https://didshahr.ir/2276

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اتمام کاوش های قلعه آلاجوق گرمی گفت: کاوش ها در این منطقه با هدف مطالعه و نجات بخشی برخی اشیا انجام شده و لازم است قبل از اینکه محوطه زیر آب برود در سایر بخش ها نیز مطالعات جامعی اجرا شود.

به گزارش دیدشهر، نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: کاوش‌های نجات بخشی در قلعه آلاجوق و در محدوده سد عمارت شهرستان از ۲۶ مهر ماه آغاز شد و در ۳۰ آذرماه به اتمام رسید.

وی اضافه کرد: مساحت محوطه آلاجوق ۲۵۰ در ۸۰ متر است که در ۴۵۳ متر مربع آن کاوش شده و در نتیجه کاوش‌ها، تاسیسات نظامی شامل برجک های دفاعی، آب انبارها، پلکان‌های سنگی، معبد دستکند، واحدهای مسکونی، تنور و اجاق‌ها، هاون‌های دستکند، بخش‌هایی از کوچه ها و معابر مسکونی کشف شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به کشف آثاری از قرن سوم تا هفتم هجری قمری در این محوطه اشاره و گفت: آثار کشف شده مربوط به دوره‌های تاریخی شامل خلفای عباسی، سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی و اوایل دوره قاجار است.

فلاحی ادامه داد: در نتیجه بررسی‌های اطراف قلعه آلاجوق آثاری شامل پل آلاجوق (دوره سلجوقی)، محوطه اجاقلی یورد(ایلخانی)، محوطه هره دره(دوره سلجوقی)، مسیر سنگفرش دره رود(سلجوقی تا دوره معاصر)، مسیر سنگفرش دره اینجیرلی(سلجوقی تا دوره معاصر)، سد یا بند اینجیرلی( بخشی مربوط به دوره ایلخانی و بخشی مربوط به دوره معاصر) و گورستان زکیر(سلجوقی تا معاصر) است.

وی همچنین به کشف اشیا شامل ظروف لعابدار، سکه های مسی، ظروف آهنی، بخش هایی از زین و یراق اسب، النگوهای شیشه ای، سرپیکان‌های آهنی و ظروف آشپزخانه مربوط به قرن سوم تا هفتم هجری قمری کشف شده است.

سرپرست کاوش در قلعه آلاجوق نیز با تاکید به کشف آثاری از قرن سوم تا هفتم هجری قمری تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه کاوش شده در مخزن سد واقع شده و زیرآب می رود، پیشنهاد ما کاوش در بخش های دیگر محوطه است.

سید روح الله محمدی اضافه کرد: کاوش ها در این منطقه با هدف مطالعه و نجات بخشی برخی اشیا انجام شده و با توجه به اینکه در بخشی از محوطه کاوش ها انجام شده لازم است قبل از اینکه محوطه زیر آب برود در سایر بخش ها نیز مطالعات جامعی اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.