https://didshahr.ir/5179

زیباترین و طولانی ترین رود آذربایجان، قزل اوزن در منطقه ی آق داغ جنوبی روستای طویستان، مرز حوزه استحفاظی استان اردبیل و زنجان است.

قزل اوزن

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)،قزل اوزن را می توان در میان طولانی ترین رودخانه های ایران قرار دارد که از ارتفاعات بلند کردستان و آذربایجان شرقی سرچشمه می گیرد و پس از طی کردن مسیری پر پیچ و خم به رود بزرگ شاهرود می پیوندد و تشکیل رودخانه سفیدرود را می دهند.

سرچشمه اصلی رودخانه قزل اوزن کجاست؟

سرچشمه اصلی رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات چهل چشمه دهستان سارال بخش دیواندره شهرستان سنندج است که پس از عبور از استان های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی به شهرستان خلخال و کوثر می رسد.

این رودخانه پس از خروج از شهرستان خلخال مسیر قزل اوزن در دلتای طارم استان زنجان پس از سیراب نمودن باغات زیتون و شالیزارهای برنج در محل شهرستان منجیل در استان گیلان با رودخانه شاهرود قزوین تلاقی یافته و سپیدرود را شکل می‌ دهند و با عبور از این شهرهای زیبا سر انجام به مقصد نهایی خود یعنی دریاچه پهناور خزر می ریزد.

قزل اوزن به چه معناست؟

قزل ریشه ای ترکی داشته و بخش اول آن به معنای طلایی و طلا است. اوزن نیز معنای شناور و دراز می ‌دهد و در اینجا به معنای رودخانه است.
از نام های کهن این رود می توان به ماردوس، آماردوس، مردوس، آماری، ماردی، امردی، مردی، البیض و هولان مولان اشاره کرد.


گردشگری استان اردبیل، گردشگری خلخال، گردشگری کوثر، قزل و اوزن

رودخانه قزل اوزن و رمز و رموز آن

منشاء اصلی رودخانه قزل اوزن کجاست؟

دیدگاه ها

  1. علیرضا گفت:

    در مهرعلی چم،آق چم، قره چم طویستان نشانه هایی تاریخی بسیاری وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.