https://didshahr.ir/26005

ساحل و بندر پزم تیاب کنارک جزو اولین مناطقی است که برای دیدن به گردشگرانی که به چابهار سفر کرده‌اند پیشنهاد می‌شود.

طلا روی دریای بندر پزم تیاب ‌کنارک دریا

نویسنده: سعیده احسانی‌راد

کی به این منطقه برویم بهترین فصل برای دیدن این منطقه گردشگری پاییز، زمستان و بهار است.

به گزارش دیدشهر، اقامت منطقه پزم تیاب بکرو دست نخورده است. گردشگران نمی‌توانند کمپ بزنند واقامت شبانه داشته باشند. باید برای اقامت به چابهار یا کنارک بروند.

در سفر به چابهار رفتن به منطقه پزم تیاب را حتماً در برنامه‌هایتان قرار دهید. ساحل پزم تیاب، از زیباترین سواحل دریای عمان، در ۶۰ کیلومتری شرق چابهار و 10 کیلومتری کنارک در نزدیکی بخش پزم قرار دارد. بخش پزم نه شبیه روستاست و نه شبیه شهر؛ خانه‌های کویری با منبع آب‌های متعدد روی پشت‌بام‌ها و گله‌های بز با جمعیت زیاد در کنار جاده برای گردشگران بسیار جالب است. در مسیر هیچ تابلویی وجود ندارد تا گردشگران را برای رسیدن به ساحل و بندر پزم تیاب راهنمایی کند؛ بیشتر گردشگران با تاکسی‌های فرودگاه و با راهنماهای بومی به آنجا می‌روند.

غارهای آبی

در یک قسمت ساحل، عده‌ای در حال شنا کردن هستند. بعد از رد شدن از آنجا به منطقه‌ای کوهستانی با صخره‌های بلند آتشفشانی می‌رسید. اینجا بر اثر برخورد آب، غارهای آبی نیمه عمیق ایجاد شده و مناظری خارق‌العاده درست کرده است. این منطقه در نیمسال دوم و با پایین رفتن سطح آب، به یکی از بکرترین نقاط بندر پزم تیاب تبدیل می‌شود.

کوه‌های مریخی و اسکله پزم تیاب از جاذبه‌های گردشگری منطقه

منطقه گردشگری پزم تیاب ماکت کوچکی از کوه‌های مریخی و اسکله بریس است. اسکله بریس در فاصله 60 کیلومتری شرقی بندر چابهار واقع است و اسکله پزم تیاب شبیه به آن است. بندر صیادی و گردشگری پزم تیاب به یک جزیره و دماغه ساحل آن به وال یا نهنگ شباهت دارد. اسم بندر پزم از پوزه کوه برگرفته شده است و در بین مردم محلی به خلیج تیاب (ساحلی) معروف است. دو اسکله صیادی و سنگی، غار ساحلی، سواحل زیبای صخره‌ای و چشم اقیانوس را از معروف‌ترین جاذبه‌های پزم تیاب می‌توان نام برد. مسیر دسترسی به منطقه گردشگری پزم تیاب یک جاده خاکی با سر بالایی تند است. آنهایی که ماشین شاسی بلند یا آفرود دارند از جاده خاکی بالا می‌روند و ماشین‌هایشان را مشرف به بندر صیادی پزم روی صخره‌ای کشیده شده به سمت ساحل پارک می‌کنند. بقیه هم ماشین‌ها را زیر کوه پارک می‌کنند و مسیری 10 دقیقه‌ای را که سربالایی نه چندان تندی دارد، پیاده می‌روند.

وقتی به دماغه پزم – یک صخره سنگی آهکی آتشفشانی که به سمت ساحل کشیده شده – می‌رسید، روبه رویتان ساحل سبز آبی پر از قایق‌ها و لنج‌های چوبی ماهیگیری را می‌بینید. کوه‌های پشت سرتان شباهت زیادی به کوه‌های مریخی چابهار دارد درست مثل آنها دارای شیارهای ریز و یکدست با جلوه‌ای فرازمینی است. این منظره از انتخاب‌های اول برای عکاسی است. شاید این منظره را جایی ندیده باشید: دریا از پایین به بالای کوه کشیده شده است. یعنی شما هم در پایین کوه دریا را می‌بینید و هم در بالای کوه. حیرت آور است و غیرقابل باور. آنچه بیشتر از این باعث شگفتی گردشگران از این منظره می‌شود اشعه‌های طلایی چشمک زن روی دریاست: انگار روی دریا طلا پاشیده‌اند.

چطور به پزم تیاب برویم

اگر با هواپیما به چابهار سفر می‌کنید قبل از اینکه از کنارک بروید به دلیل نزدیکی مسافت برای صرفه‌جویی در زمان اول پزم تیاب را ببینید. اگر با خودرو سفر می‌کنید، برای رسیدن به پزم تیاب حدود یک ساعت و نیم زمان لازم است تا از چابهار به این منطقه برسید.

چه نکاتی را رعایت کنیم

مسیر گردشگری پزم تیاب مسیر نسبتاً سختی است. حتماً باید لباس راحت و آزاد و کفش مخصوص پیاده‌روی بپوشید و نکته دیگه اینکه چون مغازه یا سوپری ندارد حتماً خوراکی و آب آشامیدنی همراه داشته باشید. شک نکنید که در این منطقه گردشگری دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. اگر می‌خواهید کمتر با تغییر رنگ پوست مواجه شوید ضد آفتاب بزنید و کلاه و عینک دودی همراه ببرید.

یک مسیر باریک برای

بالا بردن آدرنالین و البته رسیدن به ساحل بالادست

امتداد دریا ادامه دارد فقط ساحل شکلش فرق می‌کند. ادامه مسیر به یک راه باریک و پرپیچ می‌رسد. برای رسیدن به ساحل بالادست باید از یک مسیر باریک که یک طرفش دریا با صخره‌های سخت و نیمه بلند و یک طرفش کوه است، رد شوید. مسیر باریک است و خطرآفرین و فقط باید یکی یکی از آنجا رد شوید. این مسیر اصلاً جای شوخی نیست و هر کسی که از آنجا رد می‌شود باید مواظب باشد لیز نخورد. رد شدن از آنجا 5 دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد. بعد از عبور از پیچ و راه باریک، به راه صخره‌ای می‌رسید. اگر دریا طوفانی باشد ممکن است از خوردن موج‌ها به صخره‌ها خیس شوید. بعد از صخره‌ها و کوه‌ها به منطقه اصلی پزم تیاب می‌رسید که زیباترین پدیده آن، چشم اقیانوس و غارهای آبی است. این قسمت به این دلیل چشم اقیانوس نام گرفته که در قسمتی از صخره، حفره‌­ای غار مانند ایجاد شده است که به دریا باز می­‌شود و در زمانی که موج به صخره ها برخورد می­‌کند، آبفشان ایجاد می­‌شود. معمولاً در آنجا عده‌ای بالای صخره و تعدادی پایین با سرو صدا در حال عکس گرفتن هستند. کسانی که می‌خواهند با پدیده آبفشان چشم اقیانوس عکس بگیرند، بالای صخره می‌روند. بعد از چشم اقیانوس با منطقه وسیع ساحلی که ترکیبی از ساحل صخره‌ای و شنی است روبه رو می‌شوید. یک طرف کوه و طرف دیگر دریاست.

کنارک شهر ادویه و ماهی و چیکو

دیدن منطقه پزم تیاب سه ساعت طول می‌کشد. بعد از آن باید از کنارک رد شوید. اگر وقت داشتید سری به ساحل سنگی و بازار دست‌دوم‌فروش‌های کنارک بزنید.

اسکله کنارک که البته نام اسکله سنگی کنارک درست است و دریا کوچک گفته می‌شود از بزرگ‌ترین اسکله‌های ماهیگیری ایران است. بندر کنارک از بنادر مهم سواحل مکران است که لنج‌ها و کشتی‌های ماهیگیری در آن پهلو می‌گیرند. برای دیدن این ساحل حتماً صبح بروید. در این صورت می‌توانید عکس‌های خوبی هم با لنج‌های کوچک و بزرگ و رنگی بگیرید. در کنار این اسکله تا چشم کار می‌کند تورهای صیادی است. بازار ماهی‌فروش‌ها که بیشتر ماهی تن دارد در کنار این اسکله به چشم می‌خورد. منطقه صخره‌ای اسکله فانوس دریایی قشنگی دارد. صخره‌های این منطقه آتشفشانی و ناهموار است و راه رفتن روی آن آسان نیست. کنارک یک منطقه ساحلی تفریحی با پارک و شهربازی هم دارد. در این ساحل می‌توانید شترسواری کنید و از بستنی‌های معروف و خوشمزه‌اش بخورید.

بازارر دست دوم فروش‌ کنارک

در بازار دست‌دوم‌فروش‌های کنارک، مغازه‌ها موکت است و هنگام وارد شدن باید کفش‌های‌تان را دربیاورید. در این بازار لباس و کتانی‌های مارک‌دار فروخته می‌شود. کسانی که اهل پوشیدن کتانی‌های خارجی‌اند و مارک‌شناس، می‌توانند کتانی‌های استوک را با قیمتی پایین بخرند.

قهوه و چایی و ادویه‌های بازار کنارک سوغاتی خوبی است که می‌توانید بخرید و دست پر از بازار برگردید.

میوه خوش‌طعم چیکو

یکی از میوه‌هایی که در بازار کنارک در کنار زیتون به چشم می‌خورد، میوه خوش‌طعم چیکو است. اگر اوایل بهار به کنارک بروید شانس خوردن این میوه شیرین و خوش‌طعم را دارید.

ساپودیلا یا ساپوتا (چیکو) یک میوه محبوب گرمسیری است که به خاطر عطر و طعم شیرین و خواص دارویی بسیار، مورد توجه قرار گرفته است. این میوه با بافت نرم و گوشتی بسیار شیرین و دارای ترکیبی از طعم میوه‌های موز، انبه، خرمالو و ازگیل ژاپنی است. ایالت کارناتاکا در جنوب کشور هند بزرگ‌ترین تولیدکننده ساپودیلا در دنیاست. علاوه‌ بر هندوستان درخت ساپودیلا در بنگلادش، مالزی، کامبوج و اندونزی نیز کاشته می‌شود. چیکو دارای پوستی بسیار نازک و به رنگ قهوه‌ای روشن است. گوشت نرم میوه در حالت کاملاً رسیده قهوه‌ای رنگ است. میوه چیکو بسیار شیرین و خوش‌عطر است. درون میوه چند بذر سیاه‌رنگ، براق و دوکی شکل وجود دارد که راهی برای تکثیر این درخت گرمسیری است. میوه چیکو جزو میوه‌های گران‌قیمت در ایران محسوب می‌شود. این میوه هم‌قیمت با میوه انبه، آناناس، آووکادو یا گواوا است. شاید بتوانید میوه‌های چیکو را از بازار‌های مخصوص تره‌بار مانند ابتدای ورودی بازار تجریش بخرید. مردم کنارک این درخت را در حیاط‌شان پرورش می‌دهند. در چابهار این درخت در خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

بازار محلی کنارک

کنارک یک بازار محلی دارد که سه‌شنبه‌ها برپا می‌شود. میوه و مواد غذایی در کنارک گران است و مردم محلی بیشتر میوه‌ها را از این بازار می‌خرند. بازار، پارچه‌های قشنگ بلوچی دارد که به صورت تکه‌ای فروخته می‌شود. در نانوایی‌های کنارک نان بلوچی پخته می‌شود که طعم خوبی دارد. نکته جالب این نانوایی‌ها این است که بعد از پخت، نان داغ داغ به مشتری داده می‌شود و جایی برای خنک کردن نان ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.