https://didshahr.ir/28169

در این نوشتار قصد داریم برخی مناطق گردشگری تهران، مشهد و اردبیل را معرفی کنیم.

استان تهران با نزدیک به ۷۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده، به‌عنوان پایتخت ایران همواره مقصد گردشگران زیادی در تمام ایام سال و به‌ویژه فصل بهار و ایام نوروز است. جاهای دیدنی تهران و اطراف تهران شامل مجموعه کاخ نیاوران ، کاخ مظفری دارآباد و کاخ صاحبقرانیه نیاوران در شمیرانات، ابنیه سلطنتی کاخ گلستان ، مسجد مستوفی‌الممالک در محله «سنگلج» تهران، مسجد جامع ورامین، بنای تاریخی گور گنبد فیروزکوه، نارنج قلعه دماوند،مرکز شهر سلجوقی و دیالمه ری، بقایای قلعه گبری دمز آباد ورامین، قلعه ایرج پیشوا، تپه باستانی مافین آباد اسلامشهر، آتشکده تخت رستم رباط‌کریم، تپه گلستان، تپه کاووسیه شهرستان قدس، قلعه قجیر ملارد، پل‌دختر بادامک شهریار و….. جزو آثار به ثبت ملی رسیده‌ای است، که هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. شهر تهران مرکز این استان و پایتخت کشور ایران است که مجموعه‌ای غنی از زیباترین و متنوع‌ترین جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است. جاذبه‌های طبیعی تهران شامل آبشارهای زیبا، پیست‌های تفریحی، تله کابین، کوه‌های جذاب و تپه‌های پرجاذبه، دریاچه‌ها، غارها و دره‌ها است، که با گستردگی در کل استان، به‌خصوص مناطق کوهستانی یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری تهران بوده و  همه‌ساله خیل عظیمی از گردشگران را برای بازدید از این مناطق به پایتخت می‌کشاند. ازجمله شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان تهران می‌توان به آبشار دوقلو در شمال تهران، آبشار سنگان در «سولقان» ، آبشار و تنگه واشی در فیروزکوه، آبشار برگ جهان در لواسانات، آبشار شکرآب در «رودبار قصران» شمیرانات، پیست شمشک، پیست دیزین، پیست دربندسر، تله سیژ آبعلی، پیست توچال، تله کابین توچال، تپه سلام در مسیر کوه «پلنگ چال» امام‌زاده داوود، دربند، درکه، دره کن-سولقان، دریاچه تار دماوند، دریاچه سد لتیان، دریاچه سد ماملو، غار بورنیک فیروزکوه، غار رود افشان، فرحزاد و … اشاره کرد.

معرفی برخی جاهای دیدنی مشهد:

شهر مشهد در شمال شرقی ایران واقع شده است و مرکز استان خراسان رضوی است. شهر مشهد در زمان سلطنت افشاریان، پایتخت ایران بوده است. مشهد  همچنین دومین شهر بزرگ ایران بعد از شهر تهران است

طرقبه :

جاهای دیدنی مشهد

با داشتن روستاهای زیبا ، فروشگاه های صنایع دستی و سوغات، باغات میوه و مکان های تفریحی همچون سد چالیدره و بند گلستان و دره ارغوان از محبوببیت زیادی برخوردار است. هوای دلنشین آن به خصوص در نیمه اول سال روح انسان را نوازش میکند. طرقبه در منطقه ای کوهستانی واقع گردیده و رودخانه زیبایی در آن جریان دارد.این بخش دارای باغ های فراوان و متنوع میوه بوده و پارک عمومی آن بسیار جالب و دیدنی است سبدهای دستی ساخته شده توسط روستاییان از جمله صنایع دستی این بخش است.طرقبه در تابستان دارای هوایی خنک و مطبوع می باشد.

آدرس : بخش طرقبه ، 16 کیلومتری شمال غربی مشهد

شاندیز:

جاهای دیدنی مشهد

با داشتن آبشارها و رودخانه های طبیعی و بزرگ، دره ها و درختان بلند،و صدای زیبای پرندگان همچون تابلویی زیبا همه چیز را در برگرفته و برای یک روز خاطره انگیز در دامان طبیعت بهترین انتخاب است.آب و هوای شهر شاندیز معتدل است و با توجه به طبیعت سرسبز،پوشش گیاهی،درختان انبوه و متراکم،رودخانه و ارتفاعات جنوبی و غربی شهر،در تابستانها آب و هوایی خنک و زمستان هایی بسیار سرد دارد.میانگین دمای سالانه آن نیز 25 درجه می باشد. مهمترین محصول تولیدی باغی در این شهر گیلاس است.سوغات مهم این شهر،صنایع دستی و به ویژه  پوستیندوزی است.غذای معروف شاندیز،شیشلیک شاندیزاست که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می شود و شهرت جهانی داشته و در بسیاری نقاط ایران و جهان رستوران هایی با نام  این شهر زیبا وجود داردکه به عرضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز می پردازند.

آدرس : 37 کیلومتری شمال شرق مشهد

روستای عنبران مشهد :

روستای عنبران دارای مناظر و چشم اندازهای زیبا با گیاهان خودروی خوش بو که باعث شده این روستای ییلاقی را عنبران بنامند.این مکان دارای کافه ها و رستورانهای متعدد و اقامتگاه های مناسب برای گردشکران میباشد.

آدرس : 26 کیلومتری مشهد و به فاصله یک کیلومتری طرقبه

روستای حصار مشهد :

روستای حصار دارای باغ های وسیع  میوه و آب و هوای معتدل در تابستان و دره های سرسبز و فضای طبیعی مصفا با چشم اندازهای زیباست.این روستا به عنوان یکی از مناطق ییلاقی در تابستان ها مورد توجه اهالی مشهد و مسافران و زائران قرار میگیرد.

آدرس :  فاصله ۶ کیلومتر در جنوب‌غربی مشهد ، در مسیر طرقبه و قبل از بند گلستان

روستای نغندر مشهد :

این روستای سرسبز و آباد که که در دامنه کوه های شمالی بینالود و در میان یکی از چند دره محصور میان کوه ها واقع شده،منطقه ای است ییلاقی و سرسبز و زیبا و مصفا که به دلیل داشتن چشم اندازهای طبیعی،به ویژه در تابستان مورد توجه مسافران و ساکنان مشهد است.

آدرس : در فاصله 10 کیلومتری طرقبه ، به وسیله جاده ای به طول 12 کیلومتر به جاده اصلی مشهد-طرقبه متصل است.

روستای جاغرق مشهد :

روستای جاغرق یکی از روستاهای ییلاقی و سرسبز است . درباره وجه تسمیه جاغرق نوشته اند که نام اصلی و قدیمی آن چاه غرق بوده که به تدریج جاغرق تبدیل شده است.قدمت این آبادی زیاد و به قولی به قبل از اسلام می رسد. روستای جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان  های معتدل می باشد.وجود باغ های میوه و دره سرسبز و چشم اندازهای زیبا و محیط با صفا،جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است.جاغرق علاوه بر رودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است و اقامتگاه های موقت و رستوران هایی نیز در حاشبه رودخانه و یا به صورت جزیره در بخش ها ی مختلف این دره سرسبز ایجاد شده که در فصل تابستان محل استراحت و تفرج مسافران و دوستداران طبیعت است. جاغرق علاوه بر جذابیتهای گردشگری،یکی از مراکز عمده تولید میوه در استان خراسان به شمار می آید.

آدرس : 21 کیلومتری جنوب غربی مشهد و در فاصله 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه

روستای کنگ مشهد:

جاهای دیدنی مشهد

روستای کنگ که به ماسوله خراسان معروف است .کنگ با داشتن چشم اندازهای کوهستانی،چشمه سارها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه هایی زیبا،همواره مورد توجه کوه نوردان بوده است.

آدرس :  قسمت جنوبی دامنه کوه های بینالود به فاصله 22 کیلومتری در شمال غربی

معرفی برخی جاهای دیدنی اردبیل :

جنگل فندقلو اردبیل :

جنگل فندقلو به علت نزدیکی به شهرستان نمین و سهولت دسترسی از جاده بین شهری اردبیل-آستارا به عنوان یک تفرجگاه شناخته شده است که یکی از اراضی تفریحی جنگلی بوده و به فاصله 10 کیلومتر از شهر نمین و 25 کیلومتر از شهر اردبیل واقع شده و علت نامگذاری این تفرجگاه توریست پذیر وجود انبوه درختان فندق در اراضی جنگلی بوده است. این منطقه به خاطر داشتن جاذبه های منحصر به فرد جنگلی و اکوتوریسمی و همجوار بودن با گردنه زیبای حیران با جذابیت های طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری و توریستی به حساب می آید.

 

دریاچه شورابیل:

شورابیل
دریاچه شورابیل دریاچه ای زیبا با مساحتی 120 هکتار در 2 کیلومتری جنوب شرقی استان اردبیل در کنار یکی از پرترددترین خیابان های شهر و منطقه کاملا مسکونی به دور از هرگونه آلودگی هوایی واقع شده است. این دریاچه یکی از نقاط گردشگر پذیر و طبیعی است . دریاچه شورابیل تنها به دریاچه محیط گردشگری پیرامون آن ختم نمی شود بلکه اسکله قایقرانی، دو میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل های مجهز و زیبا، گنجینه تاریخ طبیعی، نمایشگاه بین‌المللی و بازارچه صنایع دستی و مجموعه شهر بازی از دیگر امکاناتی هستند که در مراجعه به شورابیل می توان از آن ها با عنوان تجهیزات و تدارکات گردشگری این منطقه نام برده و بهره مند شد.

 

پل معلق مشگین شهر:

پل معلق مشگین شهر
پل معلق مشگین شهر به عنوان بزرگترین سازه معلق منطقه و مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه محسوب می شود که با ارتفاع 80 متر بر روی رودخانه خیاوچای و پارک جنگلی مشگین شهر با طول 365 متر و 2 متر عرض احداث شده است. این پل بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی بوده و بخش خصوصی در یک مجتمع نمونه گردشگری و با امکانات فوق تفریحی، رفاهی، گردشگری و توریستی بنا شده است.

    https://didshahr.ir/28169

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.