https://didshahr.ir/26140

گردشگری در استان بوشهر واقعی است. یعنی بوشهر برای گردشگرانی که وارد آن ‌می‌شوند همیشه مقصد نهایی گردشگری بوده، نه اینکه جزو شهرهای عبوری و موقت برای رسیدن به شهر مقصد گردشگری باشد.

غروب دریا

نگاهی به جاذبه‌های متعدد دریایی،‌ کشاورزی، تاریخی و فرهنگی استان بوشهر

به گزارش دیدشهر، بکر بودن این منطقه موجب شده که گردشگران با خودرو هم ‌بتوانند از کنار سواحل عبور کرده و آن را تماشا کنند. این ویژگی، برخلاف سواحل شمال است. در شمال کشور، دخالت انسان موجب شده ساختمان‌های زیادی در حریم سواحل دریای خزر ساخته شود. یکی از دلایل آن هم ورود غیربومی‌ها به استان‌های شمالی بوده اما در جنوب بیشتر از استان‌های همجوار وارد استان بوشهر شده‌اند.

با وجود اینکه اغلب گردشگران با هدف بهره‌مندی از گردشگری دریایی به جنوب کشور سفر می‌کنند، باید این نکته را یادآور شد که ظرفیت‌های گردشگری این مناطق نظیر استان بوشهر فقط گشت دریایی نیست. اماکنی نظیر رستوران‌های ساحلی، وسایل بازی ساحلی، ورزش‌ها و تفریحات ساحلی حتی مسابقات مجسمه‌های شنی و ماهیگیری هم جزو گردشگری دریایی محسوب می‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در مجموع جاذبه‌های تاریخی زیادی در محدوده خلیج‌فارس وجود دارد که شاید هنوز بسیاری از مردم آن را نمی‌شناسند در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

بیت میلانی

بسیاری از مردم و گردشگران به خاطر لذت بردن از سواحل خلیج‌فارس به جنوب کشور ‌می‌آیند. همین‌ها موجب شده آثار تاریخی زیادی که در حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد، مغفول بماند. نمونه آن بناهای تاریخی است. البته معماری و بافت تاریخی بوشهر که به «بیت میلانی» هم مشهور و بسیار شبیه میلان ایتالیاست از دیگر جاذبه‌های گردشگری مغفول مانده این منطقه است که باید بیشتر روی آن کار شود.

بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بافت قدیم شهر و محله دهدشتی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجموعه حاج‌رئیس

مجموعه حاج‌رئیس بوشهر مربوط به دوره قاجار است. مجموعه حاج‌رئیس ارزشمند، مرتفع و عظیم، بر فراز تپه‌ای کم‌ارتفاع در فاصله 6 متر با آب دریا و در محدوده اداره بندر و کشتیرانی قرار گرفته است. این عمارت حدوداً یکصد‌و‌پنجاه سال پیش توسط یکی از تجار بزرگ بوشهری در دوره قاجار به نام حاج عبدالرسول طالبی ملقب به رئیس تجار و معروف به حاج‌رئیس ساخته شده است.

عمارت روغنی

عمارت روغنی بوشهر یا عمارت دهدشتی، نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری دوره قاجار است. این عمارت توسط غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده ساخته شده و به عمارت روغنی مشهور شده است.

کلیسای ارامنه گریگوری

کلیسای ارامنه گریگوری بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر محله شنبدی واقع شده است. کلیسای ارامنه گریگوری در سال ۱۸۱۹ میلادی به وسیله خانواده آوادیان از خانواده‌های سرشناس ارمنی ساکن بوشهر و با کمک سایر مسیحیان ساکن این شهر از جمله انگلیسی‌های ساکن بوشهر ساخته شد.

اقامتگاه‌های بوشهر

ویژگی که اقامتگاه‌های بوشهر را از سایر استان‌های کشور متمایز می‌کند، ساحلی بودن آنها در کنار سنتی و تاریخی بودن است. این اقامتگاه‌ها در دنیا کم‌نظیر است چون تعداد اقامتگاه‌هایی که هم سنتی و تاریخی و هم ساحلی باشند، در جهان اندک است. این خانه‌های تاریخی پس از مرمت و بازسازی، به عنوان اقامتگاه‌ها و هتل‌های تاریخی و ساحلی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به این هتل‌ها، هتل بوتیک گفته ‌می‌شود.

کشتی رافائل

کشتی رافائل بوشهر یا تایتانیک ایران یکی از کشتی‌های معروف و بسیار مجلل ایران است که قبل از انقلاب و توسط محمدرضا شاه پهلوی از ایتالیا خریداری شد. در سال ۱۹۷۶ ایتالیا به دلیل بدهی به حکومت ایران و عدم توانایی تسویه مالی، با قیمتی ارزان این سازه را به ایران اهدا کرد.

آب درمانی های بوشهر

آب درمانی از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که در تنگستان وجود دارد. چشمه‌ها و حوضچه‌های آب‌درمانی خاص شبیه آنچه در استان اردبیل است، در استان بوشهر هم وجود دارد که با هدف گردشگری سلامت از آن استفاده می‌شود.

گورستان شغاب

گورستان شغاب بوشهر قبرستانی تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر است. در این قبرستان اسکلت اموات داخل خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی‌رنگ کشف شده است.

خانه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب‌شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد. خانه رئیسعلی دلواری که از آثار اواخر دوره قاجار است، توسط بازماندگان رئیسعلی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شده است.

ماهیگیری

ماهیگیری هم از دیگر لذت‌هایی است که گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، تمایل زیادی دارند آن را تجربه کنند. به همین دلیل در بسیاری از نقاط ساحلی، مکان‌هایی برای ماهیگیری در نظر گرفته شده است که مورد اقبال زیاد گردشگران قرار ‌می‌گیرد. تعدادی شناور سنتی هم برای گشت دریایی و گردشگری در نظر گرفته شده که با حرکت آهسته روی دریا، همراه با موسیقی ملایم، لحظات خوبی را برای گردشگران ایجاد ‌می‌کند.

شهر باستانی ریشهر

شهر باستانی ریشهر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر بوشهر است. شهر ریشهر در جنوب بوشهر قرار گرفته است. قدمت آثار کشف شده در این منطقه تاریخی به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد بازمی گردد.

موزه منطقه‌ای خلیج فارس

موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس در عمارت کلاه فرنگی در محوطه‌ای وسیع طراحی شده است. موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس اشیای تاریخی جمع‌آوری شده از مناطق مختلف خلیج‌فارس و استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان را در خود جای داده است. این موزه یکی از موزه‌های مدرن ایران و دارای ۱۵ گالری است و آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد. ساختمان اصلی موزه در کنسولگری سابق انگلیس واقع شده که در دوران قاجار (۱۷۸۹ تا ۱۹۲۵) ساخته شده است. عمارت موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس یکی از بناهای تاریخی شهر بوشهر است که برای انجام امور کنسولی و همچنین محل اقامت سفیر توسط دولت انگلیس در جنوب ایران ساخته شده بود.

غذاهای سنتی بوشهر

غذاهای متنوعی با آبزیان در بوشهر طبخ می‌شود که مهم‌ترین آن قلیه‌ماهی، قلیه‌میگو، کشکینه و حلیم ماهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.