https://didshahr.ir/497

تقریباً در بیشتر معابر شهری منطقه می‌توان موزاییک‌های مخصوص نابینایان را دید. البته قطعاً نقص‌ها و کمبودهایی در این زمینه وجود دارد، اما نسبت به سال‌های نه چندان دور، اوضاع برای‌‌‌‌ تردد نابینایان بسیار بهتر شده است.

دیدشهر (DiDshahr.ir) 

در کشورهای پیشرفته مناسب سازی فضای شهری برای معلولان روند شتابانی دارد؛ در ایران نیز قانون جامع حمایت از معلولان چند سالی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ولی به صورت کامل اجرایی نشده است.

طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید، احداث ساختمان ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

معابر مناسب‌سازی شده

در ایران در سالهای اخیر اقداماتی در جهت بهبود وضعیت معابر پیاده وتوجه به مسیر حرکتی نابینایان توسط شهرداریها صورت پذیرفته و تقریبا در تمامی خیابان های اصلی و بسیاری از پارک ها، مسیری جهت عبور نابینایان در نظر گرفته شده است.

 

افراد نابینا و کم بینا به هنگام حرکت در پیاده‌رو، فعالانه به دنبال اطلاعات لمسی زیر پای خود، به ویژه تضادهای فاحش و قابل تشخیص در سطح سنگ فرش بوده و از آنها استفاده می‌کنند، بنابرین اطلاعات مربوط به جهت یابی و تشخیص موقعیت باید از طریق به کارگیری قابلیت دید بالا و ایجاد علائم لمسی در جاهای مناسب قرار داشته باشند.

 

تقریباً در بیشتر معابر شهری منطقه می‌توان موزاییک‌های مخصوص نابینایان را دید. البته قطعاً نقص‌ها و کمبودهایی در این زمینه وجود دارد، اما نسبت به سال‌های نه چندان دور، اوضاع برای‌‌‌‌ تردد نابینایان بسیار بهتر شده است.

سیاری از معابر منطقه ما برای نابینایان مناسب‌سازی شده‌اند؛ یعنی با همسطح‌سازی معابر، سنگفرش‌ها و موزاییک‌های برجسته، و از بین بردن موانعی که ممکن است نابینایان به آن برخورد کنند، مسیری فراهم شده است که نابینایان با کمترین احتمال آسیب‌دیدگی، در خیابان‌های منطقه‌‌‌‌ تردد کنند. با این حال تعداد این خیابان‌ها و گذر‌ها هنوز محدود است و بی‌شمار خیابان‌های دیگر شهر، محل مناسبی برای‌‌‌‌ تردد این افراد نیستند. مغازه‌داران، با قرار ندادن اجناس خود در معابر و مسدود نکردن پیاده‌رو‌ها، تا حدودی می‌توانند مسیر‌‌‌‌ تردد نابینایان را هموار کنند.

روز ایمنی عصای سفید صرفا مختص روشندلان نیست

در این مورد حمید لطف‌اللهیان در حاشیه همایش پیاده‌روی روشندلان در شورابیل تصریح کرد: روز ایمنی عصای سفید صرفا مختص روشندلان نیست بلکه مناسبتی برای یادآوری همگان است تا جامعه بینای شهر نیز مشکلات و مسائل روشندلان را درک کنند.

وی افزود: شهردار اردبیل ادامه داد: برخی مسائل و مشکلات موجود در سطح شهر، از جمله مسائل مربوط به حمل و نقل و تردد روشندلان جامعه، نشان می‌دهد که باید دست در دست هم شهر را برای سهولت زندگی روشندلان آماده کنیم.

حق شهروندی را در قبال همه شهروندان ادا کنیم

وی اضافه کرد: امیدواریم به درک کاملی از این قشر جامعه برسیم و با احترام به همه افرادی که به نوعی نقص جسمانی دارند حق شهروندی را در قبال آنان ادا کنیم.

لطف‌اللهیان با بیان اینکه نابینایان از تمامی حقوق شهروندی برخوردارند گفت: حل بخشی از مسائل و مشکلات این قشر، از جمله تردد آسان نه تنها وظیفه مدیریت شهری است بلکه شهروندان نیز باید توجه ویژه‌ای به آنان داشته باشند.

وی از اهتمام مجموعه شهرداری اردبیل در خصوص رسیدگی به مشکلات نابینایان و معلولان شهری خبر داد و افزود: شهرداری اردبیل اقدامات مناسبی برای تسهیل در رفت و آمد نابینایان از جمله اجرای طرح پازل سکه‌ای در سطح شهر کرده است.

شهردار اردبیل گفت: با تمام توان سعی داریم فضای شهری را به گونه‌ای آماده کنیم که تمامی شهروندان، بدون سختی و مشکلات پیچیده در شهر تردد کنند لذا برنامه‌ریزی شهری باید در اختیار تمامی جامعه باشد و از جمله باید در خدمت کسانی بود که شرایط خاص نیز دارند.

مدیریت شهری باید وظیفه خطیر خود را در قبال جامعه روشندل بیش از این درک کند

وی گفت: این گردهمایی حداقل‌ترین کار مجموعه شهرداری اردبیل برای روشندلان است و با اینکه قالب همایش دارد اما امیدواریم نتایج پرمحتوایی از آن حاصل شود.

لطف‌اللهیان یادآور شد: مدیریت شهری باید وظیفه خطیر خود را در قبال جامعه روشندل بیش از این درک کند و با نهایت تلاش به اقشار مختلف دارای شرایط خاص احترام قایل شود.

شهردار اردبیل اذعان داشت: امیدوارم این همایش با همین صمیمیت در روز و تاریخی دیگر نیز تداوم داشته باشد تا به بررسی مشکلات بپردازیم زیرا ما تنها به دنبال شهر توسعه یافته نیستیم بلکه رویکرد اصلی این نهاد تربیت انسان‌های توسعه یافته است.

نابینایی معلولیت جدی است

شهر به عنوان مجموعه ای از عوامل مختلف طبیعی و اجتماعی باید به گونه ای طراحی شود تا پاسخگوی نیازهای همه شهروندان باشد.

 

نابینا-عصای سفید

افراد معلول از جمله نابینایان به عنوان یکی از اقشار جامعه به دلیل فقدان یا نقص در حس بینایی در ارتباط با محیط اطراف ودریافت اطلاعات محیطی به مشکلاتی مواجه هستند؛ بدون تردید نابینایی معلولیت جدی است که محدودیت هایی را برای شخص به همراه دارد که درصورت فراهم بودن امکانات شهری از جمله مدیریت و طراحی شهری مناسب در اکثر موارد از میزان محدودیت کاسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.