https://didshahr.ir/26145

عروسک‌ها همیشه جز اصلی اسباب‌بازی کودکان با هر جنسیتی بوده‌اند و بچه‌ها اصولا با این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند ساعت‌های متمادی سرگرم باشند.

عروسک‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام به منظور خاصی طراحی و تولید می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین انواع عروسک‌ها، عروسک سخنگو است. این عروسک‌های جذاب حدودا یک سده است برای کودکان بسیار زیادی در سرتاسر دنیا تولید می‌شوند و در طی این سال‌ها تکامل زیادی پیدا کرده‌اند و هر روز مدل‌های جذاب و جدید به بازار عرضه می‌شوند. در حقیقت عروسک‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند نسخه بسیار پیشرفته‌تر عروسک‌هایی هستند که دهه‌های پیش، کشور آلمان پیشتاز تولید آن‌ها بوده است. در ادامه با ما همراه شوید تا در مورد تاثیر عروسک سخنگو بر رشد ذهنی کودکان بیشتر بدانید.

تاریخچه و خاستگاه عروسک سخنگو

شاید برایتان جالب باشد بدانید که قدیمی‌ترین صدای ضبط‌ شده در جهان، توسط توماس ادیسون برای استفاده در بدن یک عروسک سخنگو به‌وجود آمده و این فایل صوتی توسط محققان و متخصصان آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی کالیفرنیا احیا و ترمیم شده است. از لحاظ فنی این دستگاه صوتی یک سیلندر حلقه‌ای ضبط صدا است که جنس بدنه آن از فلز جامد ساخته شده و درحال‌حاضر در پارک ملی تاریخی توماس ادیسون تحت مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود.

توماس ادیسون که مخترع گرامافون، لامپ و .. است، این فایل صوتی را در فصل پاییز یا زمستان سال ۱۸۸۸ میلادی در منطقه نیوجرسی آمریکا ضبط کرده بود. در حقیقت این محتوای صوتی هم‌اکنون ۱۳۴ سال سن دارد و در آن یک فرد ناشناس به خواندن آوازی کودکانه مشغول است. در سال ۱۸۸۸ توماس ادیسون برای تبلیغات و معرفی اختراع تازه‌اش، یعنی گرامافون، در ابتدا تلاش خود را صرف طراحی و تولید عروسک سخنگو کرد و چون هنوز شیوه تکثیر و انتشار فایل‌های صوتی به شکل امروزی به‌وجود نیامده بود، او با استخدام زنانی که صدای خوبی داشتند، اولین قدم برای تولید طیف‌های مختلف صدا، که برای ساخت عروسک‌ها مورد نیاز بود را برداشت.

حدود یک سال و نیم بعد یعنی در  سال ۱۸۹۰، ادیسون موفق شد با استفاده از این فایل‌های صوتی، اولین عروسک سخنگو را به بازار عرضه و انقلابی عظیم در این صنعت ایجاد کند. تا پیش از این اتفاق توماس ادیسون برای ثبت و ضبط صدا از قلع استفاده می‌کرد، اما در آن زمان ناگهان تصمیم گرفت طراحی خود را به کار با موم تغییر دهد و این مسئله باعث شکست پروژه او در بازار شد؛ زیرا به دلیل شکنندگی جنس موم به‌کاررفته در این صفحه‌ها، عروسک‌ها به‌سرعت خراب می‌شدند و کارایی خود را از دست می‌دادند.

این ابزار برای اولین بار حدود ۸۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۷، در کشوی میز تحریر محل کار توماس ادیسون پیدا شدند. در برگه‌ای که توماس در کنار این اختراع خود قرار داده بود، نوشته شده بود: «سیلندر گرامافون قلعی ۱ ضبط». این قطعه کوچک تا به امروز قدیمی‌ترین نشانه از فناوری ضبط صدا از آن زمان محسوب می‌شود.

مزایای بازی با عروسک سخنگو برای کودک

عروسک‌ سخنگو اساسا برای کودکان جذاب است و اگر دقت کرده باشید، بچه‌ها معمولا سراغ اسباب‌بازی‌هایی می‌روند که از خودشان صدا تولید می‌کنند. در این بین برخی از عروسک‌های سخنگو، علاوه‌بر گفتن چند واژه و جمله با صدای کودکانه، موسیقی هم پخش می‌کنند که این مسئله، هم در افزایش جذابیت و هم در افزایش کارایی این محصولات موثر است. زیرا مطالعات انجام‌شده در زمینه تاثیر عروسک سخنگو بر کودکان نشان داده که موسیقی نقش بسیار مهمی در پیشرفت و سرعت طی شدن مراحل رشد ذهنی کودک دارد.

تاثیر عروسک سخنگو بر رشد ذهنی کودک

در حقیقت کودکانی که در مراحل سنی مختلف خود با موسیقی ارتباط می‌گیرند، دستگاه اعصاب مرکزی‌ قوی‌تری دارند و مهارت‌های پایه‌ای آن‌ها تقویت می‌شود. مغز انسان از هفته پنجم بارداری شروع به رشد می‌کند. بنابراین اگر پخش موسیقی از همان دوران بارداری به توسعه ذهنی جنین کمک کند، یقینا داشتن یک عروسک سخنگو در دوران کودکی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی او را افزایش دهد.

یادگیری موسیقی و کلمات ساده با استفاده از عروسک‌های سخنگو به کودک شما کمک خواهد کرد که در سال‌های اولیه زندگی‌ فعالیت‌های پیچیده عصبی مانند مهارت حل مسئله، استدلال و پردازش زبان برای او آسان‌تر شود و مراحل رشد ذهنی را سریع‌تر بگذراند. همچنین اصولا کودکان به تولید صدا و شنیدن آن علاقه نشان می‌دهند و داشتن یک عروسک سخنگو می‌تواند برای ساعت‌های طولانی آن‌ها را سرگرم کند.

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تجربه نشان داده که کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی خود با ادوات موسیقی، عروسک‌های موزیکال یا عروسک سخنگو  و یاحتی عروسک پولیشی سروکار دارند، از حافظه بهتری نسبت به دیگر هم‌سن‌وسالان خود برخوردار هستند. چرا که در فرآیند بازی با اسباب‌بازی‌های سخنگو، کودک یاد می‌گیرد بر روی کلام تمرکز کند، بهتر بشنود، آن را درک کند و طی این مسیر، حافظه کوتاه مدت او تقویت می‌شود.

سرگرمی جذاب برای کودک و آرام نگه داشتن او برای مدت طولانی

اکثر کودکان در سنین پایین ممکن است به هر دلیل اضطراب جدایی از مادر را تجربه کنند. اما در این بین کودکانی که با عروسک‌های سخنگو خود را سرگرم می‌کنند، کمتر از کودکان دیگر دچار این اضطراب می‌شوند؛ زیرا تولید صدا و صحبت کردن این عروسک‌ها احساس خوبی به بچه‌ها می‌دهد و آن‌ها تصور می‌کنند کسی در کنار آن‌ها وجود دارد که حرف می‌زند و زندگی می‌کند. در حقیقت کودکان در سنین پایین‌تر متوجه مصنوعی و مکانیکی بودن صدای تولیدشده از عروسک‌های سخنگو نمی‌شوند و به همین علت آن عروسک را مانند دوست خود می‌دانند.

شما به‌عنوان والدین، قطعا نمی‌توانید تمام وقت خود را صرف بازی با کودک کنید و باید به مشغله‌های خود در طول روز رسیدگی نمایید. بنابراین حتی خرید عروسک سخنگو ارزان و معمولی برای فرزند دلبندتان به شما این امکان را می‌دهد که ساعاتی از شبانه‌روز را به مشغله‌های خود اختصاص دهید و نگران کودک‌تان نباشید. فرزند شما می‌تواند ساعت‌های طولانی سرگرم شود و در طول روز این عروسک برای آرام نگه داشتن کودک به شما کمک خواهد کرد.

بازی با عروسک سخنگو نه‌تنها برای سرگرم کردن کودک مفید است، بلکه در مراحل رشد او نیز تاثیر بسزایی دارد و شما می‌توانید از مزایای این اسباب‌بازی برای افزایش مهارت‌های فرزند خود بهره ببرید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ململ و خرید بهترین عروسک سخنگو ، یک اسباب‌بازی باکیفیت به فرزند دلبندتان هدیه دهید.

    https://didshahr.ir/26145

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.