https://didshahr.ir/3060

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به مرمت پرچم زربفت و تاریخی محله اونچی میدان اردبیل گفت: این پرچم بعد از مرمت به موزه ی چینی خانه ادا شد و در ایام محرم در اختیار هیئت امنای مسجد محله گازران اردبیل قرار خواهد گرفت.

نادر فلاحی

 

به گزارش دیدشهر، نادر فلاحی با اعلام این خبر افزود: این پرچم با استناد به اسناد تاریخی مربوط به دوره افشاری بوده و دارای ابعاد بزرگی است که حاشیه و مرکز اثر و نیز کتیبه‌های قرآنی در حاشیه آن قرار دارد و اطراف آن مزین به اسماء الهی است.

او با تاکید برای اینکه این پرچم با همت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در پژوهشگاه باستان شاسی سازکمان میراث فرهنگی به مدت یک ماه مرمت شد، عنوان کرد: الیاف به کار رفته در این پرچم ابریشم به رنگ‌های قرمز، آبی، سورمه‌ای، سبز و گلابتون نقره با مغزی ابریشم و روکش طلا است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به مستندسازی، شناسایی الیاف فلزی، فن‌شناسی، آسیب‌شناسی و تعیین حساسیت‌های این الیاف، تصریح کرد: شناسایی الیاف و نخ‌های به کار رفته در تار و پود پارچه و بررسی میزان آلودگی اثر به عوامل بیولوژیک این اثر قبلا مورد بررسی قرار گرفته بود.

فلاحی افزود: همچنین قرائت کتیبه وقف نوشته شده بر روی پرچم، تصحیح اقدامات مرمتی قبلی و جداسازی الحاقات ناهمخوان با اثر، شستشو و پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و پرکردن کمبودها و طراحی و اجرای بسته بندی حفاظتی مناسب برای اثر با در نظر گرفتن شرایط نگهداری آن از دیگر اقداماتی است که در مرمت این اثر انجام شده بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: در ایام عزاداری ماه محرم این پرچم در اختیار هیئت امنای مسجد محله گازران اردبیل قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.