https://didshahr.ir/18894

سید محمد ابراهیمی

گرمی

معرفی قابلیت های شهرستان گرمی

به گزارش دیدشهر؛ گرمی مغان داری قابلیت های متعدد در زمینه های کشاورزی، دامداری، صنعتی، فرهنگی، گردشگری و… می باشد که برخی از آنها حتی در سطح ملی و بین المللی قابل طرح می باشند. یکی از این قابلیت ها صنایع دستی است.

صنایع دستی گرمی مغان با همه نارسایی ها و بی توجهی ها هنوز هم بصورت ناشناخته ولی زیبا، زینت بخش کانونهای مختلف فرهنگی و مسکونی است. امروزه نیز انواع دست بافتها همراه با نقش و نگارهای زیبا و درخور توجه، هنرمندانه و ماهرانه در این خطه جان می گیرند و هنردستی مردمان هنرمند این خطه را به نمایش می گذارند.

قسمت اعظم صنایع دستی گرمی مغان در گروه شالبافی جای دارند.

دستبافی در اصطلاح محلی آذربایجان به شالبافی معروف است. بافتن جوراب، دستکش، کلاه و… از جمله صنایع دستی می باشند که تحت عنوان شالبافی از آنها یاد می شود. در این خطه، شالهــای زیبا و ظریفـــی بافته می شوند که تمیـــز دادن آنها از منسوجات ماشینی دشوار است.

پاکراد؛ در کتاب بررسی امکانات توسعه صنعتی آذربایجان، خاماچی؛ در کتاب فرهنگ جغرافیایی آذربایجان و… تاکید نموده اند که مهمترین مرکز شالبافی آذربایجان منطقه مغان بخصوص روستاهای اوجارود (اوجارلو) می باشد و شالهای این منطقه از شهرت خاصی برخوردار است.

محسوس بودن سرمای زمستان، فراوانی پشم، نیروی انسانی ماهر و… اوجارلوی گرمی مغان را بصورت مرکز شالبافی آذربایجان درآورده است. هر چند امروزه نخ تا حدودی جای پشم را گرفته ولی باز هم بافتن انواع شال از پشم در این ناحیه معمول است.

اخیرا پرونده شهرهای عنبران برای ثبت بعنوان شهر ملی گلیم، آسلاندوز شهر ملی ورنی، مشکین شهر شهر ملی نمد و خلخال شهر ملی جاجیم آغاز شده و در این میان جای خالی پرونده گرمی مغان برای ثبت بعنوان شهر ملی شال بصورت جدی احساس می شود و امیدواریم مسئولان میراث فرهنگی در این خصوص اقدام عاجل نمایند تا یاد و نام شهر گرمی مغان با ظرفیتها و پتانسیل های فراوان بخصوص در زمینه صنایع دستی از زبانها نیافتد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.