https://didshahr.ir/25683

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و ایران است که از لحاظ معماری و تزئینات از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری محسوب می‌شود.

تزئینات بقعه شیخ صفی الدین

به گزارش دیدشهر؛ در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین با سه شیوه تزیینی مواجه هستیم که شامل تزیینات با الهام از تقسیمات معماری و نقوش هندسی، تزیینات با الهام از اشکال گیاهان و حیوانات و تزئینات نوشتاری کتیبه‌هاست و شرح و بسط هریک به نگاهی ظریف و هنرمندانه و کنکاشی دقیق و عمیق نیاز دارد.

موسی رجبی اصل پژوهشگر و مولف کتاب «نقش و رنگ در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی» در تالیف خود به ظرایف و دقایق نقوش و رنگ‌های معماری این بنای باشکوه پرداخته است که با بهره‌گیری از آن، نگاهی به جادوی رنگ‌ها و نقش‌های بقعه می‌اندازیم.

نقوش تزیینی معماری شامل نقش طاقنما، ورودی حیاط، دیوار حیاط و سطح ضلع غربی بقعه و قندیل‌خانه است و در خصوص نقش انواع گنبدهای بقعه می‌توان به گنبد الله الله، گنبد چینی خانه، گنبد مقبره شاه اسماعیل، گنبد حرم خانه و گنبد جدید جنت‌سرا اشاره کرد.

مقرنس نیز در ورودی حیاط وسطی، چهارسوی صحنه بقعه، قندیل خانه، چینی‌خانه و نظایر آن مشاهده می‌شود و نقش کلیل آذری نیز در ورودی بقعه و سنگ مزار مشهود است و از جمله نوشته‌های تزیینی نیز که با الهام از نقوش کاربرد یافته است، می‌توان به روش اسلیمی و ختایی، ترنج گل و برج و ته گلدان حیوانات اشاره کرد.

همچنین تزییناتی با استفاده از آیات قرآن و احادیث، اشعار و غیره به کار برده شده است که در کتیبه‌های تخت یا برجسته به خط نسخ و ثلث، ریحان کوفی و نستعلیق به چشم می‌خورد و نقوش یاد شده در کاشی‌کاری معرق و مشبک‌کاری و غیره استفاده شده است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.