https://didshahr.ir/10132

مشگین شهر جزو معدود شهرهای کشور است که با جاذبه های طبیعی خود توانسته میلیون هاگردشگر و مسافر را در خود در طول فصول پذیرا باشد.

 

مشگین شهر

نمایی زیبا و هوایی از خیاو چایی مشگین شهر

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، مشگین شهر یکی از شهرستان های استان اردبیل است و شهرهایی چون مشگین شهر- لاهرود- فخرآباد و رضی را شامل می شود که مرکزیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آن شهر مشگین شهر است.

این شهرستان از طریق دو محور ارتباطی مشگین شهر- اهر (آذربایجان شرقی) و مشگین شهر- اردبیل (مرکز استان) با استان های دیگر کشور و پایتخت ارتباط دارد.

 

مشگین شهر

مسجد جامع مشگین شهر در قاب تصویر

 

مشگین شهر در دامنه کوه سبلان آرمیده و از سطح دریا ۱۳۹۴متر ارتفاع دارد و جمعیت آن حدود ۱۷۰ هزار نفر است و در گذشته با نام های خیاو- میمند و داوی- پیشگین نیز خوانده شده است.

دارای آب و هوای چهار فصل بوده و از نعمت طبیعت خدادادی بهره مند می باشد و اکثر مردمان آن به باغداری و دامداری سنتی و صنعتی و زنبورداری و کشت و زرع می پردازند.

مشگین شهر از آثار تاریخی دوره های مختلف و جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی بهره برده و همه ساله از نقاط مختلف کشورمان و حتی از کشورهای دیگر برای دیدن این آثار و جاذبه ها به این شهرستان سفر می کنند.

 

مشگین شهر

شبهای زیبای مشگین شهر

 

آنچه از جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه سبلان بیان می شود تنها گوشه هایی از آن است این منطقه توان بالقوه فراوانی برای سرمایه گذاری در فعالیت های توریستی و تفریحی دارد.

امروزه سرمایه گذاران بخش خصوصی و مسئولان اجرایی جهت سرمایه گذاری در زمینه گردشگری تلاش دارند و احداث پل معلق در پارک جنگلی گامی در راستای جذب توریست و رونق گردشگری است.

سرمایه گذاری دولت در زمینه زمین گرمایی در دامنه کوه سبلان و استفاده از انرژی های نو نیز زمینه ساز سفر علمی پژوهشگران علمی خواهد بود.

 

پل معلق مشگین شهر

خیاو چای مشگین شهر

 

مشگین شهر از چشمه های آب گرم معدنی قینرجه، قوتورسویی، سوئیل، شابیل، ملک سویی، ایلاندو و آق سو بهره برده و امروز تاسیسات مدرن، استخر، جکوزی، سونا و استراحتگاه در ۳ چشمه قوتورسویی، شائیل و قینرجه احداث کرده اند که پذیرایی مسافران و گردشگران هستند.

این آب های معدنی گرم تن خسته کوهنوردان، مسافران و گردشگران را آرامش می بخشد.

چشمه آب معدنی قینرجه مشگین شهر

آب این چشمه که به حالت جوشان از زمین بیرون می آید به این خاطر در زبان ترکی قینرجه نامیده می شود،

در ۱۵کیلومتری جنوب مشگین شهر قرار دارد به علت دمای زیاد آب چشمه را با مقداری آب سرد رودخانه مخلوط کرده و استحمام می کنند.

 

قینرجه مشگین شهر

آبدرمانی قینرجه مشگین شهر

 

آب این چشمه برای درمان امراض لنفاتیسم، راشی تیسم، بیماری های زنانه و روماتیسم های مزمن سودمند است و به خاطر دمای بالای آب چشمه از آن برای تسکین دردها و آلام و ضدتورم استفاده می کنند.

چشمه آب گرم قوتورسویی مشگین شهر

این چشمه در ۴۸کیلومتری مشگین شهر در مسیر مشگین شهر لاهرود واقع شده و دمای آن ۴۱ درجه است.

این چشمه از لحاظ درمانی نگین چشمه های سبلان محسوب می شود.

 

قوتور سویی

قوتورسویی گوگردی ترین آبگرم مشگین شهر

 

آب این چشمه در ردیف آب های معدنی سولفاته کلینیک و گوگرد خیلی گرم است آثار اسیدسولفوریک آزاد دارد.

این آبگرم خاصیت درمانی موثری برای امراض جلدی- مجازی- روماتیسمی و پوستی، تنفسی، برونشیت های مزمن همراه یا بدون آسم، سرفه های تشنجی- جوش های بدن و آماس و دردهای فصلی دارد.

چشمه آب گرم معدنی شائیل مشگین شهر

در مسیر راه قوتورسویی قرار دارد و در چند کیلومتری این چشمه در پای تپه ای واقع شده است دمای آن ۴۸ درجه سانتی گراد است.

ظاهر آب زلال کمی ترش مزه، بی رنگ و نیز کمی بودار است و به خاطر وجود مقدار زیادی اسید کربنیک در درمان پادرد و کمر درد و بیماری های حرکتی و عصبی استفاده می شود.

 

شابیل مشگین شهر

شابیل آبدرمانی در دل کوه سبلان

 

شهرستان مشگین شهر به جهت نزدیکی به کوه سبلان از طبیعتی زیبا و دلنشین و آب و هوایی خنک برخوردار است و وجود گردشگاه ها و مناظر طبیعی زیبایی خاصی به آن بخشیده که به تعدادی از آن اشاره می کنیم:

سبلان کوه استقامت و سپیدی 

قله آن با ارتفاع ۴۸۱۱ متر از سطح دریا عظمت خاصی به منطقه و شهرستان مشگین شهر بخشیده است.

این کوه از نظر ورزش کوهنوردی و یخچال نوردی از کوه های مطرح در جهان است و در ایام تابستان هزاران نفر علاقه مند به کوهنوردی از نقاط مختلف جهان و ایران به این کوهستان رو می آورند و از مواهب طبیعی آن بهره می برند.

 

ساوالان

کوه سبلان در نمایی دیگر از قاب دوربین

 

این کوه دارای سه قله است که بزرگترین آن سلطان سبلان یا در اصطلاح محلی «سلطان ساوالان» نام دارد و قله های دیگر آن کسری و هرم است و در دهانه آتشفشانی سلطان ساوالان دریاچه ای قرار دارد که حدود ۵ کیلومتر مربع وسعت دارد.

پارک جنگلی مشگین شهر

در حاشیه رودخانه «خیاوچایی» قرار دارد. به دلیل مجاورت با مرکز شهرستان و برخورداری از مواهب طبیعی ناب. تفرج گاه ساکنان شهرستان مشگین شهر و مسافران و گردشگران است.

 

پارک جنگلی

غروب پاییزی زیبا در پارک جنگلی مشگین شهر

 

این پارک دارای جاده ماشین رو بوده که از طرف ورودی جاده قدیم اردبیل به مشگین شهر شروع شده و به میدان سبلان شهر منتهی می شود.

با احداث پارک بازی و استراحتگاه در مجاورت این پارک جنگلی خانواده ها تعطیلات خودشان را در این منطقه سپری می کنند.

شیروان دره ای مملو از آبشار های متنوع در مشگین شهر

از زیستگاه های حیوانات وحشی است که در منطقه سبلان واقع شده و حدودا در ۲۰کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در نزدیکی لاهرود قرار دارد و ارتفاع شیروان دره سی ۲۲۰۰ متر از سطح دریا می باشد و مساحت آن حدود ۷۵ کیلومتر مربع است.

 

شیروان دره سی

شیروان دره ای رویایی با افسانه های فراوان در مشگین شهر

 

شیروان دره سی دره عمیق و عریضی است که بریدگی های دیواره های صخره ای چشم انداز ویژه ای به این منطقه بخشیده است و سنگ ها در آن به صورت تندیس هایی دیده می شود که چنین به نظر می آید هر کدام به دست هنرمند باذوقی تراشیده شده است.

منطقه کیز تفرجگاه تاریخی مشگین شهر

این منطقه ۱۶کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و از طریق جاده مشگین شهر به اردبیل قابل دسترسی است و وجود صخره های عظیم و سر به فلک کشیده و یکنواخت از ویژگی های این منطقه است که انسان هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته است.

 

کپز

منطقه کپز مشگین شهر

 

مناظر قشلاق تنگ مشگین شهر

این منطقه در ۲۰ کیلومتری شمال مشگین شهر و در بخش مرادلو واقع شده و برای رفتن به آن باید از طریق جاده مشگین شهر به اردبیل استفاده کرد زیبایی خلقت خداوندی در این منطقه هر بیننده ای را مجذوب قدرت خداوند می کند.

 

قشلاق تنگ

قشلاق تنگ منطقه گردشگری مشگین شهر

 

هوشنگ میدانی منطقه وسیع و مسطح گردشگری مشگین شهر

منطقه وسیع و مسطحی است که در دامنه شمالی سبلان در ارتفاع ۲۷۲۵ متری از سطح دریا واقع شده از زیستگاه های طبیعی منطقه سبلان به شمار می رود و به علت طبیعت بکر و بی بدیلش همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

حاتم میشه سی مشگین شهر

درخت زاری است که در ۲۸کیلومتری جنوب غربی مشگین مرکزی قرار دارد و می توان از جاده مشگین شهر- اهر به این جنگل رفت و آمد کرد وجود درختان انبوه و طبیعت بکر این منطقه را به یکی از مناطق گردشگری تبدیل کرده است.

 

حتم مشه سی

حاتم مشه سی طبیعت ناب و گردشگری مشگین شهر

 

 

آت گولی دریاچه ای سبز رنگ مشگین شهر

نام دریاچه ای است که در ۳۵کیلومتری جنوب مشگین شهر و در بخش مشگین شرقی واقع شده و وجود این دریاچه نیز باعث ایجاد طبیعتی ناب در اطراف آن شده و زیستگاهی مناسب برای وحوش و پرندگان به وجود آورده است.

 

آت گولی

آت گولی دریاچه ای زیبا در شیرئان دره مشگین شهر

 

 

جنگل دره انار مشگین شهر

انار نام روستایی است در ۲۴ کیلومتری شرق مشگین شهر و در بخش مشگین شرقی که وجود جاذبه های گردشگری و تاریخی آن را به یکی از مناطق مهم گردشگری تبدیل کرده است جنگل دره انار نیز یکی از جاذبه های این روستا بوده و از طبیعت دل انگیزی برخوردار است.

 

پارک جنگلی مشگین شهر

جنگل اونار مشگین شهر

 

دیگر آثار طبیعی و تاریخی مشگین شهر

از جمله آثار طبیعی و تاریخی این خطه می توان به آبشار گورگور- سنگ نوشته دار- ساسانی- قلعه ارشق- مقبره شیخ حیدر- قلعه قهقهه- روستای تاریخی انار- شهر باستانی اورای- حمام عدل- کاروانسرای قانلی بولاق و… اشاره کرد.

 

مشگین شهر

نمای ۳۶۰ درجه ای از جاذبه های گردشگری مشگین شهر

 

تماشای نقاط دیدنی شهرستان مشگین شهر می تواند روزها شما را سرگرم کند و ایام نوروزی فراموش ناشدنی را برایتان به ارمغان آورد.

ایوب نورمحمدی


گردشگری استان اردبیل | گردشگری مشگین شهر| مناطق توریستی مشگین شهر | مشگین شهر | دیدنی های مشگین شر | سایت گردشگری استان اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.