https://didshahr.ir/7776

تمامی محوطه‌های تاریخی و آثار باستانی در سطح استان خود یک جاذبه گردشگری است که به منظور ساماندهی جامع و جذب گردشگر، نیاز به مطالعه دارند، کنزق سرعین نیز یکی از این روستاهای تاریخی است.

کنزق

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، معماری این روستا متشکل از سه بافت ساختارهای سطح الارضی، قبرستان و فضاهای دستکند با معماری منحصر به فرد است که در قسمت جنوبی پای کوه موسوم به قالا (قلعه) قرار گرفته است.

این محوطه در تاریخ ۸/۱۰/۱۳۹۰ با شماره ۳۰۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید و در تاریخ ۹/۳/۱۳۸۸ با شماره ۵۱۵۷۱/ت ۳۸۷۰۶ ه با عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه استانی مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

سال گذشته کاوش‌های این منطقه به صورت گسترده آغاز شد و در فاز اول کاوش‌ها باستان شناسان به لایه‌های مختلف تاریخ سکونت انسان در این منطقه دست یافتند.

پایان کاوش فاز نخست روستای تاریخی کنزق

سرپرست گروه کاوش فضاهای معماری دستکند با اشاره به اینکه فاز نخست کاوش‌ها به اتمام رسیده است، گفت: این محوطه در سه فاز شکل‌گیری، توسعه و فروپاشی مورد بررسی قرار گرفت و در فاز شکل‌گیری آثاری از دوره اشکانی دیده می‌شود.

 

کنزق


کنزق سرعین؛ روستایی با خانه های باستانی


حمید خانعلی با بیان اینکه در دوره توسعه آثار قرون میانی اسلامی، سلجوقی و ایلخانی کشف شده است، اظهار کرد: تائید دقیق وجود آثار و تمدن در دوره‌های تاریخی ذکر شده نیازمند تداوم کاوش‌ها است.

وی با بیان اینکه روستای کنزق در زلزله سال ۷۵ از بین رفته است، تصریح کرد: در فاز نخست موفق به کاوش دو غار زیرزمینی شدیم و یک غار دیگر نیز به صورت نیمه تمام کشف شد.

عملیات کاوش روستای کنزق سرعین ادامه دارد

سرپرست گروه کاوش فضاهای معماری دستکند گفت: اینکه تعداد غارهای زیرزمینی چند مورد است نمی‌توان به صورت قطعی نظری دارد و فاز نخست کاوش‌ها نشان می‌دهد باید عملیات کاوش ادامه یابد.

خانعلی با اذعان به اینکه مجوز کاوش در فاز دوم اخذ شده است، تصریح کرد: این منطقه یکی از آثار شاخص تاریخی استان اردبیل محسوب می‌شود بطوری که معماری‌های زیرزمینی حیرت انگیز است و گاهی یک غار در چند دوره تاریخی توسعه یافته است.

 

کنزق

 

وی با تاکید به اینکه غارهای زیرزمینی به واسطه نوع معماری و نشانه‌ها و آثار، محل سکونت انسان است، ادامه داد: در کنار تعبیه محل ‌هایی جهت نگه‌داری حیوانات، غارهای زیرزمینی با بخش‌های مجزا و مشخص محل زندگی و سکونت انسان بوده است.

سرپرست گروه کاوش فضاهای معماری دستکند افزود: مطالعه غارهای کاوش شده نشان می‌دهد گاهی یک غار وسعت محدودی داشته اما با گذشت زمان بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده و وسعت آن را افزایش دادند.

به موازات کاوش غارهای باستانی، این منطقه توسط مشاوران ذیصلاح در حال مطالعه است.

کنزق سرعین جاذبه‌ ی فاخر تاریخی استان اردبیل

تمامی محوطه‌های تاریخی و آثار باستانی در سطح استان خود یک جاذبه گردشگری است که به منظور ساماندهی جامع و جذب گردشگر، مشاوران نسبت به مطالعه اقدام می‌کنند.

در روستای تاریخی گنزق همزمان با کاوش‌های صورت گرفته، مشاور ذیصلاح نسبت به مطالعه و تعریف کاربری‌ها و تاسیسات گردشگری امکان‌پذیر که بتواند موجب توسعه گردشگری این منطقه شود، اقدام کرده است.

 

کنزق


روستای کنزق سرعین با زیرزمینی های حیرت انگیز


طرح اولیه مشاور در شورای فنی اداره کل مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نیازمندی‌های منطقه و با نظر کارشناسان برخی اصلاحات نیز درخواست شد.

به زودی می‌توان گنزق را به عنوان یکی از جاذبه‌های فاخر تاریخی استان و کشور معرفی کرد و با تعریف کاربری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مقصد جدیدی برای گردشگران فرهنگی و تاریخی تدارک دید.

حیاتی اسرار آمیز در روستای کنزق سرعین

شکل گیری حیاتی اسرارآمیز در روستای گنزق که گویای اهمیت این منطقه برای تمدن‌های کهن است، امروز مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته است.

در گذشته آثار تاریخی سرعین چندان شناخته نشده بود اما دو کاوش باستان شناسی در تپه آناهیتا و روستای گنزق موجب شده تا تاریخ کهن سرعین مورد توجه قرار گیرد.

 

کنزق

 

با توجه به اینکه این دو اثر تاریخی می‌تواند فهرست جاذبه‌های سرعین را افزایش دهد، لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز یاریگر تحقق این مهم باشند تا بتوان ماندگاری مسافران را افزایش داد.

کنزق جاذبه ای جدید برای گردشگران سرعین

با مطالعه و کاوش روستای تاریخی گنزق می‌توان جاذبه جدیدی برای گردشگران تعریف و سرعین را از وضعیت تک قطبی خارج کرد.

تاکنون سرعین صرفا به عنوان شهر آب‌های گرم شناخته شده بود ولی با کاوش در روستای کنزق جاذبه‌های سرعین از صرفا طبیعی خارج شده و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نیز به آن اضافه شده است.

 

کنزق

 

با آغاز فاز دوم کاوش‌ها در این محوطه تاریخی در آینده نزدیک، ۱۲۰ متر از مسیر ورودی به این روستا سنگفرش شده و مطابق مذاکرات صورت گرفته با بنیاد مسکن مابقی مسیر به طول ۸۰۰ متر نیز سنگفرش و آسفالت می‌شود.

معماری صخره ای دستکند ابعاد مهم حیات بشری

به اعتقاد باستان شناسان معماری صخره‌ای دستکند یکی از ابعاد مهم حیات بشری است که در چند نقطه از ایران نیز نمونه‌هایی از آن کشف شده است.

با این وجود تعدد غارها و نوع معماری در روستای کنزق موجب تمایز آن شده و بی‌شک تداوم مطالعات می‌تواند ابعاد جدیدی از تاریخ این منطقه را عیان سازد.

گزارش از ونوس بهنود


گردشگری سرعین | مناطق تاریخی سرعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.