https://didshahr.ir/27639

نوار تیپ یا نوار آبیاری قطره‌ای ، نواری با دیواره نازک است که برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.

نوار تیپ یا نوار آبیاری قطره‌ای ، نواری با دیواره نازک است که برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود . تیپ از جنس پلی اتیلن می باشد و به صورت تقریبا مسطح و بسیار نرم انعطاف پذیرند که هنگام ورود آب به آن پر می شود و قطره های آب از طریق درپیرهای تعبیه شده بر روی تیپ خارج می شود و پس از پایان آبیاری، تیپ دوباره به صورت مسطح در می آید.

انواع نوار تیپ

1.نوار بغل دوخت یا درزدار

نوار تیپ درزدار یا بغل دوخت مسیر زیگزاگ شکل در بغل آن وجود دارد.

2.پلاک دار یا دریپردار

نوار تیپ پلاک دار دارای قطره چکان تخت می باشد.

مزایای استفاده از نوار تیپ

  • صرفه جویی در مصرف آب وافزایش سطح زیر کشت
  • نصب آسان و سریع و حمل و نقل راحت نوار تیپ (سبکی وزن)
  • قابلیت نصب بر روی خاک ، زیر خاک و یا حتی معلق
  • جلوگیری از چسبیدن جلبک و رسوبات معدنی بدلیل جنس آن
  • استفاده آسان در زمین هایی با شکل نامنظم
  • کم شدن فرسایش خاک
  • کاهش رشد علف های هرز
  • یکنواختی توزیع آب
  • نیاز به فشار کمتر نسبت به سایر روشها

اتصالات نوار تیپ:

نوار تیپ را می توان به وسیله اتصالات متنوعی به شبکه آبیاری وصل کرد از جمله این روشها، اتصالات تیپ به لوله 16 – اتصالات تیپ به لی فلت- اتصالات تیپ به تیپ می باشد. برای نصب واتصال نوار تیپ هیچ واشر یا ماده شیمیایی لازم نیست. این موضوع باعث اتصال آسان وسریع در نصب وراه اندازی می شود.

استخر پلیمری چیست؟

استخر پلیمری، نوعی محوطه محافظت شده برای ذخیره آب است که با دیواره های پلاستیکی از جنس پلیمر ساخته شده و در حوزه هایی مانند کشاورزی، پرورش ماهی و… کاربرد دارد.

مراحل ساخت و اجرای یک استخر پلیمری، به شرح زیر است:

– به منظور ساخت یک استخر پلیمری، ابتدا باید اطلاعات لازم درباره نوع خاک و ابعاد استخر به دست آید. استخرهای پلیمری را می توان به سه شکل داخل زمین، روی زمین و یا ترکیبی، حفر کرد.

-پس از کسب اطلاعات و تصمیم گیری در خصوص نوع حفاری، عملیات خاک برداری انجام می شود و با شیب مناسب خاک که در اغلب موارد، ۱ به ۱ و یا ۴۵ درجه است، عملیات اجرا می گردد.

-در مرحله بعد، کلیه سطوح از جمله کف و دیواره های فضای خاک برداری شده، باید به خوبی مسطح شده و هر گونه جسم تیز و سختی مانند سنگ و اشیاء خارجی، از آن جدا گردد. در صورتی که امکان حذف و برداشتن اجسام وجود نداشته باشد، می توان از عملیاتی تحت عنوان زیرسازی، با استفاده از آهک یا کاهگل استفاد کرد که به پوشاندن سطح جسم کمک می کند.

-کانال های موازی با استخر که به فاصله حدود ۵۰ سانتی متری دیواره حفر می شوند و به منظور قرارگیری ورقه های پلیمری مورد استفاده قرار می گیرند، مرحله دیگر اجرای استخر پلیمری هستند.

-در مرحله بعد، ورقه های پلیمری در کانال های آماده شده قرار گرفته و با استفاده از عملیات جوشکاری و همچنین به کمک مصالح، به خوبی محکم می شوند.

-آبگیری نیز آخرین مرحله از اجرای این استخرها است که باید در ۲ تا ۳ مرحله صورت گیرد.

موارد کاربرد استخرهای پلیمری

پلیمر مورد استفاده در استخرهای پلیمری، درست مانند لوله استخر، اغلب از جنس پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید (پی وی سی PVC) است که بسته به کاربری استخر و همچنین ابعاد آن، مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهم ترین موارد استفاده از این استخرها می توان به موارد زیر اشاره کرد که به دلیل مزایای چشمگیر آن ها، از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است.

  • کشاورزی
  • پرورش آبزیان
  • حوضچه های تبخیر در نیروگاه ها
  • حوضچه های تصفیه آب
  • ایزوله کردن منابع آب زیرزمینی
  • زیباسازی استخرهای شنا

اجرای استخر پلیمری

ساخت استخرهای  پلیمری، مراحل متعددی را در برمی‎‌گیرد. برای نصب یک استخر با کیفیت و ایمنی بالا، لازم است تا تمام مراحل با دقت و به ترتیب انجام شود. مراحل اجرای استخرهای  پلیمری عبارت‌اند از:

1- طراحی استخر پلیمری: لازم است تا در ابتدا با توجه به زمینی که قرار است بر روی آن استخر احداث شود، جزئیات آن را مشخص کنیم. این جزئیات شامل طول، عرض، عمق و شیب استخر می‌شود.

2- خاک برداری: در این مرحله بایستی با کمک وسایل مناسب‌ به گودسازی زمین اقدام کنیم. برای خاک برداری بایستی قانون شیب 1 تا 45 درجه را رعایت کنید. هرچقدر شیب استخر پلیمری شما بیشتر شود، نیازمند استفاده از ورقه‌های پلیمری ضخیم‌تری هستید.

3- تراکم بستر استخر: این تراکم باید تا میزان 90 درصد افزایش یابد. نکته قابل توجه این است که، خود حرکت ماشین خاک برداری بر روی زمین، به تراکم خاک آن منطقه کمک می‌کند. هم‌چنین لازم است تا سنگ و اجسام نوک تیز را از خاک زمین حذف کنید. در غیر این صورت، این اجسام باعث آسیب دیدن ورقه پلیمری خواهد شد.

4- حفر ترانشته: در این مرحله، کانال‌هایی موازی استخر خود به عمق 50 تا 60 سانتی‌متر ایجاد می‌کنید. کاهش و یا افزایش عمق این کانال‌ها به کاهش و یا افزایش عمق استخر شما بستگی دارد.

5- اجرای ورق پلیمری: ابتدا ورق‌های پلیمری را متناسب با ابعاد استخر خود برش بزنید. اکنون با کمک دستگاه جوشگاری، این ورق‌ها را به دیواره استخر نصب کنید.

6- آبگیری استخر: آبگیری بایستی در چندین مرحله انجام شود. معمولا در 2 یا 3 مرحله این کار صورت می‌گیرد.

 

  • شرکت بامور تجهیز انواع لوله های پلی اتیلن ونوار تیپو استخر پلیمری موجود است. برای خرید از فروشگاه به ادرس مراجعه فرمایید

    تلفن همراه :۰۹۱۴۴۳۱۳۷۰۰

    تلفن‌های تماس : ۰۴۱۴۳۲۱۲۶۹۷-۰۴۱۴۳۲۱۲۱۳۸

    https://didshahr.ir/27639

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.