https://didshahr.ir/20829

 عملیات تخریب و بازسازی مسجد تاریخی روستای خمس شهرستان خلخال با دستور قضایی متوقف شد.

کارونسرای باستانی

دادستان عمومی و انقلاب خلخال روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن تایید این خبر گفت: این اقدام بدنبال اعتراض و شکایت مردمی صورت گرفته است.

آرش جعفری اظهارکرد: اقدام به تخریب مسجد تاریخی خمس کوتاهی در حفظ و نگهداری آثار ملی منطقه و تعرض به آن بوده و در صورتی که در پرونده قضایی تشکیل شده این امر اثبات شود قطعا با خاطیان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

او بیان کرد: اقدام برای تخریب و بازسازی اماکن تاریخی و ملی به ثبت رسیده شهرستان نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مبادی مربوطه و همچنین بکارگیری روش‌های خاص باستان‌شناسی است و این مهم در مورد مسجد خمس رعایت نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت: تخریب و بازسازی مسجد تاریخی روستای خمس این شهرستان خلاف مقررات صورت گرفته است.

در این باره بخوانید: طبیعت فوق العاده زیبای روستای گردشگری خمس

علی درویشی افزود: تصمیم در این زمینه از سوی اعضای هیات امنای مسجد خمس و برخلاف مقررات مربوط به اصول فنی و رعایت طرح مرمتی و بدون توجه به خواسته‌های اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خلخال صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: در اولین فرصت و با دریافت گزارش مربوط به تخریب مسجد جامع خمس از سوی هیات امنا این مسجد، کارشناسان میراث فرهنگی با حضور به موقع در محل نسبت به توقف و تعطیلی عملیات تخریب این مکان تاریخی اقدام کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت: افرادی که در این خصوص و به صورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز اقدام به تخریب مسجد کرده‌اند با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل به مقامات قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه پرونده قضایی این موضوع تشکیل و هم‌اکنون در حال رسیدگی در دادسرای خلخال است، افزود: از دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان جهت پیگیری بموقع موضوع وپیشگیری از ادامه تخریب مسجد تاریخی خمس تقدیر می‌شود.

روستای خمس در بخش مرکزی خلخال در جنوب استان اردبیل اقع است. بنای مسجد جامع روستای خمس در سال ۱۳۹۷ جز آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.