تماشا کرد و به طور کل به نحوی اوقات خالی خود را پر نمود.
در یک دهه اخیر با ورود رسانه های دیجیتال این ابهت شکسته شد و از جاهای دیگر هم می توان به آن چیزها دسترسی پیدا کرد. ولی باید دانست که تاریخچه تمام این چیزهایی که به آن اشاره شد تلویزیون است و به این طریق در ابتدا دسترسی به آنها میسر بود.
همیشه شرکت ها برای این که بتوانند به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند به دنبال شیوه هایی هستند که بهتر بتواند مخاطبان هدف را به سمت خود جذب نماید. یکی از روش هایی که امروزه بسیار برخلاف گذشته مورد توجه قرار گرفته است ساخت تیزر موشن گرافیک می باشد.
در گذشته که هنوز تکنولوژی پیشرفت نکرده بود تبلیغات تلویزیونی با استفاده از بازیگر و ساخت یک کلیپ ویدئویی بود که در آن دست به معرفی محصول مورد نظر می زد. در این روش بیننده تبلیغات را مشاهده می کرد و اگر بر روی او تاثیر می کرد بر روی فروش شرکت ها اثر می گذاشت.
بزرگترین ضعف تبلیغات تلویزیونی این است که بسیار محدود پخش می شود و اگر مخاطب هدف در آن زمان مشغول دیدنش نباشد ممکن است اثر خود را نگذارد. تبلیغات تلویزیونی که جزو شیوه سنتی دسته بندی می شوند معمولا هزینه های زیادی بر روی دست سفارش دهنده می گذارند.
امروزه تبلیغات تلویزیونی تحت تاثیر رسانه های دیجیتال قرار گرفته اند و برای این که با آنها بتوانند رقابت کنند بسیاری از ایراداتی که داشتند را مجبور شدند رفع نمایند تا مشتریان خود را از دست ندهند و همچنان بتوانند دست به درآمدزایی برای تلویزیون بزنند.
از قدیم گفته اند تا زمانی که رقیب نباشد هیچ کسی به درستی رشد نخواهد کرد. در واقع امروزه ورود رسانه های دیجیتال به صنعت تبلیغات باعث شده است تا این رسانه سنتی تکانی به خود بدهد و بسیاری از ایراداتی که داشت را رفع نماید تا بتواند همچنان مورد توجه قرار بگیرد.
هر رسانه ای که نتواند از ابزارهای موجود و تکنولوژیک به خوبی استفاده کند نخواهد توانست توجه مخاطبان هدف را به سمت خود جلب نماید. عدم جلب توجه باعث می شود تا شرکت هایی که دست به تبلیغات می زنند هزینه های سنگین کرده و به هیچ توفیقی دست پیدا نکنند.
تحول در انتقال پیام:
در گذشته فقط تلویزیون منبع تبلیغات تجاری بود و بینندگان از طریق آن با محصولات و خدمات شرکت ها آشنا می شدند. تبلیغاتی که بین برنامه ها پخش می شد معمولا بلند بود و آن کارایی را که باید نداشت فقط باعث سر رفتن حوصله مخاطبان می شد.
مخاطبان که منتظر ادامه برنامه خود بودند به ناچار باید پای تبلیغات می نشستند تا پایان بیابد. این شیوه از تبلیغات سوءاستفاده از موقعیت بود چون هیچ رقیبی وجود نداشت و مخاطبان برای دیدن برنامه فقط باید به تلویزیون مراجعه می کردند.
شیوه انتقال پیام به علت بلند بودن تیزرهای تبلیغاتی کند بود و مخاطب در بسیاری از اوقات اصلا به آنها توجه نمی کرد. امروزه به لطف آمدن رسانه های دیجیتال رسیدن پیام به مخاطب سریع تر شده است. تلویزیون برای این که مخاطبان خود را از دست ندهد تحت تاثیر این رویه قرار گرفت.
در تبلیغات تلویزیونی دیگر کمتر شرکتی را می بینیم که دست به یک تبلیغ بلند و بی فایده بزند زیرا فهمیده اند که یک تبلیغ مفید و کوتاه بهتر از صد تبلیغ بلند و بی فایده است. هر چه تبلیغ بلند تر شود مخاطب به آن کمتر توجه می کند، مخاطب توجهش به یک تبلیغ ده ثانیه ای بسیار بهتر است.
وقتی مخاطب هدف به تبلیغ کوتاه بهتر توجه می کند باید رسانه هایی مثل تلویزیون این نکته را در نظر بگیرند و تبلیغات را بر پایه آن تولید نمایند تا از بازار تبلیغات جا نمانند. به لطف رقیب قدرتمند، تلویزیون تحت تاثیر قرار گرفت و تبلیغات خود را مفید و کوتاه پخش می نماید تا توجه را جلب نماید.
استفاده از جلوه های ویژه:
در گذشته تبلیغات تلویزیونی بیشتر زنده و بر پایه نقش بازیگران بود ولی امروزه به لطف تکنولوژی این رویه تغییر کرده است و شاهد ورود نسل جدیدی از تبلیغات هستیم که بدون داشتن هیچ دیالوگی و فقط با استفاده از جلوه ها و تکنیک ها تصویری پیام را به خوبی در اختیار مخاطب قرار می دهند.
استفاده از جلوه های ویژه کار را برای سازنده تبلیغات بسیار راحت کرده است. در گذشته نمی شد با یک تبلیغ زنده بسیاری از اتفاقات را پوشش داد ولی امروزه به لطف جلوه ها و تکنیک های موشن گرافیک این امکان مهیا شده است که فضای تبلیغ را به هر جایی منتقل کرد.
تبلیغی را تصور کنید که پس زمینه اش در زیر دریا یا بالای ابرها است. این تبلیغ قطعا نظر بیننده تلویزیونی را بسیار بهتر از یک تبلیغ که فقط بر پایه دیالوگ است جلب می نماید و تیزر را به هدفش که انتقال مناسب پیام و تبلیغ است می رساند.
ورود کاراکتر به جای بازیگر:
در گذشته برای این که یک تبلیغ تلویزیونی بسازند از بازیگر استفاده می کردند که معمولا هزینه های زیادی را به شرکت ها تحمیل می کرد. هیچ تضمینی وجود نداشت که تبلیغات به موفقیت برسد و این هزینه های دوباره به جیب شرکت برگردد.
با به دنیا آمدن تکنولوژی های نوین کامپیوتری رویه عوض شد و کاراکترها جای بازیگر را گرفتند. کاراکترها دیگر آن هزینه های سنگین را به شرکت ها تحمیل نمی کردند و تلویزیون برای این که از قافله عقب نماند برای ساخت تبلیغات از این کاراکتر ها بهره برد تا مورد توجه قرار بگیرد.
استفاده از انیمیشن و موشن گرافیک در تبلیغات:
سوای از چیزهایی که در بالا گفته شد امروزه تبلیغاتی در تلویزیون نمایش داده می شود که گونه ای انیمیشن است که به انتقال سریع پیام بسیار مشهور است و از زمانی که به وجود آمده است توانسته بسیاری از شرکت ها را در امر جلب مشتری یاری نماید.
موشن گرافیک که به وسیله سیستم های کامپیوتری تولید می شود نسبت به تبلیغ رئال هزینه های بسیار پایین تری دارد. به خاطر همین مناسب بودنش بسیاری از شرکت ها آن را سفارش می دهند و در شبکه های اجتماعی خود و تلویزیون های دولتی و شخصی به نمایش می گذارند. در واقع این شیوه از تبلیغات با عمر کوتاهی که نسبت به شیوه های دیگر دارد توانسه بسیار خوب عمل کند و شرکت ها را به اهداف از پیش تعیین شده خود برساند.
در انتها
همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید هر رسانه ای به خصوص تلویزیون اگر در برابر تغییر و تحولات جدید مقاومت نماید و نتواند خود را با واقعیت های زمان خود تطبیق دهد توجه مخاطبان را از دست می دهد و نمی تواند جای مناسبی برای تبلیغ محصول شرکت ها باشد. امروزه تبلیغات تا جایی تغییر کرده که حتی شیوه انتقال پیام نسبت به گذشته متفاوت است، چون مخاطب مدرن دیگر حوصله و وقت این را ندارد که یک تبلیغ بلند را تماشا کند بلکه ترجیح می دهد تبلیغ مفید و کوتاه باشد.
در آخر لازم به یادآوری است که برای کسب اطلاع از دلایل ساخت کاراکتر به جای بازیگر در تبلیغات تلویزیونی با متخصصین آژانس دیجیتال مارکتینگ رسانتو با سال ها تجربه در امر ساخت تیزر های تلویزیونی در ارتباط باشید.