https://didshahr.ir/25474

جوجه کباب، به‌عنوان دومین غذای محبوب دنیا که با گوشت مرغ پخته می‌شود انتخاب شده؛ مرغ شکم‌پر و فسنجان هم در این فهرست قرار دارند.

جوجه کباب؛ دومین غذای محبوب دنیا

نویسنده: جواد نصرتی

به گزارش دیدشهر، غذای ملی پیک‌نیک‌های ایرانی‌ها، شهرتی جهانی پیدا کرده و یکی از معتبرترین سایت‌های رده‌بندی غذاها در دنیا، آن را دومین غذای محبوب دنیا که با گوشت مرغ پخته می‌شود، معرفی کرده است. نیازی به گفتن نیست که درباره چه غذایی صحبت می‌کنم، چون وقتی گشت و‌گذار خانوادگی در طبیعت و مراسم و مناسک آماده کردن و پختن غذای مخصوص آن مطرح باشد، همه ایرانی‌ها بوی خوش جوجه کباب را ‌‌ حس می کنند.

این غذای ایرانی که با فاصله یکی از ساده‌ترین، مناسبتی‌ترین، همگانی‌ترین، آسان‌پزترین و البته محبوب‌ترین غذاهای جامعه ماست، حالا شهرتی جهانی هم دارد و با فاصله اندکی از صدر لیست محبوب‌ترین غذاهای پخته شده در جهان با گوشت مرغ قرار دارد. سایت معتبر جهانی «اطلس مزه» که به‌صورت تخصصی به دنیای شگفت‌انگیز غذا در دنیا می‌پردازد، در آخرین به‌روزرسانی خود از بهترین غذاهای پخته شده با مرغ در جهان، جوجه کباب را در رده دوم این غذاها قرار داده است. جوجه کباب البته تنها غذای ایرانی این لیست 50تایی نیست و مرغ شکم‌پر و فسنجان هم به‌عنوان افتخار سفره ایرانی، در این فهرست دیده می‌شوند.

مرغ‌شکم‌پر، یکی از سخت‌ترین غذاهای ایرانی که پختن آن مهارت و حوصله زیادی می‌خواهد، در این فهرست خوشمزه، در رده هفتم قرار دارد و خورش فسنجان هم در رده چهل و پنجم دیده می‌شود.

اطلس مزه که پیش‌تر در ابتدای سال جدید میلادی، خورش قورمه‌سبزی را به ‌عنوان هشتمین غذای محبوب دنیا معرفی کرده بود، در توصیف جوجه کباب، آن را در عین ساده بودن، یکی از اجزای اصلی سفره غذاهای ایرانی خوانده و نوشته است که ایرانی‌ها معمولا این غذا را با گوجه کبابی، پیاز، نان لواش و برنج زعفرانی می‌خورند. در مقایسه با این غذای محبوب، مرغ شکم‌پر، با سختی بیشتری پخته می‌شود و تنها آشپزهایی که مهارت و حوصله زیادی در کارشان داشته باشند، می‌توانند از پس آن بربیایند. اطلس مزه به مراحل سخت آماده‌سازی محتویات مایه داخل شکم مرغ اشاره کرده و نوشته است:« در نهایت مرغ را شیرین و در عین حال کمی ترش می‌کند و به آن نرمی و عطر و طعم ویژه‌ای می‌دهد».

اطلس مزه، فسنجان را یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایران خوانده و نوشته که این غذا، با انار و گردو پخته می‌شود و اینکه این غذا، برای مناسبت‌های خاص، ازجمله شب یلدا در ایران پخته می‌شود. این سایت البته به این موضوع اشاره کرده که فسنجان، فراتر از ایران، در دیگر کشورهای خاورمیانه به‌ویژه آذربایجان و عراق هم پخت می‌شود.

عنوان دقیق فهرستی که غذاهای ایرانی در آن قرار گرفته‌اند، فهرست غذاهای پخته شده با گوشت مرغ است که بهترین امتیازها را در سراسر جهان گرفته‌اند. نکته جالب این گزارش این است که عکس اول این گزارش هم به جوجه کباب تعلق گرفته است. جوجه کباب، در این فهرست 4.7امتیاز دارد و با فاصله اندکی بعد از تاباکای مرغ از گرجستان که 4.8امتیاز دارد، در رده دوم قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.