یاسر رعنایی
به عقیده بسیاری از کارشناسان کرونا به عنوان بزرگترین چالش اقتصادی جهان بعد از بحران سال ۲۰۰۸ است.
در این میان اقتصاد گردشگری به عنوان یکی از پرسودترین حوزههای اقتصادی، از متاثرترین صنایع جهانی در این چالش می باشد بطوریکه سازمان جهانی گردشگری در دو هفته اول شیوع این بیماری درجهان، میزان خسارت وارده به این صنعت را تنها در اروپا بیش از دو میلیارد دلار عنوان کرد حال آنکه میزان خسارت جهانی این بیماری بر صنعت گردشگری بسیار بالاتر از این رقم است.
اقتصاد نوپای گردشگری ایران که در سالهای اخیر نشانه های روشنی از رشد در این عرصه را نشان می داد و باور ارزآوری از این حوزه در کشور قوت گرفته بود، مستثنی از این بحران نیست. تعطیلی هتل ها، موزه ها و تاسیسات گردشگری در تمامی استانها که این روزها خود را برای استقبال از میهمانان نوروزی مهیا میکردند، معرف این امر است.
جاذبههای منحصر به فرد و متعدد تاریخی و طبیعی ایران مقصد بالقوهای برای گردشگران خارجی است ولی بدون شک توسعه گردشگری در کنار وجود جاذبهها نیازمند ارتقای سطح خدمات در این حوزه است و یقینا برای رونق بیشتر اقتصاد گردشگری میبایست مؤلفههای گردشگری در سطح استانداردهای بینالمللی ارتقاء یابد تا در کلاس جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.
از جمله چالش های تقریبا” همیشگی در صنعت گردشگری کشور، عدم استانداردسازی مراکز و تاسیسات گردشگری، نبود استحکام بنای برخی مراکز اقامتی ، عدم امکان رزرواسیون آنلاین و پایین بودن سطح کیفی و کمی خدمات در مراکز گردشگری است که به صورت پیوسته از سوی معاونت گردشگری مطرح میگردید اما با مقاومت فعالین این حوزه مواجه میشد.
ویروس کرونا شاید به صورت مقطعی شوک منفی بر بازار گردشگری دنیا و ایران وارد کرده اما با نگاهی دقیقتر و عملکردی سنجیدهتر میتوانیم این زمان کوتاه را فرصتی برای جبران کاستیها در نظر بگیریم استفاده مثبت از این وضعیت منفی داشته باشیم.
آنچه مسلم است این است که شیوع ویروس کرونا بزودی فروکش خواهد کرد اما این تهدید میتواند فرصتی برای فعالین عرصه گردشگری کشور باشد تا تعطیلی تحمیلی بوجود آمده را مغتنم شمرده و با ارتقای سطح کیفی خدمات ، آموزش پرسنل و تقویت تاسیسات گردشگری خود و با فرصت سفری که با پیگیری وزارت میراث فرهنگی مهیا خواهد شد ، میزبانی متفاوت برای گردشگران در فصل تابستان بوده و بخشی از خسارت این روزها جبران گردد.