فرق های ما بین فریم ورک و کتابخانه کدام اند؟ پرداختن صفر تا صد به آن به همرام معرفی ، مشهور ترین فریم ورک ها و کتابخانه ها
فریم ورک چیست؟
فریمورک یک ساختار کاربردی و پایهای در توسعه نرمافزارهاست که ابزارها، الگوها، و قوانین مشخصی را برای توسعهدهندگان فراهم میکند. این ابزارها و الگوها به توسعهدهندگان کمک میکنند تا پروژههای نرمافزاری خود را با بهرهگیری از روشهای معمول و استانداردهای مشخص، به صورت سریعتر، کارآمدتر، و با کیفیت بالاتر ایجاد کنند.
یکی از ویژگیهای مهم فریمورکها، قابلیت اعمال الگوهای طراحی است. این الگوها الهامبخشی برای حل مشکلات معمول در توسعه نرمافزار هستند و باعث میشوند که توسعهدهندگان نیازی به ابداع راهحلهای جدید برای مسائل مشابه نداشته باشند. بنابراین، با استفاده از فریمورکها، میتوان زمان و هزینه توسعه را به شدت کاهش داد و در عین حال، از کیفیت و قابلیت نگهداری نرمافزار اطمینان حاصل کرد.
همچنین، فریمورکها به توسعهدهندگان امکان میدهند تا به صورت متمرکز بر روی بخشهای اصلی و اساسی پروژهها تمرکز کنند. با اینکه فریمورکها ابزارها و قوانین مشخصی را برای توسعه ارائه میدهند، اما به توسعهدهندگان اجازه میدهند تا در مورد بخشهای خاص و منحصر به فرد پروژههای خود تصمیمگیری کنند و از انعطافپذیری لازم برخوردار باشند.
معروف ترین فریم ورک های دنیا
البته که برای هر زبان برنامهنویسی، یک فریمورک یا چندین فریمورک وجود دارد که بر اساس نیازهای مختلف توسعهدهندگان و ماهیت پروژهها مورد استفاده قرار میگیرند. اما چند نمونه از فریمورکهای معروف برای زبانهای برنامهنویسی معروف عبارتند از:
Django (Python)
یک فریمورک معروف برای توسعه وبسایتها و وباپلیکیشنها با استفاده از زبان برنامهنویسی پایتون.
Ruby on Rails (Ruby)
یک فریمورک قدرتمند برای توسعه وباپلیکیشنها با استفاده از زبان برنامهنویسی روبی.
Express.js (JavaScript)
یک فریمورک سمت سرور برای توسعه وباپلیکیشنها با استفاده از زبان برنامهنویسی جاوااسکریپت، مخصوصاً برای بکاند.
Angular (JavaScript/TypeScript)
یک فریمورک برای توسعه وباپلیکیشنهای تکصفحهای (SPA) با استفاده از جاوااسکریپت و یا تایپاسکریپت.
React (JavaScript)
یک کتابخانه برای ساخت واسط کاربری (UI) در وباپلیکیشنهای تکصفحهای با استفاده از جاوااسکریپت.
Spring Boot (Java)
یک فریمورک محبوب برای توسعه برنامههای جاوا برای محیطهای مختلف از جمله وب، موبایل و ابر.
Laravel (PHP)
یک فریمورک پرطرفدار برای توسعه وباپلیکیشنها با استفاده از زبان برنامهنویسیPHP.
ASP.NET Core (C#)
یک فریمورک برای توسعه وباپلیکیشنها و سرویسهای وب با استفاده از زبان برنامهنویسیC#.
Vue.js (JavaScript)
یک کتابخانه برای ساخت واسط کاربری (UI) در وباپلیکیشنهای تکصفحهای (SPA) با استفاده از جاوااسکریپت.
کتابخانه چیست؟
کتابخانهها در زبانهای برنامهنویسی به مجموعهای از کدها، توابع، الگوریتمها، و منابع دیگر اطلاق میشود که به توسعهدهندگان کمک میکند تا وظایف مختلف برنامهنویسی را به سادگی و با بهرهگیری از کدهای آماده و قابل استفاده انجام دهند. این کتابخانهها معمولاً برای حل مسائل مشترک در زمینههای مختلفی از جمله توسعه وب، علم داده، شبکه، گرافیک، و بسیاری زمینههای دیگر طراحی میشوند و به توسعهدهندگان امکان استفاده از کدهای آماده و موثر را میدهند.
با استفاده از کتابخانهها، توسعهدهندگان نیازی به ایجاد کدهایی از ابتدا برای وظایف متداول ندارند و میتوانند با استفاده از توابع و کدهای موجود، زمان و تلاش خود را به شدت کاهش دهند. همچنین، استفاده از کتابخانهها بهبود قابلیت خوانایی، نگهداری و توسعه کدها را نیز تسهیل میکند.
بسیاری از کتابخانهها به صورت منبع باز عرضه میشوند که به این معناست که توسعهدهندگان میتوانند کدهای آنها را مطالعه، تغییر دهند و حتی به بهبود و توسعه آنها کمک کنند. این امر به ایجاد یک جامعه از توسعهدهندگان حول یک کتابخانه منجر میشود که باعث بهبود مداوم و به روزرسانی کتابخانهها و همچنین ایجاد استانداردهای بهتر برای برنامهنویسی میشود.
5تا از معروف ترین کتابخانه های حال حاضر دنیا
معروفترین کتابخانهها در زمینههای مختلفی وجود دارند که بر اساس نیازهای توسعهدهندگان و میزان استفادهشان، به عنوان کتابخانههای برجسته شناخته میشوند. برخی از معروفترین کتابخانهها عبارتند از:
React.js
یک کتابخانه جاوااسکریپت معروف برای ساخت واسط کاربری (UI) در وباپلیکیشنهای تکصفحهای (SPA).
jQuery
یک کتابخانه جاوااسکریپت که به تسهیل دسترسی و کار با المانهایHTML، افزودن انیمیشن، و انجام درخواستهایAJAXدر وبسایتها کمک میکند.
TensorFlow
یک کتابخانه محاسبات عددی مفتوح منبع برای یادگیری عمیق و یادگیری ماشین که توسط گوگل ایجاد شده است.
NumPy
یک کتابخانه محاسبات عددی برای زبان برنامهنویسی پایتون که امکان ایجاد و کار با آرایههای بزرگ و ماتریسها را فراهم میکند.
Bootstrap
یک کتابخانهCSSو جاوااسکریپت برای طراحی وبسایتهای ریسپانسیو و شیک که به تسهیل طراحی و توسعه وبسایتها کمک میکند.
این کتابخانهها برای توسعهدهندگان بسیار مهم هستند و به آنها امکان میدهند تا با استفاده از کدهای آماده و کارآمد، به سرعت و با کیفیت بالا، برنامهها و وباپلیکیشنهای متنوعی را ایجاد کنند.
شباهت های فریم ورک ها و کتابخانه ها
فریمورکها و کتابخانهها هر دو ابزارهای مهمی در توسعه نرمافزار هستند و اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند، اما دارای تفاوتهای مهمی نیز هستند. اما همچنین شباهتهایی نیز بین آنها وجود دارد که عبارتند از:
تأمین توابع و قابلیتهای آماده :
هر دو فریمورکها و کتابخانهها توابع و قابلیتهای آمادهای را فراهم میکنند که توسعهدهندگان میتوانند از آنها برای ایجاد نرمافزارها و وباپلیکیشنهای خود استفاده کنند.
کاهش زمان توسعه :
هدف اصلی هر دو فریمورک و کتابخانه ارائه ابزارهایی است که به توسعهدهندگان کمک کنند تا به سرعت و با کیفیت بالا نرمافزارها را ایجاد کنند.
استفاده از الگوهای طراحی :
هر دو فریمورکها و کتابخانهها معمولاً از الگوهای طراحی مشابهی برای حل مسائل مشترک در توسعه نرمافزار استفاده میکنند.
مستندسازی و پشتیبانی :
هر دو فریمورک و کتابخانه معمولاً دارای مستندات کاملی هستند که توسعهدهندگان بتوانند از آنها برای فهم و استفاده از قابلیتها و توابع مختلف استفاده کنند.
با این حال، تفاوتهای مهمی نیز بین فریمورکها و کتابخانهها وجود دارد، به طوری که فریمورکها عمدتاً یک ساختار کلی برای توسعه نرمافزار ارائه میدهند، در حالی که کتابخانهها به مجموعهای از توابع و قابلیتهای آماده محدودتر محدود هستند که برای حل یک مسئله خاص طراحی شدهاند.
تفاوت های کتابخانه ها و فریم ورک ها
تفاوتهای اصلی بین کتابخانهها و فریمورکها عبارتند از:
سطح کنترل :
کتابخانهها: به توسعهدهندگان امکان میدهند تا کدهای موجود در آنها را به طور جزئی در برنامههای خود استفاده کنند و کنترل بیشتری را در اختیار داشته باشند.
فریمورکها: یک ساختار کلی برای توسعه نرمافزار ارائه میدهند و توسعهدهندگان معمولاً باید به ساختار و الگوهای مشخص فریمورک پایبند باشند.
پیچیدگی :
کتابخانهها: معمولاً کمترین مقدار پیچیدگی را دارند و تنها توابع یا قطعهکدهای آماده را فراهم میکنند.
فریمورکها : معمولاً دارای یک ساختار کاملتر و پیچیدهتری هستند که توسعهدهندگان باید به طور کامل با آن آشنا باشند تا بتوانند از قابلیتها و ابزارهای آن استفاده کنند.
محدودیتها :
کتابخانهها: محدودیت کمتری در استفاده از آنها وجود دارد و توسعهدهندگان معمولاً میتوانند از توابع و قابلیتهای آنها به طور انعطافپذیر استفاده کنند.
فریمورکها: معمولاً محدودیتهای بیشتری در استفاده وجود دارد و توسعهدهندگان باید به ساختار و قواعد مشخص فریمورک پایبند باشند.
هدف استفاده:
کتابخانهها: به طور عمده برای حل یک مسئله خاص یا ارائه یک قابلیت خاص طراحی میشوند.
فریمورکها: برای ایجاد یک ساختار کلی برای توسعه نرمافزار استفاده میشوند و معمولاً شامل مجموعهای از قواعد، الگوها و ابزارها برای تسهیل و تسریع فرآیند توسعه هستند.
در کل، اگرچه هر دوی کتابخانهها و فریمورکها ابزارهای مفیدی برای توسعه نرمافزار هستند، اما تفاوتهایی در محدودیتها، سطوح کنترل و پیچیدگی آنها وجود دارد که باید در انتخاب بین آنها مدنظر قرار گیرد.
آیا فریم ورک ها و کتابخانه ها باهم درارتباط اند؟؟
بله، فریمورکها و کتابخانهها در حقیقت با هم در ارتباط هستند و معمولاً به صورت مشترک برای توسعه نرمافزار استفاده میشوند. در واقع، فریمورکها معمولاً شامل مجموعههایی از کتابخانهها و قواعد است که به توسعهدهندگان کمک میکنند تا برنامهها و وباپلیکیشنهای خود را ایجاد کنند.
فریمورکها عمدتاً یک ساختار کلی برای توسعه نرمافزار ارائه میدهند که شامل قواعد، الگوها، ابزارها و کتابخانههایی است که توسعهدهندگان برای ایجاد برنامههای مختلف میتوانند از آنها استفاده کنند. این کتابخانهها اغلب به صورت جزئی از فریمورکها تعبیه شدهاند و به توسعهدهندگان امکان میدهند تا با استفاده از توابع و قابلیتهای آماده، به سرعت و با کیفیت بالا برنامههای خود را ایجاد کنند.
بنابراین، میتوان گفت که فریمورکها و کتابخانهها همیشه در تنگنا با یکدیگر قرار دارند و معمولاً هنگام استفاده از یک فریمورک، توسعهدهندگان نیاز به استفاده از کتابخانههای مربوط به آن فریمورک دارند تا بتوانند بهترین نتیجه را بدست آورند.