https://didshahr.ir/8172

زیبایی‌های دریاچه نئور باعث شده بسیاری از مسافران و گردشگران برای گذران ساعاتی به دور از همهمه شهر در این منطقه حضور یافته و از زیبایی‌های این جلوه بی‌بدیل طبیعی لذت ببرند.

دریاچه نئور

به گزارش دیدشهر، دریاچه نئور که در ۲۵ کیلومتری اردبیل و در شهر هیر واقع شده است. این دریاچه یکی از زیباترین و بکرترین دریاچه‌های طبیعی ایران است که همچون نگینی بر انگشتری کوه‌های باغرو می‌درخشد.

نئور، دریاچه‌ای در میان کوهستان است و اطراف آن پر است از قله‌هایی که فتح‌شان تجربه‌ای متفاوت برای هر کوهنورد خواهد بود. پیرامون حوضچه آبریز دریاچه حدود ۱۲ قله در محدوده ارتفاع ۲۵۷۰ تا ۳۲۲۲ متر از سطح دریا وجود دارد و هر کدام‌ از آننان جلوه‌ای خاص و پر شکوه دارند.

نئور، بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین اردبیل

دریاچه نئور وسعتی حدود ۲۱۰ هکتار داشته و به‌عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین اردبیل نیز به‌شمار می‌آید. جالب است این دریاچه در واقع ۲ دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به‌دلیل بارش‌های فراوان دو دریاچه یکی شده و دریاچه واحد را به‌وجود می‌آورند.

دریاچه نئور

 

عمق دریاچه نئور حدود ۵متر بوده و بر بلندای رشته کوه باغرو واقع شده و چیزی حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، همچنین دریاچه نئور به‌دلیل واقع شدن در منطقه‌ای پرباران و نیز وجود چشمه‌های فراوان در اطراف آن، همواره و در طول سال پر آب است.

دریاچه زیبا و بکر نئور به‌دلیل برخورداری از ارتفاع زیاد و واقع شدن در منطقه‌ای کوهستانی، از آب و هوایی خنک به‌ویژه در روزهای گرم سال برخوردار است و در فصل تابستان می‌توان هزاران چادر مسافرتی را در اطراف این دریاچه دید و این یعنی گردشگرانی که شب‌ها هم در کنار این دریاچه شگرف اسکان دارند و قرار است از شب‌های اعجازانگیز این دریاچه هم لذت ببرند.

دریاچه نئور، رنگارنگ در چهار فصل

دریاچه نئور در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد، در پاییز گویا یک به یک درختان کنار دریاچه رنگ‌ شده، زرد، قرمز، قهوه ای و …

دریاچه نئور

در زمستان دریاچه چون نگینی است درخشان در میان برف و در بهار اوج زیبایی این دریاچه‌ی شگرف را به چشم می‌توان دید، تصویر منعکس شده کوه‌های پر برف آن در آب شفاف دریاچه منظره‌ای زیبا به‌وجود می‌آورد و ترکیب این زیبایی با سرسبزی زمین‌های اطراف آن تابلویی زیبا و طبیعی را خلق می‌کند و در تابستان هم انگار میهمانان اطراف دریاچه با محبت تمام نئور را در آغوش مهر خود گرفته‌اند.

دیاچه نئور، منطقه‌ای طبیعتی با معجون آرامش

نئور منطقه‌ای است که طبیعتش با معجون آرامش و سکوت از میهمانانش پذیرایی می‌کند و روزمرگی‌ها و دغدغه‌ها را به‌دنیای فراموشی می‌سپارد.

دریاچه نئور

در سفر به دریاچه نئور، علاوه بر حس آرامشی که دریاچه عطا می‌کند، جاذبه‌های گردشگری متفاوت و همچنین امکانات تفریحی بی‌نظیر در دریاچه نئور و اطراف آن برای شما آماده است.

نئور، تنها دریاچه دارای ماهی قزل آلا

دریاچه نئور یکی از مناطق مهاجرت پرندگان بوده و می‌توان در طول سال انواع پرندگان مهاجر زیبا را در این دریاچه نگریست، همچنین ماهی قزل آلای پرورش یافته شده در این دریاچه شهرت جهانی داشته و در تمام فصل سال به‌جز زمستان می‌توان رقص زیبای این ماهی‌ها را در آب دریاچه به تماشا نشست و از این همه زیباییِ یک‌جا به حیرت نشست.

دریاچه نئور

ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. هرساله مسابقه تفریحی تحت عنوان ”مسابقه ماهیگیری“ نیز در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی برگزار می‌شود.

نئور، منطقه ای پر از گیاهای دارویی 

کوهستان، مامن گیاهانی با خواص درمانی و هدیه طبیعت است و هر کدام دنیایی از خواص را در خود جای داده‌اند. به گزارش دیدشهر، از آنجا که نئور نیز در کوهستان واقع شده در اطراف آن می‌توان گیاهان بسیاری را یافت که از جمله آنها می‌توان به گیاهان آبزی و خشک‌زی چون بابونه، بومادران، پنج انگشت،کنگر، خاکشیر و … اشاره کرد که اگر دانش شناسایی دقیق این گیاهان پرخاصیت را داشته باشید می‌توانید از گیاهان این منطقه جمع آوری کرده و از خواص آنان بهره ببرید.

دریاچه نئور

می‌توان در کنار دریاچه نئور و طبیعت زیبای آن اسب‌هایی را مشاهده کرد که آزادانه به این سو و آن سو می‌روند و نمایش جالبی به راه انداخته‌اند.

 

در این باره بخوانید:

نئور، دریاچه ای زیبا و زلال در دره های سبز

دریاچه نئور، دریاچه ای زیبا در دلهای کوه های باغرو

نئور؛ دریاچه طبیعی با آبی شیرین

دریاچه نئور در فصل بهار

 زیبایی‌های دریاچه نئور باعث می‌شود که بسیاری از مسافران و گردشگران برای گذران ساعاتی به دور از همهمه شهر در این منطقه حضور یافته و از زیبایی‌های این جلوه بی‌بدیل طبیعی لذت ببرند و با یک عکس زیبا قابی پرخاطره از این دریاچه را به یادگار با خود داشته باشند، علاوه بر آنان دریاچه نئور و مناظر اطرافش سالانه میزبان صدها عکاس و علاقه‌مندان به هنر عکاسی است که دست به دوربین می‌شوند تا چشم‌نوازترین تصاویر را ثبت کنند و یادگاری‌های ارزشمندی را از نئور برای همیشه تاریخ نگاه دارند.

 

دریاچه نئور

چگونه به دریاچه نئور برویم؟

دریاچه نئور در میانه راه اردبیل به خلخال، در فاصله ۴۸ کیلومتری اردبیل و در دره‌ای در دل کوهستان باغرو و بصورت گردنه های پی دردپی، واقع شده، این دریاچه یکی از بی‌نظیرترین دریاچه‌های ایران است و به‌عنوان مرز میان استان اردبیل و گیلان به‌حساب آمده و با زیبایی سحرانگیز خود دوستداران طبیعت را به خود فرا می‌خواند.

گزارش: نسیم عالی دانشور


گردشگری استان اردبیل، گردشگری هیر، دریاچه نئور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.