https://didshahr.ir/27605

راه اندازی کسب و کار آنلاین به روش های مختلفی امکان پذیر است. اما بهترین روش برای فروش اینترنتی راه اندازی سایت است. شما می توانید به روش های مختلفی سایت خود را راه اندازی کنید. در ادامه این مطلب به بررسی انواع روش های راه اندازی سایت می پردازیم.

روش های راه اندازی سایت

با یک حساب و کتاب ساده متوجه میشوید که هزینه های راه اندازی یک سایت برای کسب و کارتان در طولانی مدت بسیار کمتر از راه اندازی یک مغازه فیزیکی است. همچنین میزان سودی که از کسب و کار اینترنتی بدست می آورید، می تواند بسیار بیشتر از یک فروشگاه فیزیکی باشد. اما هنگامی که عبارت طراحی سایت را در گوگل جستجو می کنید، با روش های گوناگونی از طراحی سایت روبرو می شوید. اینجا برایتان سوال می شود که از کدام روش طراحی سایت استفاده کنید؟ در ادامه این مطلب تمام ابهامات ذهنی شما را برطرف می کنیم و به معرفی انواع روش های طراحی سایت می پردازیم.

انواع سایت از لحاظ نوع کاربری

سایت ها برای اهداف گوناگونی راه اندازی می شوند. از جمله موضوعاتی که برای آنها سایت راه اندازی می شوند عبارتند از:

  • وب سایت های خدماتی یا فروش کالا: در سایت هایی با محوریت خدمات، افراد به ارائه آنلاین خدمات خود به مشتریان می پردازند. هدف از راه اندازی این گونه سایت ها کسب درآمد می باشد. مانند فروشگاه های اینترنتی یا سایت های خدمات مبل شویی و قالیشویی .

  • وب سایت های تعاملی: در این گونه سایت ها کاربران با یکدیگر در تعامل هستند و صرفا برای برقراری ارتباط افراد با یکدیگر راه اندازی می شوند. مانند تالارهای گفتمانی همچون نی نی سایت.

  • سایت های وبلاگی: همانطور که مشخص است این گونه سایت ها برای بارگذاری محتوا راه اندازی می شوند و افراد برای پاسخ به سوالات خود، سرگرمی و … از آن بازدید می کنند. مانند سایت بلاگفا، ویرگول و …

  • سایت های چند منظوره: یک سری سایت ها وجود دارند که همزمان به ارائه خدمات و انتشار محتوا می پردازند.

اولین اقدامات برای راه اندازی سایت

پیش از آن که به طراحی سایت بپردازید، لازم است تا اقدامات و مراحل آن را بدانید تا در طول مسیر با مشکل مواجه نشوید. در ادامه به بررسی اولین اقدامات مورد نیاز برای طراحی سایت می پردازیم.

هدفتان از راه اندازی سایت چیست؟

در ابتدای هر کاری لازم است تا اهداف خود را مشخص کنید. برای راه اندازی سایت نیز مشخص کنید هدفتان کدام یک از موارد زیر است:

  • معرفی سرویس و خدمات به مشتریان

  • فروش اینترنتی محصولات

  • افزایش بازدید برای سایت

  • معرفی شرکت در محیط آنلاین

  • یک سایت شخصی به عنوان رزومه

  • و…

هر یک از اهداف گفته شده در نهایت شما را به سمت اینترنتی کردن کسب و کارتان می برد.

مرحله اول: انتخاب و خرید دامنه سایت

در ابتدا لازم است یک نام برای کسب و کار خود در نظر بگیرید و آن را به ثبت برسانید. نامی که برای کسب و کارتان انتخاب می کنید باید منحصر بفرد باشد تا بتوانید آن را ثبت کنید و برای کسب و کارتان برندسازی انجام دهید. برای ثبت دامین نیاز به انتخاب یک پسوند دارید. پر استفاده ترین پسوند های ثبت دامنه در ایران یکی از پسوند های .com و .ir است که انتخاب آن به دلخواه خودتان است.

مرحله دوم: خرید هاست مناسب

در یک فروشگاه اینترنتی، هاست همان انبار نگهداری اطلاعات سایت می باشد. ویژگی های یک هاست خوب امنیت بالا و در دسترس بودن آن است. سایت شما باید در هر لحظه که مشتری درخواستی ارسال می کند، پاسخگو باشد و هیچ گاه از دسترس خارج نشود. بنابراین با انتخاب یک هاست خوب با میزان فضای مورد نیازتان، یک سایت همیشه در دسترس خواهید داشت.

مراحل راه اندازی سایت

مرحله سوم: انتخاب روش راه اندازی سایت

مهم ترین مرحله طراحی سایت همینجا است. شما باید یکی از انواع روش های طراحی سایت را انتخاب کنید. توجه داشته باشید، برای راه اندازی سایت با هریک از روش های گفته شده باید مراحل اول و دوم را انجام دهید.

  • راه اندازی سایت توسط فروشگاه ساز
    یکی از روش های راه اندازی سایت استفاده سایت ساز و فروشگاه ساز است. شرکت های بسیاری وجود دارند که با ارائه فروشگاه سازهای آماده به شما کمک می کنند تا کمترین زمان یک سایت با امکانات زیاد و هزینه مناسب داشته باشید.

  • بهترین فروشگاه ساز های ایرانی
    از جمله بهترین فروشگاه ساز ها میتوان به فروشگاه ساز وبزی، وب پویا، سازیتو و پرتال اشاره نمود. مدیریت فروشگاه سازهای آماده بسیار آسان می باشد و خودتان می توانید با چند کلیک محصولات و خدمات خود را در آن قرار دهید و به فروش محصولات تان بپردازید. پس از دریافت سایت خود از شرکت فروشگاه ساز نیز می توانید با دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای آن، اعتماد مشتریان را به کسب و کارتان جلب کنید.
    راه اندازی سایت توسط فروشگاه ساز مزایا و معایبی دارد که لازم است پیش از خرید فروشگاه ساز از آن مطلع شوید.

  • مزایای استفاده از فروشگاه ساز
    – بدون دانش برنامه نویسی می توانید سایت خود را مدیریت کنید.
    – بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت وب پویا در کنار ساخت فروشگاه ساز موارد امنیتی، دریافت اینماد، خرید هاست و … نیز انجام می دهند.
    – مدیریت سایت توسط فروشگاه ساز بسیار آسان است.

  • معایب استفاده از فروشگاه ساز
    – برای تغییرات اساسی در فروشگاه ساز به سازنده آن نیاز دارید.
    – امکان اعمال تغییرات اساسی در آنها وجود ندارد.
    – برخی شرکت ها دیتابیس فروشگاه ساز را در اختیارتان قرار نمی دهند و به این ترتیب امکان اعمال تغییرات وجود نخواهد داشت.

  • راه اندازی سایت با سیستم های مدیریت محتوا
    سیستم های مدیریت محتوا یکی از ابزارهای طراحی سایت محسوب می شوند که از انواع آن میتوان به وردپرس اشاره کرد. راه اندازی سایت توسط این سیستم های مدیریت محتوا آسان بوده و بسیاری از سایت های موجود در اینترنت توسط معروف ترین cms یعنی وردپرس راه اندازی شده اند. ساخت سایت با سیستم های مدیریت محتوا دارای یک سری معایب و مزایا است که در ادامه توضیح می دهیم.

  • مزایای ساخت سایت با cms
    – با نصب افزونه های مختلف می توانید امکانات سایت خود را ارتقا دهید.
    – نیازی به طراح ندارید و صفر تا صد راه اندازی سایت با خودتان است.
    – امکان راه اندازی سایت چند زبانه نیز وجود دارد.
    – به سرعت سایت خود را راه اندازی می کنید.

  • معایب راه اندازی سایت با cms
    – استفاده از برخی افزونه های نیازمند پرداخت هزینه است.
    – سایت هایی که با cms راه اندازی می شوند اکثرا قالب مشابه دارند.
    – اعمال تغییرات اساسی نیاز به برنامه نویس دارد.

  • راه اندازی سایت اختصاصی با برنامه نویسی
    اگر می خواهید سایت دلخواه خود را داشته باشید و از روش های گفته شده استفاده نکنید، می توانید از طراحی سایت اختصاصی که توسط برنامه نویسی انجام می شود کمک بگیرید. برای طراحی سایت به روش اختصاصی باید بازه زمانی طولانی تری را در نظر بگیرید. چرا که طراحی سایت با کدنویسی ممکن است چندین ماه طول بکشد و به همین دلیل هزینه آن نیز بیشتر از سایر روش های گفته شده است.

کدنویسی سایت
اما مزایا و معایب طراحی سایت به صورت اختصاصی چیست؟

  • مزایای طراحی سایت اختصاصی
    – سایتی متناسب با امکانات دلخواه خود راه اندازی می کنید.
    – ظاهر سایت تان با دیگر سایت ها متفاوت خواهد بود.
    – امکان انتخاب هاستینگ دلخواهتان وجود دارد.

  • معایب طراحی سایت اختصاصی
    – برای ایجاد تغییرات کوچک نیز لازم است از برنامه نویس کمک بگیرید.
    – نیاز به صرف زمان زیادی خواهید داشت.
    – نیاز به بودجه زیادی نسبت به دیگر روش ها خواهید داشت.
    – ایجاد بخش های جدید در سایت نیاز به طراحی خواهد داشت.

مرحله چهارم: انتخاب قالب سایت

پس از آن که سه مرحله بالا را پشت سر گذاشتید و سایت تان راه اندازی شد، باید یک قالب یا پوسته برای سایت خود انتخاب کنید. قالب یا پوسته سایت مربوط به ظاهر سایت می شود. ظاهر سایت شما برای کاربران بسیار مهم است. هرچقدر سایت تان جذاب تر و کاربر پسند تر باشد، نرخ خروج کاربران کمتر می شود و ذهن مخاطب را درگیر می کنید.

مرحله پنجم: طراحی صفحات اصلی سایت

پس از آن که یک قالب متناسب با فعالیت سایت خود انتخاب کردید، نوبت به طراحی صفحات اصلی سایت می رسد. هر سایتی با هر موضوعی که راه اندازی کنید، نیاز به طراحی صفحات زیر خواهد داشت:

  • صفحه اصلی – Home Page
    صفحه خانه یا home page همان صفحه اصلی سایت تان است که کاربر با جستجو در نتایج آن را مشاهده می کند. بنابراین مهم است که این صفحه به صورت اصولی و کاربر پسند طراحی شود. صفحه اصلی سایت باید شامل لوگو سایت، دسته بندی ها، امکان جستجو، اتصال به شبکه های اجتماعی و … باشد.

  • صفحات لندینگ – Landing Page
    لندینگ پیج ها به صفحاتی گفته می شوند که منجر به درآمد زایی می شوند. در واقع صفحات فرود یا لندینگ پیج محصولات یا خدمات شما را به مشتری معرفی می کند. یک سایت می تواند چند صفحه فرود داشته باشد. توجه داشته باشید که ساختار لندینگ پیج باید به گونه ای باشد که کاربر را درگیر کند.

  • صفحه درباره ما
    یکی دیگر از صفحات مورد نیاز سایت شما صفحه درباره ما است. در این صفحه باید به اطلاعات کلی کسب و کارتان، اعضای تیم و نحوه کار خود بپردازید. وجود صفحه درباره ما با استفاده از تصاویر حقیقی باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

  • صفحه تماس با ما
    در صفحه تماس با ما تمامی راه های ارتباطی کاربران با کسب و کارتان را ذکر کنید. قرار دادن شماره تماس، آدرس فروشگاه حضوری، آدرس شبکه های اجتماعی و … در صفحه تماس با ما بسیار ضروری است.

صفحات اصلی سایت

  • وبلاگ
    هر کسب و کاری به صفحه وبلاگ نیاز دارد. دلیل اهمیت این صفحه برای سایت ها این است که در آن می توانید به سوالات مشتریان خود درباره خدمات یا محصولاتی که ارائه می کنید؛ پاسخ دهید. همچنین راه اندازی وبلاگ در سایت باعث رتبه گرفتن سایت شما در نتایج جستجو و افزایش بازدید آن نیز می شود.

مرحله ششم: تولید محتوا و انتشار در سایت

پس از آن که صفحات اصلی سایت خود را طراحی کردید، نوبت به تولید محتوا و انتشار در وبلاگ سایت می رسد. تولید محتوا باید بر اساس تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان باشد. با داشتن یک تقویم محتوایی می توانید به صورت منظم به تولید محتوا در سایت خود بپردازید.

مرحله هفتم: بررسی نهایی سایت

اکنون که تا حدودی سایت خود را آماده کردید باید قسمت های مختلف آن را بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل یا خطا آن ها را برطرف کنید. از جمله قسمت هایی که لازم است تا پیش از انتشار سایت بررسی شوند، اتصال صحیح دسته بندی ها به قسمت های مربوطه، بررسی لینک سازی های داخلی، عدم وجود صفحات 404 و … می باشد.

کدنویسی سایت

مرحله هشتم: انتشار سایت

حال که از سالم بودن سایت خود مطمئن هستید می توانید آن را منتشر کنید. پس از انتشار سایت باید از آن مانند یک نهال مراقبت کنید. دریافت ترافیک و ورودی از گوگل مهم ترین هدف شما پس از راه اندازی سایت است. سپس با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس و … می توانید نحوه عملکرد سایت خود را بررسی نمایید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا از وضعیت فعلی سایت خود با خبر شوید و برای سئو و بهینه سازی آن اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو یک روش برای نمایش داده شدن سایت در اولین نتایج جستجو و جذب مشتری است.

در پایان

برای انتخاب بهترین روش راه اندازی سایت، باید عوامل مختلفی مانند نیازهای مخاطبان، اهداف کسب‌وکار، و بودجه را در نظر بگیرید. اگر نیاز به یک سایت با امکانات و قابلیت‌های پیشرفته دارید و بودجه کافی دارید، طراحی سایت اختصاصی بهترین گزینه برای شما است. اگر به دنبال یک سایت ساده با هزینه و زمان کمتر هستید، استفاده از سایت‌ساز یا CMS گزینه‌های مناسبی هستند. آنچه بیش از این دو اهمیت دارد، نحوه مدیریت سایت پس از راه اندازی و ساخت وب سایت است.

    https://didshahr.ir/27605

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.