توسعه گردشگری روستایی یکی از اهداف مهم وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در سال پیش رو است تا بازار توریسم ایران نیز همسو با بازار گردشگری سایر کشورها حرکت کند.
دیدشهر: سایت گردشگری استان اردبیل
زمانی که از سرمایه صحبت میکنیم به مواردی برمیگردد که گردشگر در مقصد گردشگری هزینه میکند. به عنوان مثال توریستها با ورود به روستا علاوه بر هزینه اقامت و خوراک، از صنایع دستی و دستبافتههای زنان خرید میکنند. آنها در مواردی مایل هستند محصولات مردم بومی مانند کشک زرد را خریداری کنند. ضمن اینکه اقامتگاهدار نیز برای تامین نیازهای گردشگران از محصولات بومی استفاده میکند و به این ترتیب چرخ اقتصاد یک روستا به چرخش درآمده و افراد زیادی را درگیر خود میکند.
تحقیقات نشان میدهد برای دستیابی به این امر باید تقویم تعطیلات کشور را ساماندهی کرد.
میلاد محسنی یکی از فعالان بازار تورگردانان گفت: بازار گردشگری روستایی معمولا بهصورت دائم از سوی گردشگران بهعنوان مقصد سفرها انتخاب میشود. زیرا در این سبک از سفر توریستها میتوانند فعالیتهایی را انجام دهند که تاکنون تجربه نکردهاند. در صورتی که این فعالیتها را دو نسل قبل از ما بهصورت روزمره انجام میدادند اما برای نسل جدید انجام چنین کارهایی تجربهای جدید محسوب میشود. این کارها شامل میوهچینی، کار در مزرعه، تهیه محصولات لبنی از شیر و…. است.
وی گفت: برای جذب بیشتر مشتری باید به راهنمایان گردشگری که ارائهدهنده خدمات مربوط به گردشگری روستایی هستند آموزشهای لازم و همسو با این فعالیت داده شود. زیرا افراد با آموزشهایی که به آنها داده میشود نحوه برخورد صحیح با روستانشینان و گردشگران را یاد میگیرند و میتوانند بین این دو قشر که تفاوت عمدهای با هم از نظر فرهنگی، سبک زندگی، ادبیات صحبت کردن و… دارند ارتباط دوستانه و مطلوبی را برقرار کنند. تا هم روستانشینان از ورود گردشگران شهری ممانعت نکنند و هم گردشگران از سفر زده نشده و لذت ببرند تا مجددا به این مناطق سفر کنند.
محسنی ادامه داد: همچنین زمانی که گردشگران از سفر خود لذت ببرند میتوانند سایر توریستها را نیز به چنین سفری تشویق کنند و همین موجب افزایش دومینویی گردشگران و در نتیجه رونق گردشگری روستایی میشود. در واقع گردشگرانی که از سفر خود به روستاها لذت برده و احساس رضایت داشته باشند بهترین و کمهزینهترین تبلیغات برای توسعه گردشگری روستایی محسوب میشوند.
وی عنوان کرد: زندگی یکنواخت و سخت در شهر موجب شده که افراد زیادی تمایل به سفر به مناطق بکر و روستایی داشته باشند و اغلب آنها نیز برای اقامت بومگردیها را انتخاب میکنند تا تجربه یک خواب آسوده به دور از سروصدای ماشینها در هوای پاک را تجربه کنند. به همین دلیل با رونق گردشگری روستایی کسبوکار افرادی که اقامتگاههای بومگردی در روستاها دارند نیز رونق پیدا کرده و به علت استقبال توریستها میزان درآمد آنها افزایش مییابد. در چنین شرایطی درآمد حاصل از گردشگری در کشور بهصورت عادلانه به چرخش درخواهد آمد و موجب ارتقای سطح زندگی روستاییان نیز میشود.
محسنی تصریح کرد: در حوزه کاری ما میزان مسافران داخلی یک ماهه مهر که سال گذشته روستاها را بهعنوان مقصد سفرهای خود انتخاب میکردند حدود ۱۲۰ نفر بوده است در صورتی که در مدت زمان مشابه امسال میزان این گردشگران حدود ۱۵۰ نفر شده است. در واقع این افزایش سفر به روستاها به علت تصویب دورکاری بوده است.
این فعال گردشگری ادامه داد: به علت شیوع ویروس کرونا اغلب جاذبههای گردشگری منطقه را تعطیل کردهاند اما این امر تاثیر منفی بر میزان ورود توریستها به روستا نداشته است زیرا اغلب گردشگران داخلی که اقامت در روستا را انتخاب میکنند تمایل دارند از منطقه بکر موجود در این مناطق بهرهمند شوند و با توجه به دورکار بودن میتوانند هم سفر کرده و هم کارهای خود را انجام دهند. همچنین میزان گردشگران ورودی در یک ماه مهر در سال گذشته ۱۵ نفر بود که این تعداد امسال در مدت زمان مشابه به یک یا دو نفر کاهش یافت.
بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد درحالحاضر که به علت دورکاری برخی ادارات میزان توریستهایی که روستاها را بهعنوان مقصد سفر خود انتخاب کردهاند تا حدودی قابل توجه است. بنابراین ساماندهی تقویم تعطیلات کشور و اجرای طرح دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته بهصورت یکپارچه در کشور میتواند حجم گردشگر ورودی به روستاها را بیش از این نیز افزایش دهد.
همچنین با اجرایی شدن چنین طرحی کشور میتواند در راستای شعار سازمان جهانی گردشگری که توسعه گردشگری روستایی است گام بردارد.