https://didshahr.ir/21567

رویداد اردبیل 2023 فرصت مهمی برای استان به شمار می رود که اردبیل برای اولین بار میزبان یک رویداد بین المللی گردشگری است و استفاده از این فرصت می‌تواند گردشگری را به محور توسعه استان تبدیل کند. 

لوگوی اردبیل 2023

پرونده اردبیل 2023


به گزارش دیدشهر، رویداد مهم اردبیل 2023 و معرفی این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصتی است  که از آن به عنوان فرصتی تاریخی و منحصربه‌فرد برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اردبیل در بعد جهانی، جذب گردشگر و شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های این شهر از آن یاد می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با توجه به سنخیت و تجانس دو مقوله گردشگری و فرهنگ، می‌تواند نقش مهمی را در توسعه تعاملات فرهنگی اعضا و فرصت‌سازی برای ترویج ارزش‌های والای فرهنگی منطقه ایفا کرده و ضمن نشان دادن ارزش‌های فرهنگی و گردشگری مشترک میان کشورهای عضو اکو، گام‌های بلند و محکمی در مسیر همزیستی و تحکیم صلح و دوستی بردارد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری اردبیل

کشورهای عضو اکو، اردبیل را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کردند که ظرفیت‌های گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و صنایع دستی این استان هم برای جذب گردشگر خارجی و هم برای رونق گردشگری داخلی فرصت است.

۱۰ کشور عضو اکو با بیش از نیم میلیارد نفر جمعیت، امسال اردبیل را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کرده‌اند. ظرفیت‌های گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های صنایع‌دستی و مجموعه‌ ویژگی‌هایی که استان اردبیل دارد آن را در سطح ملی و جهانی ممتاز می‌کند

رشد اقتصادی در اردبیل

آبدرمانی ها و چشمه های گرم اصلی‌ترین مزیت‌های استان اردبیل بوده و می‌تواند تأثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی و توسعه این منطقه داشته باشد.

وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۱۹ و در نشست خود در شهر خجند کشور تاجیکستان با رصد پتانسیل‌های استان اردبیل، مرکز این استان را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب کردند؛ فرصتی مهم که به اردبیل رسید و بر همه مسئولین و مردم استان لازم است تا از این فرصت پیش آمده به بهترین نحو برای معرفی قابلیت‌های استان استفاده کنند.

حقیقت این است که ویژگی‌ها و مختصات عشایر شاهسون مغان از حیث آداب، رسوم، شیوه‌های زندگی و تولیدات آن در قیاس با جوامع مشابه، بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است؛ از همین زاویه دید نیز تماشای آلاچیق‌ها، غرفه‌های تولیدات عشایر و طبخ نان، پخت آش و بافت جاجیم و نمایش صنایع دستی آنها در نگاه دبیرکل و سفرای سازمان اکو، جذاب و تکرار نشدنی خواهد بود.

در این رویداد هر یک از میهمانان خارجی نقش مهمی را ایفا کرده و مشاهدات خود را به عنوان سفیران فرهنگی به هموطنان خویش منتقل خواهند کرد.

از سویی دیگر همجواری استان اردبیل با استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی، هم‌مرز بودن استان اردبیل با جمهوری آذربایجان و فعالیت فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد و گمرک بیله‌سوار در مرز جمهوری آذربایجان و وجود بزرگراه قفقاز در مسیر ارتباطی ایران و کشور همسایه، ویژگی‌های بی‌بدیلی را برای توسعه گردشگری و اقتصادی استان اردبیل ایجاد کرده است و از فرصت رویداد اردبیل ۲۰۲۳ که شاید بار دیگر تکرار نشود یا بعد از سال‌های مدیدی دوباره نوبت به اردبیل برسد، باید به بهترین شکل استفاده کرد.

بر این اساس آگاهی و اشراف اطلاعاتی صاحبان کار و سرمایه و کارآفرینان بزرگ و سرمایه‌گذاران دارای اهلیت از موقعیت‌های منحصربه‌فرد اردبیل، می‌تواند با سوق دادن ایده‌ها و سرمایه‌های آنان به این سرزمین، زمینه‌های رشد و بالندگی هر چه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و اشتغال را برای استان فراهم کند و جوانان جویای کار را که برای کاریابی به استان‌های دیگر کوچ کرده و جلای وطن کرده‌اند، به دیار خویش بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.