تلفیق بی نظیر هنر ایرانی و فرهنگ اسلامی را می تواند در خانه های تاریخی یا بهتر است بگوییم شاهکار معماران ایرانی ببینیم که یکی از این شاهکارهای معماری عمارت آقازاده است.
تلفیق بی نظیر هنر ایرانی و فرهنگ اسلامی را می تواند در خانه های تاریخی از جمله عمارت تاریخی آقازاده اردبیل مشاهده کنید.
به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، عمارت آقازاده که با نام خانه آقازاده نیز شناخته میشود، در مرکز شهر اردبیل، میدان عالی قاپو قرار دارد و از جمله نمادهای معماری این شهر است.
عمارت آقازاده و نقشه های معماری روسیه ای
این عمارت تنها عمارت از هفت عمارت حاج اسماعیل آقا اُف تاجر سرشناس دوره قاجار میباشد که از آسیب حوادث و گذر زمان جان سالم بدر برده است.
آقا اُف با مناطق آسیای میانه و قفقاز داد و ستد میکرده که در یکی از سفرهای تجاری اش به کشور روسیه، نقشهٔ عمارت آقازاده را تهیه کرده و به ایرن آورده است.
آنالیز ساختمان عمارت آقازاده
این خانه قاجاری در عصر ناصری، در زمینی مستطیل شکل به مساحت تقریبا هزار و چهارصد متر مربع، در دو طبقه و بخشی از آن در سه طبقه (دو بام) بنا شد.
این خانه قاجاری نیز مانند بیشتر عمارتهای هم عصر خود به صورت متقارن ساخته شده که شامل بخشهای مختلفی مانند دهلیز، تنبی(تالار اصلی)، مخارجه، صندوقخانه، نشیمن، قول (قولچا)، دوبام، مطبخ، حمام یری (محل حمام) و … میباشد.
عرصهی این عمارت شامل دو حیاط بزرگ و کوچک بوده و اعیانیِ آن شامل اندرونی و بیرونی میباشد.
حیاط این عمارت در میان دو بنا قرار گرفتهاست که بنای شرقی شامل سردر با سکوهای سنگی، هشتی (دالان) و در طرفین آن اسطبل اسبها، انبار علوفه و اقامتگاه خدمه بودهاست.
در وسطِ حیاطِ آجرفرش شده، حوض سنگیِ مستطیل شکلی، با سنگهای تراشیده و فواره قرار دارد، همچنین با اندکی فاصله در طرفینِ این حوضِ سنگی، باغچههای بزرگی با حاشیههای سنگچینی به چشم میخورد.
در قسمت بیرونی یک تالار بزرگ (شاه نشین) با اتاقهای دو در وجود دارد، این اتاق که نسبت به سایر بخشهای عمارت ارتفاع بیشتری دارد در وسط دو دهلیز و رو به حیاط قرار گرفته است.
عمارت آقازاده و برجسته ترین هنر عصر قاجار
اُرسی و دربهای چوبی این تالار را میتوان برجستهترین شاهکار هنری بنا دانست که بدست گروهی ۱۵ نفره از هنرمندان روسی ساخته شدهاست.
این گروه از صنعتگران و هنرمندان که به مدت ۳ سال در آن عمارت مشغول به کار بودهاند را آقا اُف برای اجرای تزئینات این بنا به ایران آورده بوده است.
پنجرههایِ دو لایهیِ اُرسی در هفت دهنه (اُرسی هفت دری) با ترکیب هنرمندانهای از چوب و شیشههای الوان، زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است.
در قسمت فوقانی اُرسی و سردرها، اسماء متبرکه و آیات قرآنی (از جمله آیت الکرسی) بر روی بتهجقهها به صورت نقاشی پشت شیشه به خط ثلث بالای دیگر نقوش به چشم میخورد که آن را میتوان تلفیق بینظیری از هنر ایرانی و فرهنگ اسلامی دانست.
علاوه بر اُرسیِ تالار اصلی، اُرسیهای دیگری نیز به عنوان حائل میان بخشهای داخلی ساختمان تعبیه شده است.
نمای داخلی سقفِ این عمارت را تیرهای چوبیِ تراشخورده با رنگآمیزی زیبا تشکیل میدهد.
حفظ کاربری مسکونی این عمارت تا دهه هشتاد خورشیدی
از دیگر تزئینات داخلی این عمارت میتوان به گچ بری های اطراف طاقچهها و پنجرهها، و نقاشی دیواریِ تالار اصلی اشاره کرد که این عمارت را از سایر بناهای هم عصر خود متمایز میکند.
سنگهای اِزاره، ستونها و تزیینات چوبیِ ایوان و رواق، و هِره، گرهچینیِ و تاج آجری، در کنار یکدیگر زیبایی منحصر بفردی به نمای بیرونی بنا بخشیده است.
پس از حاج اسماعیل، مالکیت عمارت به فرزندش محمدهاشم آقازاده اردبیلی رسید که کاربری مسکونی آن تا اوایل دههٔ هشتاد خورشیدی توسط نوادگان آقازاده حفظ شده بود.
مرمت اضطراری عمارت آقازاده اردبیل و غارت آن
این میراث با ارزش جهت نگهداریِ اصولی و مرمت واگذار گردید که پس از مرمت اضطراریِ عمارت، در پی حفاریهای افراد سودجو، بخشی از بنا تخریب و غارت شد.
علاوه بر اشیاء و اموال این بنا، دربها، اُرسیها و حتی سنگهای عمارت نیز به مکان نامعلومی انتقال یافتند که این اتفاق موجب ناراحتی دوستداران میراث فرهنگی و اعتراض مسئولین گشت.
در سال ۱۳۴۲ خورشیدی طی عملیات تعریض خیابان، این بخش از عمارت از بین رفته است، اما بنای اصلی عمارت که در قسمت غربی ملک قرار دارد از این اتفاق آسیبی ندیده است.
ثبت ملی عمارت آقازاده اردبیل
این اثر تاریخی با شماره ثبت ۱۹۵۲۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
پس از بازسازی و مرمتِ مجدد (تقریباً به سبک و سیاق بنای اصلی) در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۱ با عنوان رستوران سنتی تاج شهر در اختیار عموم قرار گرفت.
عمارت در اردبیل، میدان عالیقاپو، خیابان منصوریه، نیش کوچه اعتماد واقع میباشد.
گزارش نسرین آذرکیش