https://didshahr.ir/2921

جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان کوثر از پر بیننده ترین اماکن در سطح استان است که در طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

شهرستان کوثر، با مرکزیت شهر گیوی در استان اردبیل واقع شده‌است.

این شهرستان دارای وسعت تقریبی ۱۲۴۵ کیلومتر مربع، حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع است.

موقعیت جغرافیایی شهرستان کوثر

شهرستان کوثر در ۴۸ درجه و ۲۹ دقیقه طول جغرافیایی در فاصله ۸۵ کیلومتری اردبیل و حدود ۳۰ کیلومتری قرار دارد.

این شهرستان از شمال با شهرستان اردبیل، از شرق با شهرستان خلخال، از غرب و جنوب با شهرستان‌های نیر و میانه همسایه‌است.

ساکنان این شهر علاوه بر خلخال و اردبیل با شهر میانه در آذربایجان شرقی تبادلات اقتصادی دارند.

شهرستان کوثر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل ایران است.

 

شهرستان کوثر

 

پیشینه ی تاریخی شهرستان کوثر

شهرستان کوثر (گیوی) تا سال ۱۳۷۵ یکی از بخش‌های شهرستان خلخال به نام «بخش سَنجَبَد» به مرکزیت شهر گیوی بود؛ ولی در این سال از شهرستان خلخال منتزع و به شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی تبدیل شد و دارای ۲ بخش و ۴ دهستان است.

نامگذاری این شهرستان به نام «کوثر» به دلیل متقارن بودن با روز تولد حضرت زهرا (س) بوده و به میمنت این روز اسم این شهرستان توسط آیت اله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت کوثر نامیده شد.

جمعیت شهرستان کوثر طبق آخرین سرشماری

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت بخش مرکزی شهرستان کوثر در این سال برابر با ۲۰٬۰۱۳ نفر (۵٬۳۱۹ خانوار) بوده است.

 

پل فیروز آباد

جاذبه های گردشگری شهرستان کوثر

در رستم داشی (سنگ رستم) ، داش حمام (حمام سنگی) ، سنج روپیر ، یخچال طبیعی (بوزلوخ) ، دربند روستای هواشانق ، سرمستان یا سلمستان ، دربند مشکول ، منبر مشکول ، پل فیروزآباد و سدهای خاکی از جمله سد خاکی قره قشلاق از دیگر آثار و مناطق دیدنی شهرستان کوثر است.

 

صنایع دستی

صنایع دستی شهرستان کوثر

صنایع دستی این استان میتوان قالیبافی، گلیم بافی، جاجیم بافی را نام برد.

 

درخت به

 

سوغات شهرستان کوثر

عمده ترین محصولات سردرختی این منطقه را، میوه هایی چون “سیب، به، توت، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو، بادام و انگور” تشکیل می دهند، آب رودخانه گیوی چایی و سنگور چایی، اگر با ساخت سد مهار شوند، گیوی را به مغان ثانی تبدیل خواهد کرد.

آبگرم های شهرستان کوثر

ایستی سو یا گیوی سویی همه ساله در تابستان، مسافران زیادی از شهرهای دور و نزدیک و گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند، به نظر می‌رسد ایستی سو از برخورد در رشته‌های آهکی و توده آذرین بوجود آمده باشد، که برای بیماری‌های اعصاب، متابولیکی، پوستی و گوارشی مفید گزارش شده‌است. این آبگرم یکی از زیباترین مناظر و چشم‌انداز طبیعی در سرزمین گیوی به‌شمار می‌رود، آبگرم‌های زنانه ومردانه با دوش آب به‌طور مجزا وبا تجهیزات بهداشتی قرار گرفته‌اند.

هرگردشگری با یکبار استفاده از این آبگرم احساس آرامشی را در تن وروان خود می‌کند که چندین بار دیگر به این مکان مراجعه می‌کند، اطراف این آبگرم پر از مناظر طبیعی وزیباست در مقابل این مکان زیبا یک غاریخگان قرار گرفته‌است که در دمای بالای تابستان به حدی خنک است که آب در درون آن یخ می‌زند و یک یخچال طبیعی به‌شمار می‌رود.

    https://didshahr.ir/2921

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.