https://didshahr.ir/26940

کانکتورها جهت سهولت بیشتر برای وسایل الکترونیکی اختراع شده‌ اند. البته در زمان جنگ جهانی دوم انواع کانکتورها اختراع نشده بود.

کانکتور ها به جهت اتصال بهتر و افزایش سطح کاربری تجهیزات الکترونیکی اختراع شده‌ اند. انواع کانکتور ها به لحاظ نوع سیستم ‌هایی که در آنها از اتصال دهنده الکتریکی استفاده می ‌شود تعیین می‌ گردند. به عبارت دیگر دستگاه‌ های الکترونیکی توسط شرکت‌ های مختلفی تولید می ‌شوند که هر کدام تجهیزات خاص خود را دارند. بنابراین برای اتصال به دستگاه‌ های برقی و یا متصل کردن چند دستگاه به یکدیگر باید از اتصال الکترونیکی استفاده کرد. اتصال میان کانکتورها به دلایل مختلفی انجام می‌ شود که با توجه به نوع مصرف دستگاه تعیین می‌ شود. به طور مثال، اتصال امکان دارد به جهت: انتقال سیگنال، توزیع برق یا ارتقاء سطح عملکرد دستگاه الکترونیکی باشد. برخی از انواع کانکتورها عبارتند از: مخابراتی، پاور، xh یا دزدگیری، مینیاتوری(ph)، مولکسی و پین گرد. اتصال دهنده‌های مذکور و سایر ابزارهای الکترونیکی مورد نیازتان را می‌توانید در سایت یکتاالکترونیک بیابید.

آیا سطوح اتصال در یک کانکتور و انواع کانکتورهای مختلف را می ‌شناسید؟

به طور کلی کانکتورها در سه دسته تقسیم بندی می‌ شوند. این تقسیم بندی بر مبنای اتصال انجام شده که اولین مورد آن مربوط به اتصال برد به برد است. دومین مورد مربوط به اتصال کابل یا سیم به سیم می‌ باشد. سومین قسمت نیز مربوط به اتصال دهنده الکتریکی که به شکل کابل یا سیم به برد است. تمام اتصال دهنده ‌های الکتریکی دارای ۶ سطح اتصال هستند. اولین اتصال که اصطلاحاً سطح صفر نامیده می ‌شود، اتصال میان برد و لید است. قسمت اخیر نیازی به اتصال خارجی ندارد و هیچگونه ارتباط ثالثی برای متصل شدن به آن وجود ندارد. اما سطوح اتصالی ۵ و ۶ که ارتباطات خروجی یک دستگاه الکترونیکی را فراهم می‌ کنند، همان قسمتی هستند که کانکتور به آنها وصل می‌ شود. سطح های خروجی دستگاه های الکترونیکی با توجه به نوع و کارکرد دستگاه تعیین می‌ شود. به طور مثال عمده اتصال مربوط به میکروفون‌ ها و بلندگوها از طریق اتصال دهنده ای گرد است.

شناخت یک کانکتور یا انواع کانکتورها با سوال پرسیدن است

البته در میان انواع کانکتور ها اتصال سطح ۳ نیز وجود دارد که مربوط به اتصال دو برد است. بعضی‌ از اساتید برق، اتصال دهنده الکتریکی را به دو نوع تقسیم کرده‌ اند که عبارتند از: اتصال خارجی و داخلی. اتصال خارجی مخصوص به اتصال میان دو دستگاه الکترونیکی و اتصال داخلی مخصوص افزایش و یا تغییر اتصال داخلی دستگاه است. ساده‌ترین اتصالات خارجی که می‌ توانند به شبکه اصلی دستگاه الکتریکی متصل شوند عبارتند از: پریزها و یا USB (فلش ها). مهمترین اتصالات درونی نیز مربوط به اتصال‌ های برد به برد، جهت افزایش و یا توسعه سطح عملکرد دستگاه الکترونیکی است. شکل ظاهری اتصال دهنده‌ های درونی مانند سیم‌ های برق است؛ البته امکان تفاوت رنگ و سوکت اتصال وجود دارد.

آیا کانکتور برد به برد شامل اتصالات انواع کانکتورها می‌ شود؟

کانکتور های برد به برد جهت اتصال بدون سیم و کابل می‌ باشند. معمولاً کانکتورهای اخیر برای اتصال PCB مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اتصال دهنده‌ های برد به برد باعث صرفه‌ جویی و کوتاهی کابل اتصال است. اساساً به خاطر همین کوتاه بودن و بدون کابل اتصال بودن است که در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیک از برد و اتصال دهنده‌های مخصوص برد استفاده می‌ شود. نکته دیگری که در مورد اتصال دهنده‌ های مخصوص برد وجود دارد، در مورد فضای دستگاه است. یعنی در صورتی که فضای فیزیکی کمی در اختیار دارید این اتصال دهنده‌ ها مناسب هستند. یک اتصال دهنده الکتریکی می‌تواند PCB را در یک دستگاه به یکدیگر متصل کند که اصطلاحاً کانکتور mezzanine نامیده می‌ شود. اتصال دهنده‌ های مورد استفاده در نوع برد به برد، قابلیت نصب عمودی یا موازی را دارند. بنابراین با توجه به نوع استفاده و نیازی که دارید می‌ توانید آرایش درونی دستگاه را تنظیم کنید.

اتصال غلط از طریق یک کانکتور می‌تواند انواع کانکتورهای دیگر را بسوزاند

انواع کانکتورهایی که به صورت نیم طبقه هستند می‌ توانند در اتصال برد به برد استفاده شوند. ویژگی‌ هایی را باید در زمان انتخاب کانکتورهای اخیر در نظر داشته باشید. این ویژگی‌ ها عبارتند از: ثابت بودن، نوع خارها، قابلیت تفکیک و یا دائمی بودن نوع اتصال و شکل ظاهری اتصال. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید مربوط به دما و میزان رطوبت موجود در فضایی است که دستگاه در آن کار می‌ کند. از اتصال دهنده‌ های مخابراتی و کامپیوتری در سیستم backplane استفاده می شود.

چه اتصالاتی از انواع کانکتورها در اتصال سیم به سیم وجود دارد؟

یکی از انواع کانکتورها مربوط به نوع سیم به سیم است. همانگونه که نام این اتصال دهنده مربوط به ۲ کابل است، این اتصال دهنده نیز جهت اتصال دو کابل می باشد. در این نوع اتصال، یک طرف سیم باید به طور دائم متصل به دستگاه شده باشد. طرف دیگر سیم، قابلیت اتصال به انواع دستگاه‌ های دیگر را دارد و با اتصال دهنده ‌های مختلف متصل می شود. البته باید بدانیم وظیفه ی اتصال که از طریق قسمت دیگر سیم انجام می‌ شود بر عهده یک رابط قابل جداسازی است. بیشترین استفاده از اتصال دهنده‌ های الکتریکی مربوط به قسم اخیر است. کاربرد اتصال دهنده‌ های سیمی به حدی زیاد است که بسیاری از تولید کننده‌ ها مطابق با همین روش اقدام به تولید محصولات می‌ کنند.

امکان دیده شدن چه مشکلاتی در انواع کانکتورها وجود دارد؟

یک کانکتور و یا حتی انواع کانکتورها نباید دارای اختلال الکتریکی باشند. بلکه جریان ثابت و پایدار الکتریکی باید در اتصال دهنده ‌ها وجود داشته باشد. اساساً جریان پایدار الکتریکی، اصلی‌ترین خواسته ی کاربرانی است که از یک اتصال دهنده استفاده می‌ کنند. اختلال الکتریکی امکان دارد به خاطر یک لحیم اشتباه و یا کج شدن خارهای اتصال صورت بگیرد. یک اختلال کوچک می‌تواند عملکرد کل سیستم را با مشکل روبرو کند و از سرعت انتقال بکاهد. یعنی یک اتصال دهنده باید دقیقاً همان میزان جریان الکتریکی که مورد نیاز دستگاه است را بدان انتقال دهد. به طور مثال در اتصال دهنده‌ های مخابراتی و پینگ گرد که عملکرد دستگاه برای کاربر مهم است باید جریان الکتریکی زیادی منتقل شود. زیرا کاربران برای عملکرد بالا نیاز به جریان زیادی دارند که این موضوع دمای اتصال دهنده را افزایش می ‌دهد.

آیا میدانید اصل اولیه در مورد برقراری اتصال قابل اعتماد در انواع کانکتور ها چیست؟ اصل اولیه در مورد انواع کانکتور ها داشتن جریان الکتریکی پایدار با مقاومت لازم است. اما آن چیزی که در بسیاری از اتصال دهنده‌ها وجود دارد این موضوع است که مقاومت غیر قابل اعتمادی دارند. این سخن بدین معناست که کاربران بر سر یک دوراهی برای انتخاب گزینه مناسب قرار دارند. یعنی آیا مقاومت حرارتی برای دستگاه ضروری است و یا مقاومت الکتریکی؟ افزایش دما در انواع کانکتورها موجب ایجاد اختلال شده و حتی امکان ایجاد سوختگی را دارد. با توجه به موقعیت و اقلیم کشورمان ایران که اکثر نقاط آن گرمسیری است باید مقاومت در برابر حرارت را در نظر داشته باشید. به طور دقیق یکی از نکاتی که به کلیه کاربران کمک می‌ کند تا انتخاب درستی داشته باشند محل نصب است. بنابراین با توجه به کشورمان باید از اتصال دهنده‌ هایی با تحمل دمای بالا استفاده کنید.

برای داشتن یک اتصال قابل اعتماد و پایدار در انواع کانکتور ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین مولفه‌ ای که برای یک اتصال قابل اعتماد در انواع کانکتور ها باید رعایت شود، انتخاب صحیح است. هرگونه انتخاب نادرست در اتصالات و یا مدار کشی، باعث اختلال عملکرد یا حتی سوختگی برد می‌ شود. نکته حائز اهمیتی که در انتخاب مدار وجود دارد این است که شاید از اتصال دهنده درستی استفاده شود اما نوع اتصال اشتباه باشد. یعنی یک برد که قابلیت اتصال ندارد را توسط یک اتصال دهنده به برد دیگر متصل کرد. موضوع اخیر باعث ایجاد اختلال و حتی سوختگی کلی دستگاه می‌ شود. بنابراین انتخاب درست و استفاده از کارشناسان به جهت انتخاب بردها و مدارها بسیار مهم است. مولفه ی دیگری که باید به آن توجه شود، محیط نصب است. گرمای بیرونی که شامل گرمای محیط جغرافیایی می‌ شود علاوه بر گرمایی که از اتصال دهنده تولید می‌ شود در محیط الکتریکی وجود دارد.

آیا گرما موجب تخریب یک کانکتور و یا انواع کانکتورها می‌شود؟

انواع کانکتور ها نهایتاً تا ۳۰ درجه سانتیگراد را می‌توانند متحمل شوند. بنابراین محیط را به گونه‌ ای طراحی کنید که افزایش دمای بیش از ۳۰ درجه برای اتصال دهنده به وجود نیاید. مولفه دیگر مربوط به گرمایی است که از جانب سایر تجهیزات جانبی اتصال دهنده به وجود می‌ آید. مقاومت حرارتی می‌ تواند میزان تحمل پایه‌ های اتصال که عمدتاً از جنس مس هستند را افزایش دهد. یعنی در بعضی موارد پایه‌ های اتصال به طور متفاوت تهیه می‌ شوند و جنس آنها به گونه‌ ای است که می‌ تواند دمای بیش از ۳۰ درجه را تحمل کند. برای تهیه اتصال دهنده‌ های نوع اخیر که از پایه‌ های فنری تهیه شدند می‌ توانید از فروشنده درخواست کنید.

چگونه اتصال دهنده صحیح را برای برد انتخاب کنیم؟

برای انتخاب صحیح یک اتصال دهنده در میان انواع کانکتور ها باید نسبت به آنها شناخت داشته باشید. مهمترین اتصال دهنده‌ ها را برای شما خوانندگان گرامی معرفی می‌ کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. اولین اتصال دهنده، مخابراتی است که وظیفه اصلی آن انتقال دیتا است. برای شناخت اتصال دهنده مخابراتی باید در ابتدا ترمینال خود را شناسایی و نسبت به آن ترمینال از اتصال دهنده مناسب استفاده کنید. اتصال دهنده بعدی پاور است که در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. البته باید بدانیم که اتصال دهنده پاور منحصراً برای اجزای داخلی کامپیوتر نیست و کاربردهای دیگری دارد. سوکت ‌های این نوع اتصال دهنده برای هر قسمت به طور جدا طراحی شده است. به طور مثال سوکت‌ های مخصوص منبع تغذیه با سوکت ‌های هارد متفاوت است. می‌ توانید استفاده خود از اتصال دهنده اخیر را برای فروشنده ذکر کنید تا نوع صحیح را برای شما انتخاب کند.

اتصال دهنده بعدی در میان انواع کانکتور ها مربوط به اتصال دهنده xh یا دزدگیری می‌ شود. اتصال دهنده اخیر می‌ تواند با نوع مخابراتی مرتبط باشد که البته بستگی به کاربرد و استفاده شما دارد. اتصال دهنده دزدگیری دارای انواع مختلفی است که عمدتاً در دو دسته ی: نری و مادگی قرار گرفته‌ اند. با توجه به استفاده‌ای که از جریان الکتریکی دارید می‌ توانید نوع مورد نظر خود را از میان انواع اتصال دهنده‌ های دزدگیری انتخاب کنید. اتصال دهنده بعدی نوع مینیاتوری(ph) است. اتصال دهنده اخیر نیز برای انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اتصال دهنده مینیاتوری دارای انواع مختلفی است که انتخاب نوع صحیح با توجه به نوع کاربری و مدار خواهد بود. توجه کنید که انتخاب درست در اتصال دهنده داشته باشید تا از هرگونه ایجاد مشکل در مدار جلوگیری شود. اتصال دهنده دیگر نوع مولکسی است که سوکت دو تکه‌ ای آن با توجه به نوع مدار و کاربری شما تعیین می‌ شود.

آیا لازم است به جنس اتصال دهنده‌ ها توجه کنیم؟

جنس انواع کانکتور ها بر اساس نوع کاربری آنها تعیین می‌ شود. با توجه به اینکه اتصال دهنده یک وسیله الکترومکانیکی است از دو قطعه اصلی تشکیل می شود. قطعه اول مربوط به بدنه و قطعه دوم همان پایه‌ های اتصال یک اتصال دهنده است. به طور مثال یکی از اتصال دهنده‌ هایی که از مواد اولیه متفاوتی ساخته شده است، کانکتور پین گرد می باشد. لازم به ذکر است که اتصال دهنده اخیر برای اتصال میان وسایل الکترونیکی مختلفی استفاده می شود. انتخاب نوع صحیح اتصال دهنده پینگ گرد بر اساس نیازی که مشتری دارد خواهد بود.

در مورد جنس کانکتور اخیر نیز باید نوع کاربری را در نظر بگیرید. البته نکته ویژه همانگونه که در قسمت‌های بالا ذکر شد این است که حتماً مقاومت حرارتی اتصال دهنده را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن مقاومت حرارتی باعث می‌شود که در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. یعنی با یک بار خرید عاقلانه می‌ توانید از هزینه‌ های متوالی و مداوم برای تعویض اتصال دهنده‌ ها جلوگیری کنید.

قیمت اتصال دهنده‌ های الکترونیکی

قیمت یک کانکتور یا به طور کلی انواع کانکتور ها بر حسب نوع جنس و مدلشان تعیین می‌ شود. البته برخی از اتصال دهنده‌ های الکترومکانیکی وارداتی هستند و قیمت آنها بر اساس قیمت جهانی خواهد بود. اتصال دهنده‌ های الکتریکی و یا الکترومکانیکی می توانند دارای عایق باشند که وابسته به نوع کاربری خواهند بود. وجود عایق می‌ تواند در مواردی که اتصال دهنده در برابر آب و یا جریان هوا قرار دارد، از آن محافظت کند. بعضی از اتصال دهنده‌ ها وجود دارند که مناسب استفاده ‌های کشاورزی هستند. به طور صریح و مستقیم تمام انتظاراتی که از یک اتصال دهنده دارید را باید به فروشنده اعلام کنید تا نوع صحیح را به شما بدهد.

منابع:

  1. connectorsupplier
  2. vedantu
  3. turito
  4. irisoele

 

    https://didshahr.ir/26940

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.