https://didshahr.ir/6757

تلاش برای رسیدن به قله کوه‌پایه سبلان و تماشای چشمه شابیل، درخت و آسمان همگی از یک نقطه و قابی از عکس‌های زیبا برای ثبت خاطرات سفر به این نقطه از بهشت ایران زمین حال و هوای خاص خودش را دارد.

شیروان دره سی

شیروان دره سی یکی از اعجایب طبیعت که در مسیر شابیل قرار دارد

به گزارش دیدشهر، خانواده‌هایی که چند هفته‌ای است بار و بندیل سفر را بسته و دل به جاده‌های زیبای کشور‌مان زده‌اند، مقصد هر کجای ایران زیبا که باشد قطعا طبیعتی بکر و خاطره‌ای به یاد ماندنی برایشان رقم می‌زند اما «نگین گردشگری ایران» یعنی استان اردبیل علاوه بر طبیعتی بکر و کم نظیر، هوایی خنک دارد که هر ساله در فصل تابستان میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

مشگین شهری یکی از شهرهای دیدنی استان اردبیل است. این شهر در فاصله ی نود کیلومتری از مرکز استان اردبیل قرار دارد و ارتفاعی بالغ بر هزار و چهارصد متر از سطح دریا دارد. شهر کهن مشگین شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که برای هر گردشگری جذاب خواهد بود.

محوطه های تاریخی و آثار باستانی، دشت های زیبا و چشمه های آبگرم فرح بخش همگی جز جذابیت های این شهر هستند. چشمه آبگرم شابیل که در مشگین شهر قرار گرفته از مقاصد مهم گردشگرانی است که می خواهند در محیطی عالی و با کیفیت تنی به آب بزنند.

این چشمه آبگرم دارای خاصیت های درمانی فوق العاده ای است، مشگین شهر دارای چندین چشمه ی آبگرم معروف در استان اردبیل است.

در این گزارش شما را با یک جاذبه گردشگری مشگین شهر آشنا می‌کنیم.

شابیل

چگونه به آبگرم شابیل برویم؟

برای رسیدن به مقصد سفر امروزمان باید به ۵۰کیلومتری مشگین شهر و ۲۵ کیلومتری شهر لاهرود برویم تا به ییلاقی خوش آب و هوا برسیم؛ منطقه‌ای سرسبز و بکر به نام شابیل.

دسترسی آسان به چشمه ی آبگرم شابیل موجب شده تا این چشمه از محبوبیت بسیاری در بین مسافران برخوردار شود. فاصله ی کمتر از یک ساعته نسبت به مرکزیت مشگین شهر و قرار گیری در نزدیکی روستای لاهرود باعث شده تا چشمه ی آبگرم شابیل مکانی مناسب برای تفریح های خانوادگی و دوستانه باشد.

قرار گیری چشمه ی آبگرم شابیل در دامنه ی کوه ساوالان آب و هوایی معتدل و دلچسب را ایجاد کرده است که برای کمپ و چادر زدن بسیار مناسب است.

برای رسیدن به چشمه آبگرم شابیل مسیر اصلی از میان شهر لاهرود است که جاده ای آسفالته و مناسب است. در مسیر اردبیل به مشگین شهر زیبا به سوی شمال پیش بروید و بعد از نیم ساعت به مسیر سردابه تغییر مسیر دهید تا به جاده ای فوق العاده از دست خدا بر طبیعت را شاهد باشید.

بعد از طی مسیر در این جاده شما به ییلاق ایل شاهسون رسیده اید. بهترین زمان برای دیدن این جاده بهار و تابستان هر سال است. تابستان های گوارا در هوایی خنک و چشمه آبگرم شابیل که نگین منطقه است شما را برای سفری چند روزه وسوسه خواهد کرد.

 دراین باره بیشتر بخوانید:

شابیل؛ مبدا صعود به ساوالان

منطقه ای بی بدیل در ییلاقات دامنه ساوالان

شابیل، منطقه ای پر آب و طبیعتی روح نواز

طبیعت گردی شابیل

در اینجا نه تنها می‌توانید از چشم‌انداز زیبای سبلان لذت ببرید، می‌توانید با شنا و آب‌تنی در آبی گرم و گوارا، دور از آلودگی و شلوغی شهر سبک شوید.

در اردیبهشت و خرداد اگر به این منطقه بروید در جای جای آن و در میان چمن‌ها گل پاشیده شده و زمین را رنگین کرده است، سبزی چمن را از زرد و بنفش و قرمز؛ چون پولک بر حریر سبز که هوش از سر می‌برد.

در تابستان هم به اقتضای اقلیم سرد منطقه، آب و هوای معتدلی را در اینجا تجربه خواهید کرد. در تمام مسیر سفر به شابیل آب‌های روانی حاصل از ذوب برف‌های سبلان جاری‌ست که زیبایی طبیعت را دوچنان می‌کند.

در ابتدای ورود به منطقه شابیل وجود این همه زیبایی در یک منطقه چشمانت را می‌نوازد، در دل خدا را شکر می‌کنی برای طبیعتی که این‌چنین بی‌بدیل آفریده است.

با تنفسی عمیق، تمام پاکی هوا را استنشاق می‌کنی و انگار جانت تازه می‌شود، دور و اطراف را خوب نگاه می‌کنی اولین چیزی که به چشم می‌خورد سرسبزی است و هزاران هزار رنگ، از سبزی چمن‌ها و درختان گرفته تا آبی آسمانی که احساس می‌کنی اگر دستت را بلند کنی می‌توانی ابرهای سفید را در مشتت بگیری و صدای شرشر چشمه‌ای زلال از دل کوه سرافراز سبلان.

دورتر اما گله گاو و گوسفند درحال چراست و چوپانی که نشسته و در تنهایی‌اش نی می‌زند، صدای نی، صدای زندگی‌ست که جریان دارد.

شابیل

آلاچیق‌ها و اتاقک‌هایی که برای اسکان مسافران است از دور دیده می‌شود، غلغله‌ای است بین مسافران. برخی بساطشان را در دل طبیعت گشوده‌اند، برخی درون چادر و برخی که تصمیم دارند شب را در شابیل سپری کنند از اتاقک‌های اجاره‌ای اسکان استفاده می‌کنند اما همه بعد از اسکان تصمیم دارند تنی به آب بزنند.

خاصیت آبدرمانی شابیل مشگین شهر

چشمه شابیل که آب مجتمع آب‌درمانی نیز از آن تامین می‌شود در دامنه قله ساوالان و در مسیر صعود به آن قرار دارد.

دمای چشمه آبگرم شابیل چهل و نه درجه است و دبی آب آن در هر ثاینه پنج لیتر می باشد. نوع آب جاری در چشمه آبگرم شابیل اسید بیکربنات یا بیکربناته سدیک است و ظاهر آب زلال، کمی ترش‌مزه، بی‌رنگ و نیز کمی بودار است.

وجود مقادیر بسیار زیاد اسیبد بیک ربنیک در این آب موجب شده تا بسیاری برای درمان دردهای حرکتی، عصبی، کمردرد دست درد و پا درد به این چشمه آبگرم مراجعه کنند. نتایج بهبود بخش استفاده از چشمه آبگرم شابیل ارزش این را خواهد داشت که مسافتی را برای رسیدن به آن طی کنید.

‌آب چشمه قینرجه در ردیف آب‌های معدنی کلروسدیک یا کلروهیپوتونیک و گازدار قرار دارد و با توجه به خواص درمانی عناصر موجود در آن به ویژه گوگرد بالا، برای درمان لنفاتیسم، راشیتیسم، روماتیسم‌های مزمن سودمند است.

‌نوشیدن این آب صفراآور و زیادکننده ترشحات معده بوده و به خاطر دمای بالا به عنوان تسکین‌دهنده درد و ضد تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شابیل

آب این چشمه در ردیف آب‌های معدنی اسید بی‌کربنات قرار دارد، هم‌چنین به‌خاطر وجود مقدار زیادی اسید بی‌کربنیک، از آب آن برای درمان بیماری‌های حرکتی و عصبی (درمان پادرد و کمردرد) استفاده می‌شود و شما با آب‌تنی در این آب علاوه بر حس سبکی و لذت، به درمان بیماری‌های حرکتی خود نیز کمک می‌کنید.

شابیل

امکانات رفاهی آب معدنی شابیل 

مجتمع آب‌درمانی شابیل در دو طبقه با بخش‌های مجزای زنان و مردان ساخته شده، این مجتمع مجهز به استخر، سالن دوش، رستوران، سوئیت، سونا، جکوزی و پارکینگ است.

چشمه آبگرم شابیل در مجتمعی با امکانات رفاهی مناسب قرار دارد که دارای دو بخش جدا گانه برای مردان و زنان است. استخر، دوش، رستوران، سونا و جکوزی و سوئیت مجموعه ای است که برای رفاه حال مسافران آماده شده است.

پارکینگ بزرگ مجموعه آبگرم شابیل این امکان را به شما می دهد که با خیالی راحت با خودروی شخصی سفری بی دغدغه را تجربه کنید. بعد از آب تنی در این چشمه می توانید به قله ی ساوالان نیز سری بزنید و از اکسیژن خالص منطقه بهره ببرید.

اما اگر اهل کوه و کوه‌نوردی هستید و به دنبال هیجان، ما یک پیشنهاد برایتان داریم؛ فرصت را از دست ندهید می‌توانید با کرایه ماشین در همان پارکینگ مجتمع آبگرم، هیجان آفرود در جاده‌ای بی‌نهایت زیبا تا پناهگاه سبلان را تجربه کنید و اگر هنوز هم زیبایی و هیجان می‌خواهید و به‌طور تخصصی کوه‌نوردی می‌کنید و امکانات لازم را دارید می‌توانید از همان پناهگاه صعود به قله بلند و افسانه‌ای سبلان را آغاز کنید.

اما اگر نه؛ می‌توانید در شابیل بنشینید و از این همه طراوات و هوای خنک لذت ببرید، هوایی که در عصرهای ایام مرداد ماه هم خنکای خود را دارد، حتما برای میهمانانی که از شهرهای گرم به این منطقه سفر می‌کنند جذاب خواهد بود.

برای شب مانی در شابیل هم می توانید از کانکس هایی که به صورت شبانه اجاره داده می شوند استفاده کرد. یا جاهایی برای برپا کردن چادر در نظر گرفته شده که در فصل گرم می توان از آنها استفاده کرد.

بعد از استفاده از آب گرم شابیل اگر هوس یک غذای محلی کرده‌اید آش دوغ محلی و غذای محلی «چغرتما» در کنار کبابی از گوشت تازه در چند مغازه کنار مجتمع شابیل پذیرایتان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.