https://didshahr.ir/7764

سرعین شهری است که از لحاظ گردشگری رتبه اول استان را دارد و کمبود امکانات رفاهی در سرعین موجب شده زمین های وقفی برای مدارس این شهرستان تبدیل به هتل شود.

 

مدرسه کانکسی

 

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)،  ماجرا را از آنجائی شروع کرد که در سال ۱۳۴۲ در شهرستان سرعین زمینی به مساحت ۱ هزار و ۷۱۰ مترمربع برای احداث مدرسه‌ای با حضور ریش‌سفیدان و نماینده وقف آموزش و پرورش در روبروی بهداری شهر سرعین وقف شد تا با ساخت مدرسه سنگی (جامی قدیم) در همان زمان یعنی قبل از انقلاب شروع به فعالیت تعلیم و تربیت کرده و فرهیختگان کثیری از این مدرسه وارد جامعه ایران اسلامی شدند.

مسعود موسی زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه به دنبال زلزله سال ۷۵ و احتمال خطر ریزش ساختمان تصمیم بر تخریب آن گرفته شد که در آن ایام تعدادی از خیرین ایرانی مقیم بوستون آمریکا در اقدامی خیرخواهانه وارد عمل شده و براساس نظام آموزشی وقت یک مدرسه ابتدایی را در سه طبقه با نظارت آموزش و پرورش احداث و تحویل آموزش و پرورش دادند.

وی گفت: این مجموعه آموزشی در آن زمان فقط پنج واحد در همکف به صورت کلاس درس احداث شده و مابقی واحدها و طبقات به صورت رفاهی و سوئیت قرار بود احداث شود تا تحت اداره شهرستان سرعین قرار گیرد.

به نام مدرسه به کام رفاه مسافران

موسی زاده ادامه داد: پس از گذشت مدت زمان کمی با رونق گردشگری سرعین و همچنین درآمد چشمگیر حاصل از اسکان مسئولان وقت بر آن شدند تا بودجه‌ای را تحت عنوان ساخت مدرسه شبانه‌روزی دریافت کرده و در حیاط همان مدرسه خیرساز ایرانیان مقیم بوستون ساختمانی در مجاور آن به نام مدرسه اما به کام رفاهی احداث کنند و اهالی نیز با تصور اینکه در آن محل مدرسه‌سازی می‌شود و در بی‌خبری مطلق بوده و سرگرم در ترمیم خانه‌های تخریبی خود غافل از موضوع معترض نشدند تا آنجایی که طبقات بالا را در مدرسه جدید طوری طراحی کردند تا طبقه دوم و سوم نیز منطبق بر ساختمان رفاهی باشد.

مسئولان آموزش و پرورش پاسخگوی مردم نیستند

وی گفت: با رشد جمعیت دانش‌آموزی و کمبود فضای آموزشی انتقادها و اعتراض‌های مردمی به فضای آموزشی مدرسه حجاب به صورت گسترده در سال ۸۳ مطرح ولی موضوع نه تنها حل نشده بلکه مسئولان آموزش و پرورش پاسخگوی مردم نیستند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز سرعین افزود: مردم با دیدن این اوضاع وثوق و اعتماد خود را از دست داده‌اند و به نوعی در مساله وقف و امر خیر مدرسه‌سازی نوعی سوءظن و بدگمانی به وجود آمده است.

موسی‌زاده بیان کرد: به رغم اعتراض‌های مختلف مدیران کل سابق و فعلی آموزش و پرورش جوابگوی ما نبودند و به صورت علنی با تبدیل مدرسه به مجموعه اقامتی و راه‌اندازی سرویس بهداشتی و حمام در کلاس‌های درس سعی می‌کنند به همه اعتراض‌ها دهن‌کجی کنند.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم با تخصیص زمین و حتی رایزنی با مدیران هتل‌های اقامتی با تخفیف ویژه به فرهنگیان خدمات ارائه کنیم چرا که در یک فضای آموزشی کوچک با امکانات محدود که به نوعی حیاط مدرسه به پارکینگ تبدیل شده نمی‌توان خدمات شایسته و درخوری را به جامعه شریف فرهنگیان ارائه کرد.

مدیران شفاف سازی کنند چرا مدرسه به هتل تبدیل شده است؟

موسی‌زاده افزود: ما توجه مسئولان را به دو موضوع جلب می‌کنیم که در وهله اول باید گفت؛ حیاط مدرسه در یک غفلت و بی‌توجهی مسئولان به پارکینگی تبدیل شده که در ایام سالتحصیلی این امر مشکلاتی را برای دانش‌آموزان در ورود به حیاط مدرسه به وجود می‌آورد و در ثانی مدیران آموزش و پرورش حق دخل و تصرف در فضا و حیاط آموزشی را نداشتند اما به ناحق ورود پیدا کردند که مدیر کل آموزش و پرورش باید به شکل شفاف اعلام کند که چرا در این فضای وقفی آموزشی سعی کردند تا هتل احداث کنند.

مدیرعامل انجمن تاسیسات صنفی و اقامتی استان اردبیل نیز اظهار کرد: خانه معلم در زمین موقوفه که پدران و اجداد ما ۴۰ سال پیش آن را وقف کردند احداث شده در حالی که طرح اولیه آن ساخت مدرسه بوده و در سال‌های گذشته از همین مدرسه جامی بسیاری از شهروندان سرعینی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

جعفر بذری خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از زلزله سال ۷۵ این مدرسه به حالت نیمه تخریب درآمده و خیرین خارج نشین سعی کردند تا در یک عمل خداپسندانه به جای آن مدرسه‌ای را احداث کنند اما آموزش و پرورش با دور زدن قانون این ساختمان را به خانه معلم و میهمانپذیر تبدیل کرده است.

وی گفت: این عمل شرعا درست نیست چرا که واقفان زمین را به نیت ساخت مدرسه وقف کردند اما در یک اقدام خلاف قانون آموزش و پرورش مدرسه را تبدیل به میهمانپذیر کرده و به نوعی هتلداری می‌کند.

تربیت نسل آینده باید دغدغه آموزش و پروش باشد

مدیرعامل انجمن تاسیسات صنفی و اقامتی استان اردبیل افزود: این تغییر کاربری در حالی رخ داده که به اندازه کافی در سرعین هتل و میهمانپذیر هست و آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند همان هزینه‌ای که در اینجا متقبل شده را با عقد قرارداد با هتل‌ها و میهمانپذیرها زمینه حضور آبرومند فرهنگیان را به جای کلاس درس و حمام و دستشوئی نامناسب فراهم آورد.

بذری ادامه داد: ما آمادگی داریم با تخفیف ویژه در خدمت فرهنگیان گرانسنگ باشیم اما اینکه با اهانت به مردم و تربیت نسل آینده آموزش و پرورش بخواهد فضای آموزشی را به مکان اقامتی تبدیل کند در شان این مجموعه نیست.

وی بیان کرد: دغدغه آموزش و پرورش باید دغدغه تربیت نسل آینده باشد و اصلا شایسته نیست جمعی از دانش‌آموزان سرعین به دلیل نبود هنرستان و سایر فضاهای مورد نیاز با هزاران مشکل در مسیر اردبیل – سرعین تردد کنند.

مدیرعامل انجمن تاسیسات صنفی و اقامتی استان اردبیل تصریح کرد: آموزش و پرورش بهتر است به جای کسب درآمد و دور زدن قانون به دقت بخشنامه ستاد خدمات سفر را اجرایی کند چرا که در آن بخشنامه به صراحت اعلام شده تنها در شهرهایی که هتل و میهمانپذیری نباشد آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌های درس را در اختیار فرهنگیان برای اسکان موقت قرار دهد.

زیر سوال بردن امور وقفیه توسط آموزش و پرورش

بذری با بیان اینکه آموزش و پرورش نباید با احساسات مردم بازی کند و به نوعی عمل وقف را با این اقدامات زیر سوال ببرد، اضافه کرد: خواسته به حق مردم سرعین این است که مدرسه تبدیل شده به میهمانپذیر و یا هتل باید کاربری آموزشی پیدا کرده و زمینه تحصیل فرزندان این دیار را فراهم آورند.

وی گفت: در یک فضای یک هزار و ۷۵۰ مترمربعی که برای تحصیل دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی در نظر گرفته شده شایسته نیست حیاط مدرسه به پارکینگی تبدیل شود و یا بخشی از کلاس‌ها در اختیار گردشگران و مسافران قرار گیرد در حالی که در فضای آزاد مدرسه باید دانش‌آموزان به ورزش و سایر تفریحات پرداخته و دغدغه‌ای از بابت تردد خودرو نداشته باشند.

مدیرعامل انجمن تاسیسات صنفی و اقامتی استان اردبیل پرده از تخلف دیگر مجموعه آموزش عالی برداشت و افزود: در حالی که ۱۵ سال قبل زمین یک هکتاری در اختیار آموزشکده سما توسط خیرین قرار گرفته متاسفانه این فضا بلاتکلیف مانده و دانشگاه آزاد به تعهد خود عمل نکرده است.

بذری ادامه داد: امیدواریم این زمین نیز که هبه و وقف شده در اولین فرصت تعیین تکلیف شود تا دغدغه و مشکلات مردم سرعین برطرف شود.

هتل شدن مدرسه ای در سرعین

فرماندار سرعین در این خصوص به خبرنگار ما، گفت: این مدرسه به هتل تبدیل نشده بلکه یک میهمانپذیر است و ما اخیرا در جلسه استانی و شهرستانی از آموزش و پرورش خواستیم تا دغدغه اهالی را رفع کند.

حسین‌ حسن‌پور اظهار کرد: قرار است از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ پروانه و کاربری قانونی صادر شود که البته سعی خواهیم کرد به زودی مشکلات به وجود آمده را با توافق طرفین رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم آموزش و پرورش باید فضاهای آموزشی را به همان شکل و سیاق و حتی نام مدرسه حفظ کرده و از ظرفیت‌های موجود مراکز اقامتی سرعین برای اسکان فرهنگیان استفاده کند.

مجوز کاربری اداری برای مدرسه صادر نشده 

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان اردبیل نیز بیان کرد: مجموعه‌ای که به معلمان ارائه خدمات می‌کند هتل نیست بلکه مرکز آموزشی – رفاهی فرهنگیان است که در شهر توریستی سرعین نیز خدماتی را به گردشگران و مسافران ارائه می‌کند.

برزگر با بیان اینکه کاربری مدرسه جوار این مرکز رفاهی با جذب ۴۰۰ دانش‌آموز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: تمامی املاک آموزش و پرورش دارای سند است و اگر خیرین نیز زمینی احداث کردند کاملا مشخصات آن معلوم و روشن می‌باشد.

وی بیان کرد: به هیچ وجه سند وقفی برای این مجموعه وجود ندارد و قطعا مجوز کاربری اداری برای این مدرسه صادر نشده بلکه به عنوان مرکز رفاهی و آموزشی فرهنگیان فعالیت می‌کند.

با دید مثبت به پرسنل آموزش و پرورش نگریسته شود

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان اردبیل مشکل به وجود آمده در صدور پروانه را بین آموزش و پرورش با شهرداری و سایر مجموعه‌ها قابل حل دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است با دید مثبت به مجموعه آموزش و پرورش و پرسنل آن نگریسته شود چرا که آموزش و پرورش نیز همچون سایر نهادها سعی کرده در سرعین مجموعه‌ای اقامتی احداث کند که این موضوع هیچ ایرادی را در پی ندارد.

مقصر بودن اداره میراث در صدور مجوز اقامتی مدرسه

اما در این بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در صدور مجوز اقامتی مقصر بوده و بدون بررسی اقدام به صدور مجور برای فعالیت این مدرسه به عنوان مرکز اقامتی داده که این حکایت از برخی بی‌توجهی در صدور مجوزهای این مجموعه دارد.

مکاتبات فرماندار سرعین با مجموعه آموزش و پرورش استان اردبیل پیرامون استفاده رفاهی از ساختمان آموزشی احداثی در زمین وقفی مدرسه حجاب و حساسیت و نارضایتی شهروندان سرعینی صحبتی را به نقل از امام جمعه این شهر مبنی بر حرمت شرعی اقامه نماز و استفاده غیرآموزشی از فضای آموزشی را مطرح و این موضوع را یادآور شده است.

رئیس شورای شهر سرعین نیز در مکاتبه‌ای با مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل احداث واحدهای اقامتی در جوار مجتمع آموزشی و تبدیل طبقات فوقانی مدرسه برخلاف رسالت آموزشی به خانه معلم را اسباب رنجش و نارضایتی شدید اهالی و اولیای دانش‌آموزان اعلام کرده که انتظار می‌رود حق و حقوق خیرین و واقفان در اهدای زمین آموزشی و احیای مدرسه را با کاربری واقعی مدنظر قرار دهد.


گردشگری استان اردبیل | اخبار استان اردبیل | اخبار سرعین | مجمع خیرین مدرسه ساز | مسعود موسی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.