https://didshahr.ir/24952

جالب ترین نکات درباره عطر، از تاریخچه تا نحوه تولید، عطر سرد، گرم و پاییزی و حتی نتایج جدیدترین پژوهش‌ها درباره عطردرمانی

نویسنده : مهسا کسنوی

به گزارش دیدشهر، عطر به انگلیسی «perfume» از کلمه لاتین «per fume» به معنای «از طریق دود» گرفته شده است. باور عمومی بر این است که مصریان باستان حدود 4 هزار سال پیش اولین کسانی بودند که عطر را وارد زندگی روزانه کردند و پس از آن چینی های باستان، هندی‌ها، اعراب، یونانی‌ها و رومی‌ها به عطر روی خوش نشان دادند. با این حال، می‌توان اولین اعتبار تولید عطر مایع را به یونانیان باستان نسبت داد.

عطر در طول قرن هفدهم به ویژه در فرانسه از اقبال عمومی چشمگیری برخوردار بود زیرا بهداشت در آن روزها بسیار کم رنگ شده‌ بود و از عطرها برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن استفاده می‌شد.

قرن نوزدهم مانند صنعت و هنر، دنیای عطر را هم دستخوش تغییرات عمیقی کرد. تغییر ذائقه و توسعه علم شیمی پایه‌های عطرسازی مدرن را بنا نهاد. در آغاز قرن، معمولاً از یک عطر تک گل استفاده می‌شد و حالت ترکیبی عطر وجود نداشت. امروزه، عطرها بسیار پیچیده هستند و از بسیاری از مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی تشکیل شده‌اند که اغلب به آن‌ها «نت» یا «نُت» گفته می‌شود.

روند تولید عطر

اجزای طبیعی عطر شامل عصاره گل، برگ، ریشه و مرکبات است. اولین مرحله در ساخت عطر، استخراج اسانس‌های معطر از گیاهان است. در حالی که می‌توان از روش‌های زیادی استفاده کرد، تقطیر رایج‌ترین روش است. تقطیر با بخار به این صورت است که گیاهانی که در آب جوش قرار می‌گیرند، اسانس خود را آزاد می‌کنند و سپس با بخار تبخیر می‌شوند.

در این مور بخوانید: فرق عطر سرد و گرم

هنگامی که بخار و روغن متراکم شدند، روغن از آب جدا می‌شود و می‌توان آن را جمع‌آوری کرد. هزاران کیلو گل ممکن است برای به‌دست آوردن فقط یک کیلو اسانس استفاده شود و این موضوع به صورت کامل نشان می‌دهد که چرا بسیاری از عطرها گران هستند. روغن‌ها سپس با الکل رقیق می‌شوند که به عنوان یک تثبیت‌کننده عمل می‌کند و با تاخیر در تبخیر، اثر طولانی‌مدت را به عطرها می‌دهد. سپس محلول رقیق شده قبل از سرد شدن در گلدان های مسی یا فولادی ضد زنگ مخصوص ریخته می‌شود تا رزین ها یا ذرات مومی ته نشین شوند. مرحله بعد و آخر فرایند فیلتر کردن است.

رایحه درمانی

علم رایحه معتقد است که از عطرها نه تنها برای خوشبو کردن استفاده می‌شود بلکه می‌تواند به کاهش استرس، افزایش انرژی و بهبود خلق و خو کمک کند. رایحه درمانی روشی است که بر اساس این تصور است که رایحه ها می‌توانند بر خلق و خو و تندرستی تأثیر بگذارند. همچنین رشته‌ای به نام «رایحه شناسی» وجود دارد که کاوش پیوند بین عطرها و روان شناسی است.

یک مطالعه جدید در نیویورک نشان می‌دهد افرادی که تحت تاثیر رایحه وانیل بودند، کاهش 63 درصدی استرس را تجربه کردند. همچنین پژوهشگران توصیه می‌کنند اگر اضطراب‌ اجتماعی دارید ادکلن بزنید! داشتن بوی خوب باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود، حتی اگر دیگران متوجه عطرتان نشوند و فقط خودتان متوجه آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.