https://didshahr.ir/12351

تالاب تپراق کندی به دلیل واقع شدن در کناره رودخانه ارس از تالاب‌های مهم استان اردبیل و شهرستان پارس آباد محسوب می شود.

تپراق کندی

معرفی تالاب تپراق کندی پارس آباد

به گزارش دیدشهر، شهرستان پارس آباد مغان در شمالی ترین نقطه استان اردبیل و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

این شهرستان در حدود ۶۰ کیلومتر مرز آبی و ۲۵ کیلومتر مرز زمینی با کشور جمهوری آذربایجان داشته و به لحاظ برخورداری از طبیعت بکر، خاک حاصلخیز و قرار گرفتن در کنار رود زیبای ارس از جاذبه‌های شاخص گردشگری شمال غرب کشور محسوب می شود.

زیبایی‌ها و ویژگی‌های پارس آباد زمانی مضاعف می‌شود که اغلب نقاط استان اردبیل در فصل زمستان با هوای سرد و برفی همراه می‌شود اما شهرستان پارس آباد به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی، در فصل زمستان از آب و هوای بهاری برخوردار شده و به منطقه‌ای بکر برای حضور گردشگران تبدیل می‌شود.

تالاب تپراق کندی یکی از جلوه های طبیعت استان اردبیل

یکی جاذبه های گردشگری پارس آباد تالاب تپراق کندی است که به عنوان یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت شناخته می‌شود.

تالاب تپراق کندی یه تالاب نیمه طبیعیه که در نتیجه فعالیتهای انسانی و ایجاد با نکت (سیل بند )در ساحل رودخانه مرزی برای جلوگیری از پیشروی فرسایشی رودخانه در خاک ایران بوجود آمده است.

 

تپراق کندی

 

عمق این تپراق کندی ۸ متر و مساحت ۱۵ هکتار بوده و به طور عمده آب تالاب از رود همیشه خروشان ارس تأمین می‌شود.

تالاب تپراق کندی یکی از خاص ترین تالاب‌های کشور لبخند زیبای خود را برای استقبال از میهمانان و گردشگران حاضر در استان اردبیل و شهرستان پارس آباد دریغ نمی‌کند.

 

تپراق کندی

 

این تالاب از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری و زیبایی‌های بکر زبانزد عام و خاص بوده و سالیانه میزبان هزاران پرنده مهاجر از شمال کشور روسیه است.

تالاب تپراق کندی میزبان پرندگان مهاجر 

پارس آباد مغان به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت کوچ پرندگان و برخورداری از وضعیت آب وهوایی مناسب همه ساله با سرد شدن هوا هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجر برای استراحت و زمستان گذرانی وارد تالاب های این شهرستان می شوند.

با شروع فصا های پر بارش‌ در سیبری و شمال اروپا گونه های متفاوتی از پرندگان به سوی شمال غربی ایران مهاجرت می کنند و به تالاب های پارس آباد مغان می رسند.

 

تپراق کندی

 

طبق آمار بیش از ۱۰ گونه پرنده و به تعداد هزار و ۵۰۰ قطعه در این تالاب سرشماری شده است.

چنگر، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، طاووسک، باکلان کوچک، باکلان بزرگ از پرندگانی هستند که در تالاب تپراق کندی زیست می‌کنند و تا اواخر فصل زمستان در این منطقه گرمسیری سکونت دارند.

از آنجا که این تالاب مورد توجه علاقه مندان به طبیعت و پرندگان است، تعداد زیادی از دوستداران حیات وحش همه روزه از این تالاب بازدید می‌کنند.

زیبایی‌های سحر انگیز در تالاب تپراق کندی 

زیبایی‌های سحر انگیز این تالاب به گونه‌ای است که اکثر میهمانان حاضر، این منطقه را بهشتی بر روی زمین می‌دانند.

زیبایی‌های این منطقه تا حدی بالا بوده که از هر قسمت آن می‌توان بهترین آثار زیبای هنری را ثبت کرد. زیبایی‌هایی که نمونه آن را در کمتر جایی از کشور می‌توان یافت.

تنوع رنگ‌های طبیعت از لحاظ پوشش گیاهی، درختان سر به فلک کشیده، آسمان نیلگون، طراوت خاص تالاب و پرندگان مهاجر در کنار داشتن مردمانی خونگرم و میهمان نوازی که در روستای توپراق کندی ساکن هستند، هر عاشق طبیعتی را برای سفر به این منطقه ترغیب خواهد کرد.

تپراق کندی

 

اینجا هر منظره‌ای فقط یک بار رخ می‌نماید و نباید آن را از دست داد. پس دوربین عکاسی‌تان را بردارید و راهی سفری به تپراق کندی شوید.

تپراق کندی کجاست؟

پارس آباد شهری در شمالی ترین قسمت اردبیل و فاصله ای دو ساعته با مرکز استان دارد.

این تالاب به موقعیت جغرافیایی N393435 E474137 در کنار رود پر آب ارس و در ۲۰ کیلومتری پارس‌آباد و در ضلع جنوبی روستای تپراق کندی از توابع بخش اسلام آباد شهرستان پارس آباد قرار گرفته است.

فاصله این روستا با تالاب در حدود یک کیلومتر است.

تالاب تپراق کندی به عنوان منطقه نمونه گردشگری در سال ۸۸ با درجه استانی مورد تصویب دولت قرار گرفته است.


گردشگری استان اردبیل| پارس آباد | گردشگری پارس آباد 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.