https://didshahr.ir/26919

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادعا می کنند که ایران جزایر سه گانه را تصرف کرده است.

با آنکه در نقشه های تاریخی و قدیمی کشورهای مختلف خلیج فارس همواره با این نام دیده شده است، امّا دولت های عربی در سال های اخیر قصد تغییر آن را داشته اند. هر چند که ادعای کشورهای عربی هیچگاه به رسمیت شناخته نشد. تحریف نام در سازمان ملل و سازمان های بین المللی و تخصصی پذیرفته نشد و بر استفاده از نام «خلیج فارس» تاکید شده است. مسئله نام خلیج فارس تا اوایل دهه 60 میلادی در رسانه ای مطرح نشده بود و حتی در سخنرانی های جمال عبدالناصر نام آن «خلیج الفارسی» بیان شده است. امّا کشورهای عربی همچنان بر این امر پافشاری می کنند و حال ادعای جدیدی نسبت به آب های نیلگون خلیج فارس دارند.

ادعای جدید کشورهای عربی و فشار روسیه و چین

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادعا می کنند که ایران جزایر سه گانه را تصرف کرده است. هر چند این ادعا مسئله ای تازه نیست و از زمان جمال عبدالناصر مطرح گردیده و در روزنامه های مصری ترویج این ادعا آغاز شده بود. امّا آنچه این بار در زمینه ادعای کشورهای عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک متفاوت بود، حضور کشورهای چین و روسیه است.

با سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور دولت چین به عربستان و شرکت در نشست سران چین و عربستان، مسئله مالکیت ایران بر جزایر سه گانه مطرح گردید. با آنکه تهران نسبت به آن واکنش نشان داد امّا در اسفند ماه 1401 میان ایران و عربستان سعودی توافقی صورت گرفت که میانجیگر آن چین بود. از آن زمان دولت سعی داشت تا روابط آشتی کنان با ریاض را برقرار کند، امّا دخالت قدرت های شرق به همین جا پایان نیافت. این بار روسیه یافتن یک راه حل مسالمت آمیز برای جزایر سه گانه را مطرح کرده است.

در ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورا و روسیه که در مسکو برگزار شد، توافق ایران و عربستان سعودی نکته ای مثبت مطرح گردید. توافقی که به گفته برخی باعث پایان اختلافات در منطقه خواهد بود. این در حالی است که در 21 تیر 1402، وزارت خارجه ایران، سفیر روسیه را نسبت به موضع اخیر روسیه نسبت به جزایر سه گانه خلیج فارس احضار نمود.

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد دارند تا پرونده جزایر سه گانه با به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند. ادعای عربستان سعودی درباره این سه جزیزه به این صورت مطرح شده که هر سه آنها به این کشور تعلق دارد. در حالی که این سه جزیره بخشی از خاک ایران هستند و موضوع مطرح شده غیر قابل گفتگو است.

مالکیت ایران بر جزایر سه گانه

بر اساس اسناد تاریخی و توافق انجام شده، مالکیت جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران تعلق دارد. اگر نظر به بردن این ادعا به دیوان دادگستری بین المللی است که در یک کشور غربی واقع شده، باید به این مسئله اشاره کرد که انگلستان در سال 1305 هجربی قمری موقعیت ایران در جزایر را به رسمیت شناخت و موضع ایران را پذیرفت. همچنین، طبق اسناد نقشه ای در سال 1886 میلادی از طرف انگلستان به ایران داد شد که جزایر مذکور همگی جزی از خاک ایران هستند. این نقشه در سال های 1891 و 1897 میلادی دوباره به چاپ رسید.

وضعیت مسکونی در تنب بزرگ شامل شهرک هایی است که در آن خانواده های نظامیان ایرانی و کارکنان دولتی زندگی می کنند. پس اگر مسئله از نظر افراد ساکن جزیره نیز مطرح گردد، افراد ساکن ایرانی هستند. با این حال نمی توان بازی دولت های شرقی، روسیه و آمریکا را پیش بینی نمود. هیچ یک از کشورهای مطرح شده منافع ایران را نمی خواهند و تنها به سود خود از این رابطه فکر می کنند. حمایت روسیه از بیانیه مطرح شده نشانه ای از این مسئله است. با آنکه روسیه همکاری نزدیکی با ایران داشته امّا به نظر می رسد منافع این کشور به سرعت در حال تغییر بوده و پشتیبانی از کشورهای عربی را به نفع خود می داند. معادله ای که تنها سیاست مداران می توانند آن را بررسی کرده و نتیجه را بیان کنند.

جزایر خلیج فارس

تنها سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نیستند که به ایران تعلق دارند. در آب های نیلگون خلیج فارس جزایر خارک، سیری، قشم، کیش، هرمز، هندرابی و بسیاری جزیزه های کوچک بزرگ مسکونی و غیر مسکونی و جود دارند که متعلق به خاک کشور ایران هستند. شما نیز می توانید زیبای این جزیره ها را مشاهده کنید. با تور لحظه آخری قشم همراه شوید و از این جزیره زیبای ایرانی دیدن کنید. در تور مسافرتی لحظه آخری به قشم از غارها، دره ها، جنگل های بکر و زیبای این جزیره را ببینید و تجربه ای متفاوت را برای خودتان به رقم بزنید. فرهنگ رنگارنگ و زیبای قشم شما را دعوت می کند تا در کنار مردم محلی به جشن و تفریح بپردازید.

    https://didshahr.ir/26919

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.