https://didshahr.ir/3998

چشم اندازهای بی مانند ارتفاعات ویلکیج که در فصل های مختلف منظره های منحصر به فردی را به جلوه می آورد در طول سال میتواند مقصد گشت و گذار دوستداران طبیعت و کوهنوردانی از مناطق مختلف کشور و جهان باشد.

 

ویلکیج

 

به گزارش دیدشهر، ویلکیج منطقه ای در شمال شرقی استان اردبیل از توابع شهرستان نمین است که در سال ۹۲ با اتمام گازرسانی به این منطقه نام نخستین شهر سبز استان را به خود اختصاص داد.

این منطقه از اطراف به دامنه کوه های باغرو تا گردنه حیران و دشت زرناس تا کوه آسپیناس نیارق مشرف است در واقع بخش عمده ای دشت اردبیل را شامل می شود.

در کتابهای قدیمی درمورد ویلکیج آمده است، این ناحیه منقسم به دو حصه قدیم و جدید مکانی عریض و طویل بوده که طرفی از آن قریب به حد خلخال و کوه باغرو و اردبیل است و سمت دیگرش ملحق به خاک ارشق که به تخمین مسافت هشت فرسنگ ایرانی می‌باشد و قریه نمینش اکنون دارالاماره است.

ویلکیج از جمله املاکیست که در صلح گلستانیه متعلق به دولت قزلباش بود و در صلح سردار پاسکویچ نیز در جای خود باقی مانده و با وجود برکات امرا و نجبای مهاجرین رونق شهری گرفته است.

بخش های ویلکیج

این بخش خود نیز به ۳ بخش دهستان ویلکیج شمالی، دهستان ویلکیج جنوبی، و ویلکیج مرکزی با مرکزیت ننه کران، حور و شهرستان آبی بیگلو تقسیم شده است.

ویلکیج دارای ۳۱ آبادی از جمله آبی بیگلو(شهر) – نیارق – آلادیزگه – محمود آباد – گرم چشمه – بریس – سوها – دورجین – قره چناق – سعیدآباد – آغبلاق مصطفی خان – تازه کند لقمان آباد – خلیفه لو – جابلو – قره تپه – آرخازلو – قره حسنلو – میرزا رحیملو – ایریل – مرنی – یونجاللو – حور – رز – تفیه – سقزچی – کریق – پاسگاه – کوه سنگر – قیزیل قیه – بیله دره – کردعلیلو می باشد.

 

ویلکیج

 

 

معنی لغوی ویلکیج

در زبان های فرانسوی و انگلیسی ” ویل” به معنی شهر وآبادی آمده است، اما در زبان های تالش و پهلوی “ویل” به شهر می گویند و کیج به معنای کوه، «کوه شهری یا شهر کوهی»است در واقع چون ویل در کنار کیج استفاده شده است، بنابراین میتوان شهر کوهستانی معنی کرد.

آمار جمعیت ویلکیج

بنابر سرشماری سال ۸۵ مرکز آمار ایران جمعیت بخش ویلکیج شهرستان نمین برابر با ۲۳۹۴۹ نفر بوده است.

فعالیت مردم ویلکیج

به دلیل حاصلخیز بودن این شهر بخش عمده فعالیت های مردم آن تولید انواع مصنوعات چوبی است.

 

ویلکیج

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.