https://didshahr.ir/9953

محوطه باستانی سرعین به منظور لایه‌نگاری، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم کاوش شد که نتیجه آن آثاری از هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی مربوط به ۶ هزار سال قبل تا دوره ایلخانی شناسایی شده است.

 

مرمت و حفاری مناطق باستانی

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)،  نتایج کاوش در دو محوطه باستانی شهرستان سرعین بیانگر حیات تمدن‌ هایی با قدمت بیش از ۶ هزار سال قبل در این منطقه است.

آتشگاه گواه حیات و زندگی تمدن‌های باستانی

با وجود اینکه سرعین صرفا به آب‌های گرم معدنی خود شناخته می‌شود اما کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد این منطقه مورد توجه تمدن‌های کهن نیز بوده است.

تا جایی که کاوش در سه محوطه روستای کنزق، کول تپه (آناهیتا) و آتشگاه گواه حیات و زندگی تمدن‌های باستانی بوده است.

یادگار آئینی تمدن کهن شناسایی شد

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در رابطه با نتیجه کاوش‌های صورت گرفته اظهار داشت: از جمله مهمترین کاوش‌های صورت گرفته در محوطه باستانی کول تپه(آناهیتا) است که به منظور لایه‌نگاری، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم به مدت سه ماه انجام شد.

روح الله محمدی با بیان اینکه در نتیجه کاوش‌ها آثاری از هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی مربوط به ۶ هزار سال قبل تا دوره ایلخانی شناسایی شده است، تصریح کرد: در این منطقه بنای آیینی مربوط به فرهنگ کورا ارس یعنی دوره عصر مفرغ قدیم و حدود هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد با تزئینات کنده‌کاری و رنگ‌آمیزی منحصر به فرد شناسایی شده است.

وی به کشف قلعه سنگی مربوط به عصر آهن، قبور مربوط به دوره ایلخانی و سفال‌های سبک اردبیل مربوط به سده اول و دوم قبل از میلاد نیز در این محوطه اشاره کرد.

آتشگاه سرعین تعیین حریم شد

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در مورد نتایج کاوش در محوطه آتشگاه شهرستان سرعین نیز گفت: کاوش باستان‌شناسی تپه آتشگاه بخش سبلان شهرستان سرعین به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم اثر تاریخی به مدت دو ماه انجام گرفت.

آتشگاه سایت کلیدی تکوین و تکامل سفال به سبک اردبیل

به گفته محمدی در نتیجه گمانه‌ زنی‌های صورت گرفته آثاری از عصر آهن تا دوره تیموری کشف و شناسایی شد و بر اساس کاوش‌های صورت گرفته این محوطه یکی از سایت‌های کلیدی تکوین و تکامل تولید سفال‌های به سبک اردبیل در سده اول و دوم قبل از میلاد است.

وی تصریح کرد: همچنین بقایای یک حصار مربوط به قلعه از هزاره اول قبل از میلاد از مهمترین آثار معماری آتشگاه است.

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: مطالعات نشان می‌دهد استقرار در آتشگاه در اوایل اسلام گسترش یافته و جمعیت منطقه افزایش می‌یابد.

 

در این باره بخوانید: 

تپه باستانی آناهیتا

اسرار تونل های زیرزمینی در کول تپه سرعین

کشف معبد ۵ هزار ساله در سرعین

 


گردشگری استان اردبیل | گردشگری سرعین | مناطق باستانی سرعین | کاوش | سرعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.