https://didshahr.ir/2759

از قدیمی ترین آبگرم های استان اردبیل که به آبگرم گوگرد دار معروف است دردامنه کوه سبلان مشگین شهر واقع شده می توان از قوتورسویی نام برد.

به گزارش دیدشهر، استخر آبدرمانی سنتی و کاملا طبیعی قوتورسویی یکی از مشهورترین و قدیمی ترین چشمه‌های استان اردبیل واقع در شهرستان مشگین‌شهر و دامنه سرسبز سبلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب لاهرود و ۴۸ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر واقع شده‌ است.

آب قوتورسویی در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلیسیک سدیک و گوگرد خیلی گرم است که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد. آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص خاصیت درمانی ویژه‌ای برای از بین بردن امراض مختلف پوستی دارد. دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی‌گراد و دبی آن ۱۳ لیتر در ثانیه است. البته به علت وجود گوگرد زیاد در آب قوتورسویی توصیه می‌شود از استنشاق مستقیم گاز آن خودداری شود.

معنی واژه قوتور سویی

در زبان ترکی ، به زخم های ژرف روی بدن ، قوتور میگویند و شاید دلیل نام گذاری این آب گرم به چنین نامی نیز همین باشد که این آب اسیدی ، زخم های ژرف را درمان میکند .

امکانات آبدرمانی

امکانات این آبدرمانی محدود و تنها شامل یک استخر سنتی می باشد که به طور نوبتی برای آقایان و بانوان مورد استفاده قرار می گیرد.

دهکده سنتی که آبگرم در آن قرار دارد دارای هتل، رستوران، مهمانسرا، قهوه خانه، نانوایی و فروشگاه جهت تامین اقلام مورد نیاز مهیمانان می باشد.

خاصیت درمانی قوتورسویی 

به علت شهرت بسیار بالای قوتورسویی در درمان امراض، از سالهای بسیار دور این آبگرم همه ساله و در اکثر فصول سال، علی الخصوص فصول گرم میزبان علاقمندان زیادی از منطقه، سراسر ایران و حتی جهان می باشد.

همچنین این آب گرم به علت گشادگی رگ های ستون فقرات، زانو و شانه ها، خون به شدت جریان پیدا می نموده و به طور خلاصه اثر درمانی خود را به علت جریان شدید خون در این نواحی که قبلاً کم بوده، ایجاد می نماید و نهایتاً در مفصل ها ایجاد کم دردی یا بی دردی می کند.

آدرس : 

این آبگرم در مسیر آبگرم شابیل قرار دارد که شروع حرکت آن از شهر لاهرود صورت می گیرد، ضمنا با وجود سربالایی ها و سراشیبی های کوهستانی جاده این آبگرم ها بسیار هموار و قابل تردد برای انواع وسایل نقلیه می باشد.

در این باره بخوانید:

سرچشمه آبدرمانی قوتورسویی کجاست؟

آبگرم معدنی قوتورسویی در دامنه ساوالان

قوتور سویی

قوتور سویی

قوتور سویی

دیدگاه ها

  1. اوزرا گفت:

    قوتور نوعی بیماری پوستی است.که آب قوتور چایی(که در خوی و اردبیل قرار دارد) برای درمان این بیماری می باشد.(ضرب الامثل گچی نین قوتوری سرچشمه ده ن سو ایچر در این رابطه می باشد).گفتن قطور به جای قوتور اشتباه است.(قطور یک کلمه ی عربی است.در ترکی ط وجود ندارد)

  2. میلاد گفت:

    با احترام به مسئله ای ک گفتی تو عربی ط وجود داره و حرف های گ پ ژ چ تو عربی وجود نداره

  3. رئوف گفت:

    در ترکی ط وجود ندارد، و قوتور درست است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.