https://didshahr.ir/7710

آبگرم گاومیش گلی که عمر آن به هزاره‌ها می رسد یکی از جاذبه‌های پربازدید شهرستان سرعین است که حتی مجتمع‌های لوکس آبدرمانی نیز از تراکم مراجعان در مقابل درب آن نکاست.

 

گاومیش گلی

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، آبگرم گاومیش گلی یکی از مشهورترین آبدرمانی های استان اردبیل که بعد از چند دهه هنوز توانسته بافت سنتی خود را حفظ کند.

مشخصات آبگرم گاومیش گلی

در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل در دامنه کوه سبلان درست در منطقه ای که زمستان ها دمای زیر صفر درجه برای ساکنان آن دمای عادی تصور می شود استخر آب گرمی واقع شده است که نزدیک به ۵۰ درجه گرما دارد.

گاومیش گلی یکی از ۱۲ چشمه آب گرم شهرستان سرعین است که نزدیک به یک قرن از عمر احداث استخر آن می گذرد و به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری شهر سرعین محسوب می شود.

 

آبگرم گاومیش گلی

 

آبگرم گاومیش گلی استخری به طول ۲۵ متر و عرض ۱۷ متر داشته و اطراف آن را با دیواری بلند محصور کرده اند. اظهارات متفاوتی در احداث اولیه این دیوار در بین اهالی این منطقه مطرح است، بطوریکه به عقیده برخی این آبگرم در سال ۱۳۲۹ دیوار کشی و استخر کنونی ساخت شده است.

در واقع یکی از مهمترین آبگرمهای این شهرستان آبگرم گاومیش گلی است که از جمله قدیمی ترین و پر آب ترین آبگرمهای کشور بوده و از نظر آبدهی و وسعت سر آمد آبگرمهای سرعین است که بر روی دره واقع شده و دارای استخری رو باز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر است.

 

آبگرم گاومیش گلی

 

کارشناسان زمین شناسی مقدار متوسط آب دهی گاومیش گلی را ۸۵ لیتر در ثانیه برآورد کرده اند که از چند نقطه کف استخر با گاز خارج می شود و از مجرای ضلع شرقی به بیرون می رود.

خاصیت آبگرم گاومیش گلی

دمای آب گاومیش گلی ۴۶ درجه سانتی گراد و آب آن ترش مزه بیرنگ و کمی بودار است که به علت مواد معدنی موجود در آن این طمع و بوی خاص را دارد.

دراین باره بیشتر بدانید:

آبدرمانی گاومیش گلی از فراز شهر سرعین

گاومیش گلی، پرآب ترین چشمه آبگرم سرعین

مواد معدنی موجود در این آبگرم معدنی نیز شامل آنیونهای کربنات، بیکربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای کلسیم، منیزیم، سدیم و پتایسم است.

آنچه به اعجاز گاومیش گلی می افزاید خواص درمانی آب معدنی آن است. بطوریکه تمامی مواد معدنی موجود در آب های معدنی هر یک تجربه غیر قابل تصوری در رفع خستگی جسم و روح فرد ایجاد می کند.

 

گاومیش گلی

 

به عقیده پزشکان استفاده از آبگرمهای معدنی در کاهش امراضی نظیر رماتیسم، بیماریهای قلبی عروقی، دردهای عضلانی، خستگی و تنشهای جسمی و روحی، چشم درد و حتی بیماریهای پوستی تاثیرات قابل توجهی دارد که آبگرم گاومیش گلی به علت خاصیت، منابع معدنی موجود، حجم و دمای زیاد آب برای درمان دردهای عضلانی توصیه می شود.

فلسفه نامگذاری آبگرم گاومیش گلی

نامگذاری گاومیش گلی به تعبیر قدیمی ها به نوع استفاده از آن بر می گشت. به طوریکه به عقیده برخی پیش از آنکه این استخر شکل کنونی را به خود بگیرد گاومیشها بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته شده و معتدل می شده از آن استفاده می کردند از این رو اهالی سرعین و به تبع آن دیگران از آن به نام آبگرم گاومیش گلی یعنی چشمه گاو میش ها نام برده اند.

 

 

استخر گاومیش گلی بر خلاف تغییرات ساختمان سایر آب های معدنی تا همین چند وقت پیش شکل سنتی خود را حفظ کرده بود و جزو آبهای گرم معدنی بود که با وجود اینکه بدنه جدید ساخت و ساز از جمله استخرهای مدرن، جکوزی، سونا و … به آن اضافه نشده بود اما در عین حال همواره صف طولانی مشتریان در هر ساعت از روز مشاهده می شد. و در واقع هر مراجعه کننده ای را به یاد گذشته های سرعین می انداخت.

بافت سنتی آبگرم گاومیش گلی، جاذبه ای برای گردشگران

هر چند طرح بازسازی استخرهای آب گرم از سوی دستگاه های متولی آغاز شده است اما بسیاری از کسانی که مزه استخرهای سنتی این شهر را چشیده اند استخر سنتی گاومیش گلی را به استخرهای جدید ساخت ترجیح می دهند.

بطوریکه این جذابیت حتی در بین مسافران و گردشگران خارجی و داخلی نیز به کررات مشاهده می شود.

این تعداد می خواهند شکل های اصیل و قدیمی استخرهای آبگرم را تجربه کنند و از شنا در یک حوض آب گرم معدنی انتظار جکوزی و اتاق ماساژ ندارند.

 

گزارش: ونوس بهنود

 


گردشگری استان اردبیل | آبدرمانی های سرعین |گردشگری سرعین | آبگرم گاومیش گلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.