https://didshahr.ir/25144

در این نوشتار با 8 مسجد که در فهرست برترین مساجد جهان از منظر تلفیق معماری مدرن و سنتی قرار گرفته‌اند، آشنا خواهید شد.

برترین مساجد جهان از منظر معماری

نویسنده : مجید حسین زاده

به گزارش دیدشهر، آرامشی که انسان در مسجد تجربه می‌کند، غیرقابل توصیف است و همه ما، آن را بارها تجربه کرده‌ایم.

عبادت و نیایش در خانه خدا با معماری آرامش بخش و تولیدی اسلامی، همواره مورد توجه مسلمانان جهان بوده است. معماران اسلامی با نیت نزدیک‌شدن به حضرت حق، کوشیده‌اند تا روح معنویت اسلامی را در بناهای خود نمایش دهند و در تک‌تک اجزای آن مظاهر الهی را به نمایش بگذارند. به همین دلیل است که شاخصه‌های معماری اسلامی بیش از هر چیز در معماری مساجد تجلی یافته است.

برترین مساجد جهان از منظر معماری عبارتند از:

1- مسجد السنجقلار ترکیه

ساخت این مسجد در سال 2012 میلادی به پایان رسید و جایزه بهترین ساختمان مذهبی سال 2015 را به خاطر تلفیق زیبایی از معماری مدرن و سنتی توسط ArchDaily دریافت کرد. نمازخانه این مسجد واقعا زیباست و در استانبول قرار دارد.

2- مسجد جامع کابسراک عربستان

در نمازخانه اصلی این مسجد که در عربستان قرار دارد، دیوارها و سقف آن با نور طبیعی از پنجره‌ها و نورگیرها می‌درخشد، زیبایی خاص و چشمگیری به فضای مدرن این مسجد بخشیده است.

3- مسجد پانچ بویل استرالیا

این مسجد فضایی را برای 300 مرد و زن نمازگزار فراهم می‌کندو دارای یک فضای عبادت مرکزی با ساختار لانه زنبوری بتنی است که نشانه‌های بصری‌اش از زیبایی‌شناسی معماری‌اسلامی نشئت گرفته است. با این معماری، در طول روز جریان‌های نور از طریق سوراخ‌های 30 میلی متری در مرکز هریک از مقرنس‌های بتنی وارد مسجد می‌شود. آن‌ها به منظور روشن‌کردن فضا در طول روز برای نمازهای پنجگانه طراحی شده‌اند.

4- مسجد دانشگاه حمدبن خلیفه قطر

این مسجد روی 5 ستون اصلی بنا شده که نشان‌دهنده 5 ستون اسلام است. 4 نهر آب از باغ‌های اطراف جاری می شود که نمادی از نهرهای بهشتی با آب، شیر و عسل است. فضای داخلی مسجد، مینیمالیستی و در عین حال مسحورکننده است.

5- مسجد مرکزی کلن آلمان

مسجد کلن هم اکنون به‌عنوان نمادی از تولد تلفیق معماری مدرن و سنتی در مساجد جهان به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های این مسجد، گنبد بزرگ آن است. این بنا در سال 2017 تکمیل شد و می‌تواند 1200 نمازگزار را در خود جای دهد. نمازخانه اصلی آن هم ترکیبی هماهنگ از معماری مدرن و سنتی است.

6- مسجد الدانای امارات

در حالی که گنبدهای کج این سازه به منظور تداعی تپه‌های شنی متحرک در امارات است، مسجد در شب به یک فانوس تبدیل می‌شود زیرا نور از داخل به بیرون ساطع می‌شود. در طول روز هم، معماری خاص آن باعث می‌شود نور آسمان در سراسر کف داخلی مسجد بتابد و یک ارتباط معنوی بین «درون زمینی و آسمان‌های آسمانی» شکل می‌دهد.

7- مسجد گل ا… قزاقستان

این مسجد شکل نیمکره‌ای دارد و نمای کلی ساختمان شبیه گل و الماس است. علاوه بر معماری جالب، منابع انرژی جایگزین روی سقف وجود دارد مانند پنل‌های خورشیدی و تجهیزات تهویه تخصصی که به لطف آن‌ها، این مسجد به مکانی با مصرف انرژی صفر تبدیل شده است.

8- مسجد دانشگاه کمبریج انگلیس

این مسجد با تلفیق هوشمندانه و هنرمندانه معماری مدرن و سنتی در سال 2019 تکمیل شد. اولین مسجد سازگار با محیط‌زیست اروپاست که طراحی آن شامل معماری محلی، نقوش اسلیمی و استفاده از الوار برای ایجاد ستون‌های در هم تنیده و پیچیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.