https://didshahr.ir/26166

دشت لاله‌های واژگون چهار محال و بختیاری بی‌شک شاهکاری از هنرنمایی طبیعت در این استان است که از اواخر فروردین تا پایان اردیبهشت ماه فرشی چند صد هکتاری از گل را در بهشت سفید ایران پهن می‌کند.

نویسنده: زهره افشار

به گزارش دیدشهر، بهار هر سال، گل‌های وحشی زیبا و رنگارنگ، دشت‌ها، باغ‌ها و کوههای کشورمان را آنچنان تزیین می‌کنند که گردشگران و دوستداران طبیعت محو زیبایی آن می‌شوند. در اردیبهشت ماه به هر گوشه از ایران که بروید می‌توانید به دشتی از گل برسید؛ مثل دشت گل سوسن چلچراغ داماش در نزدیکی رودبار در شمال کشور، دشت گل‌های بابونه در جنگل فندقلوی اردبیل در جنوب غرب کشور، دشت شقایق استان خوزستان در جنوب کشور و دشت آفتابگردان کالپوش استان سمنان در مرکز کشور که زیبایی‌های خود را به رخ می‌کشد و جلوه‌ای بی‌نظیر از بهار را ترسیم می‌کند. اما دشت لاله‌های واژگون چهار محال و بختیاری بی‌شک شاهکاری از هنرنمایی طبیعت در این استان است که از اواخر فروردین تا پایان اردیبهشت ماه فرشی چند صد هکتاری از گل را در بهشت سفید ایران پهن می‌کند. همه ساله بارش چند متری برف درکوهرنگ چهار محال و بختیاری علاوه بر تأمین بخش اصلی آب رودخانه‌های زاینده رود و کارون، موجب ذخیره برف در یخچال طبیعی این منطقه می‌شود و با ذوب شدن برف‌ها این منطقه به بهشتی رؤیایی تبدیل می‌شود که دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ بخشی از این بهشت است.

استان چهار محال و بختیاری 20 اثر ملی طبیعی ثبت شده دارد که دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ یکی از آنهاست. دشت منطقه کوهرنگ 3 هزار و 400هکتار وسعت دارد که بیش از 500 هکتارآن دارای پوشش لاله‌های واژگون است و یکی از بزرگ‌ترین دشتهای گل کشور به شمار می‌آید. لاله‌های واژگون در زبان محلی چهار محال و بختیاری به گل بگریو (گل گریان)، اشک مریم و یا گل افسانه‌ای شهرت دارد.

اینجا تا چشم کار می‌کند گل‌های لاله واژگون دیده می‌شود و اگر خودتان به این منطقه سفرنکنید قطعاً تصور دقیقی از زیبایی و عظمت 500 هکتار دشت پر از گل نخواهید داشت. البته این‌بار نمی‌خواهیم از شما دعوت کنیم تا راهی این دشت شگفت انگیز شوید، چراکه در سال‌های گذشته برخی از گردشگرانی که به این منطقه بکر سفر کرده بودند با رعایت نکردن آداب گردشگری این منطقه، شرایطی را فراهم کردند که درهای این دشت بهشتی به روی همه گردشگران بسته ماند.

در سال‌های گذشته گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کردند بدون رعایت آداب گردشگری در چنین دشت‌های طبیعی از روی گل‌ها رد می‌شدند و آنها را می‌چیدند و حتی اقدام به کندن گل‌ها با پیاز می‌کردند و این مسأله موجب نگرانی برای از بین رفتن این میراث طبیعی در استان شده بود این در حالی است که لاله واژگون یکی از نادرترین انواع گل‌هاست که می‌تواند همه ساله هزاران گردشگر خارجی و داخلی و گیاه‌شناس را جذب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.